maandag 30 juli 2018

Mijmering 69 Maak een turbo reiniger, gooi je gordijnen en vloerkleed in de hittegolf en maak een ovenschoteltje....

Beste mensen,

Als alles maar als vanzelfsprekend wordt ervaren,
en je de grootheid van het kleine niet meer ziet,
maak je nooit meer een wonder mee....

Annemiek.
 
 
69 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Je kent het SUNSODA recept intussen wel maar voor de zekerheid nog een keertje:
80 gram geraspte sunlightzeep in 1 liter water in een grote pan op het gas. Aan het kookpunt een minuutje op laag gas de vlokjes oplossen. 80 gram soda toevoegen en even roeren tot de klonten eruit zijn. vier liter water toevoegen en warm laten worden ( koken hoeft niet) waardoor het spul beter mengt. De SUNSODA in een bak of emmertje gieten en de deksel erop. Na 24 uur met de hand kneden zodat het water met het stolsel mengt. Dat hoeft niet zo precies........Dosering voor in de wasmachine...een beker per wasbeurt. Deze SUNSODA kan ook als allesreiniger gebruikt worden.
 
Nu komt de laatste nieuwe truuk: Geconcentreerde Sunsoda...
Op dezelfde manier SUNSODA maken... alleen in plaats van vier liter water... een liter water toevoegen aan het eind. Ik bewaar de geconcentreerde SUNSODA in lege yoghurt emmertjes en kan me daardoor niet vergissen...De gecon. SUNSODA gebruik ik als turbo reiniger. Wasgoed met een vetvlek natmaken en de vlek  insmeren met de gecon. sunsoda. Enkele uren laten liggen voordat het kledingstuk in de wasmachine gaat. Je kan het ook puur inzetten in zwaar achterstallig onderhoud. Nat sponsje...de gecon. sunsoda erop en inzetten. De tijd en het middel het werk laten doen.
 
Tip 2
Geconcentreerde SUNSODA heb ik gebruikt op een olievlek op het stoepje. De olievlek even nat gemaakt... dan een laagje SUNSODA erop verdelen met een borstel en laten intrekken en dat mag best een dag of zo. Op steen kan SUNSODA geen kwaad. Ik heb de eigenaar van een parket opschuur bedrijf ermee uit de brand geholpen. Een olievlek op een kaal parket werd ermee verwijderd. Een schilderbedrijf haalt ermee schimmel weg van muren voordat de nieuwe latex erover heen komt... Dit bedrijf was aanwezig toen wij de muren van Consuminderhuis Molenberg ermee te lijf gingen....
 
Geconcentreerde SUNSODA kwam op het vloerkleed dat op de klinkers van het hofje in de week werd gezet. Een vol yoghurtemmertje in een emmer warm water opgelost met een garde. Eerst werd het vloerkleed nat gemaakt met drie emmers water. Daarop werd de emmer SUNSODA verdeeld in scheutjes met een schone bezem over het hele kleed en de zon en de tijd deden samen de rest. De vlekken weekten los en na vier uur heb ik nog twee emmers warm water met een kopje gloor op het kleed verdeeld en nog een half uurtje laten intrekken. Het kleed werd over drie tuinstoelen getrokken en dat kan in etappes. Als het kleed half tegen een stoel hangt loopt er al water uit en wordt het kleed steeds lichter. Na vijf minuut trek je het verder
op en en.... Op de rijen stoelen gedrapeerd mag het vloerkleed de grond niet raken. Met gieters water ( liefst gratis regenwater) kan het sop eruit gespoeld en kan het vloerkleed drogen in de zon. Dat gaat tijdens een hittegolf bijzonder snel....
 
Tip 3
Tijdens een hittegolf kan je grote lappen wassen en dat heb ik ook gedaan....In korte programma’s van drie kwartier op 40 graden met 1200 toeren centrifuge stand in weekend stroom... De overgordijnen voor de trap naar boven werden gewassen. Na de wasbeurt buiten in de zon voor driekwart drogen en ophangen waardoor de laatste kreukels uithangen. De twee gordijnen voor de achterdeur... veel stof en de een als voering voor de ander. Ze hangen dus op twee rails, dezelfde stof, en door de vele plooien in de mooie dunne stof zijn ze toch een behoorlijke koude wering in de winter. ( laagjes)
 
Het dikke overgordijn voor de voordeur kwam aan de beurt en ik ben aan het ding gehecht. Het zijn mijn eerste overgordijnen van de woonkamer toen ik 21 was in mijn eerste flatje. Er zit hier en daar een gaatje in en een stopje...en dat mag wel na 45 jaar. Geen mens die het ziet. Daar voor (gang kant)  op een tweede rail hangen mooie bruine effen kamerbrede gordijnen. Het oudje blijft altijd door het mooie ruime gordijn bedekt en vormen samen een geweldige bescherming tegen kokende hittegolf zon in de zomer en koude ijselijke wind in de winter. De zomen staan iets op de tegelvloer zodat de tocht van onder de voordeur niet de gang ik kan. Een opneem band als de gordijnen open geschoven zijn trekt de hele zaak een beetje op. Die net iets te lange zomen  bespaart een tochthond of tochtvarken waar ik een gruwelijke hekel aan heb. Zo’n tochthond kan je middendoor snijden en afwerken. Om de stofzuiger gebonden met een post elastiek of panty kousjes beschadigd de stofzuiger de deurstijlen niet.....een hele uitkomst voor mensen met ongecontroleerde bewegingen zoals ik.
 
Alle kussenhoezen kregen een wasbeurt en de heerlijke katoenen rug bedekker van de leren sta-op-stoel en kwam het inmiddels ingebouwde alarm van het  “lief zijn voor Annemiek” signaal van mijn lijf. Door de wind bij de hitte kwam dat signaal later dan verwacht. Ik heb de woensdagvriend gisterenavond nog de verzekering ontlokt dat het niet zou regen afgelopen nacht en kon ik gerust naar bed. Het kleed droogt nog steeds door en door en kan op de vloer als ik gestofzuigd heb. Dat komt nog in de voor avond. De ramen zijn van binnen gewassen heel vroeg in de ochtend en dat is al heel wat voor vandaag.... Binnenkort zal ik enkele dagen hulp inhuren maar eerst de hittegolf maar eens voorbij....
 
Tip 4
Hoe heerlijk en gemakkelijk is een zomer ovenschoteltje.... Enkele soorten bio aardappeltjes met schil afborstelen en in een ovenschotel leggen. Twee gesneden paprika’s en wat stukken wortel plus stukken courget met schil.
Vele uien ringen en wat gemalen zeezout en peper. Vele naaldjes rozemarijn en vier eetlepels olie waarvan twee olijf en twee zonnebloemolie... Aluminiumfolie over de schotel en 45 minuut in de oven op 225 graden.De oven hoeft niet voorverwarmd te worden. Na 30 minuut de olie afgieten in een beker door een theedoek dubbel geslagen over de folie te leggen en de schaal schuin houden. Ik heb in de schaal een afvoer tuitje en dat is gemakkelijk. De olie weer gelijkmatig over de groenten gieten en eventueel nog wat olijfolie. Weer in de oven en na de 45 minuut herhalen. De folie van het gerecht halen om de laatste tien minuten (of langer) de groente te bruinen en dat is bij uienringen zo heel erg lekker....
 
Mijn leventje....
Het geweldige vliegengordijn van een rest vitrage gemaakt kreeg een verzwaarde zoom.... Nee niet van knikkers zoals was gepland maar van een lange hals ketting die zwaar genoeg bleek. De ketting was zonder sluiting en werd open gebroken. Ik heb de hele lengte in de gordijn zoom laten zakken en op de hoek de eindschakel vastgenaaid aan de zoom plus het andere eind ergens driekwart van de zoom zolang de lengte ketting reikte..... Bij de kant waar ik altijd door het gordijn loop zit het begin van de ketting in de zoom en aan de zijkant het loodkoord van het oorspronkelijke glasgordijn. Beter kan niet en mijn uitvinding is hiermee verbeterd want iedereen heeft wel een afzichtelijke halsketting die voor dit doel gebruikt kan worden nietwaar....
 
Warme ovenschoteltjes kunnen prima koud gegeten worden en je arme droge hittegolfvoetjes kunnen in een lauw badje met wat olijfolie uit de keuken. Lekker laten intrekken die olie in alle plooitjes en nagelriemen en droog deppen na een half uurtje. Knip maar gelijk je teennagels want die zijn nu ook zacht.  Voor het naar bed gaan is de juiste tijd. Je huid droogt super snel uit door de hitte en het vele douchen en gewone huis en tuin olijfolie is een prima vervanger van amandelolie of massage olie of wat voor dure  huid olie dan ook.
 
Mijn Floor moet net als alle levende wezentjes nu veel drinken en ik probeer haar te paaien met kommetjes melk met water. Vers water in rode kommetjes vind ze leuk als ik daarbij enthousiast haar aandacht trek met welke onzinnige uitspraken dan ook. Mijn Floor heeft vele namen zoals klein notenboompje, muts, schele joekel, vlooientheater, meiske, liefje, schatteke, Florus en apekop. In lieflijke toon uitgesproken kan je zeggen wat je wil. Gekoeld kattenvoer en gekoeld water gaat er beter in dan koud water uit de kraan heb ik gemerkt.... Ze zit op dit moment ergens in het hart van de grote sering hortensia in de tuin waar een koel plekje schijnt te zijn.....Ik kan haar daarin niet volgen en misschien is dat wel de bedoeling... verschil moet er zijn....
 
Annemiek.