maandag 9 juli 2018

Mijmering 63 Diepvries voeden, amputeren en elimineren....en de kindjes.

Beste mensen,

Iemand die na vallen weer overeind kan komen,
is veel sterker dan iemand die nooit iets mee heeft gemaakt...

Annemiek.
 
63 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Ik heb de reuzenberenklauw gedeeltelijk geamputeerd. Eerst de armpjes eh...bladeren met het keuken zaag mes. Ik had alleen handschoenen en teenslippers aan en de soepjurk. Ging goed als je maar weet wat je doet. De zon droogt de bladeren wel en zal ik ze met de riek oppakken als ze ter ziele zijn en het “gif” niet meer werkt.Toen kon ik dichterbij de stengel komen en heb de zaadstengels een voor een van de hoofdstengel geamputeerd. Ik voelde me net een chirurg. De zaadstengels gingen direct in de GFT container en ging niet een zaadje per ongeluk in de aarde. Dat zou trouwens niet erg zijn want ze zijn nog groen
dus niet kiemkrachtig. De kop eraf en zonder armpjes blijft een pracht dikke stengel die verder drogen kan. Mooi om op te hangen in Consuminderhuis Molenberg aan een van die immens grote muren. Er kunnen sierraden aangehangen of hartjes met de namen van de vrijwilligers. Ik bedenk nog iets moois......... Ma natuur geeft vele pracht cadeautjes gratis en.... de buurt hoeft niet bang te zijn dat ze zaden van “het monster” in hun tuin krijgen. Daar moet je voor zorgen met een reuzenberenklauw in de tuin....
 
Wat ik nog geamputeerd heb? Veel blad van de vlees tomatenplant. Vroeg in de ochtend zodat de zon de wonden dicht kan schroeien. Komt er geen wond/schimmel in. De tomaatjes kleuren nu snel in de tropenzon en laat ik ze overrijp worden of zo. Aan ene heb ik al een maaltijd.
 
Kon ik weer niet van een augurkje afblijven oftewel stekelig komkommerke dat hing te verkommeren... maar niet echt. Te vroeg geplukt omdat ik de schijfjes op mijn kaasboterham wilde. Floor haalde haar neus er voor op. Ieder het zijne... en die rode kruisbessen pasten zo mooi op het bloemige bordje. Heb ik eerst een tijdje naar gekeken. Het oog moet ook wat nietwaar....
 
Tip 2
De diepvries kon wel wat voeding hebben en heb ik een mega pan soep gemaakt. Het werd versierde courgetsoep.
 
Ingrediënten:
4 grote courgettes
knoflook
2 dikke uien
3 groente  bouillonblokken
3 paprikaatjes
wat salie, lavas, en selderij
aantal aardappels
olijfolie
 
Werkwijze: De uien gesnipperd fruiten in een grote soeppan met de olijfolie. Iets later de gesnipperde knoflook toevoegen. De courgetten werden gewassen en gehalveerd in de lengte en in stukjes gesneden. Alles in de pan en kwam anderhalve liter water erbij. De bouillonblokken en de paprika in stukken gesneden toevoegen en ben ik eens door de tuin gelopen. Wat salieblad en selderij gepikt van de knolselderijen plus lavas dat een boom was geworden. Heb ik ook direct geëlimineerd die boom. Er bleven mooie jonge stengeltjes over....
 
De kruiden gesnipperd in de soep en heb ik de riek erbij gehaald... Er werd een aardappelplant uit de grond gestoken...prachtige mooie knolletjes terwijl ik geen water heb gegeven. Wat een mooi cadeautje van moeder natuur en nou ja met een handje hulp want ik heb diep in de aarde in maart pootaardappels gestopt. De aardappels werden met een borstel en water afgeschrobd en met schil en al in stukken in de soep gedaan. Weer aan de kook gebracht en tien minuutjes laten garen. dan de blender erdoor....
Aardappel-courget-paprika-uiensoep en lekker dat die is... Onbetaalbaar lekker en voor weinig geld.....Twee paprika waren gekocht en lagen nog in de groente lade en de olijfolie plus bouillonblokken (die bij de LIDL de helft kosten dan elders.) Samen...ongeveer 70 cent of zo voor de hele pan. Voor vier dagen soep in de vriezer in ruime porties en vele kommetjes voor vandaag. 15 cent per dag...  Consuminderen mevrouw/meneer......


 
Tip 3
Deze zomer geeft het voorbeeld van hoe toekomstige zomers kunnen zijn. Al meer dan een maand geen regen en de hitte maakt het leven van potplanten wel erg zwaar. Groente of bloemen kwakkelen en hebben tweemaal per dag water nodig. Daardoor verlengen we ook nog hun lijden of de pot moet wel erg groot zijn. Mijn planten in de wasteilen en inmaak ketels redden het wel met water maar de kleinere potten zeker niet. Ik nam een rigoureuze beslissing en heb de helft van de potten omgekieperd in een vrij stukje van het moestuintje.... Wel een stuk of tien... In de consuminderkringen leer ik de mensen te kijken naar het positieve in het negatieve en dat is in deze dat ik veel minder potten water hoef te geven. Ik hoor Antonia mijn vriendin al lachen om mijn stormachtige aanpak... De kratten in de geveltuin worden ook geruimd in de herfst..... Mijn moestuintje moet maar GENOEG zijn en de borders en de voortuin. Geen lijden verlenging van planten in kleine potten in de tropenzon.....In de volle grond zorgt moeder natuur mee en dat is vele malen beter.......
 
Mijn leventje....
De “kindjes van Annemiek” actie is aan het vierde gezin bezig om op vakantie te sturen. Een gezin met twee opgroeiende kinderen die al te vele jaren in de grote vakantie thuis moesten blijven. Dan breekt een hel los van zes weken gratis uitstapjes verzinnen die niets kosten. Vele weken vervelen en ergeren en verdrietig zijn voor ouders en kids. De rekeningen niet betalen omdat je de kids toch wat wil gunnen en de zorgen als je die achterstand niet meer te boven komt. Op TV zag je dat minima wijken een zwembadje op de stoep zetten en daarvoor samen bijleggen of een goede gever schenk het bad. Ik ben er helemaal voor.... al roept het misschien wel verborgen machtsstrijd op. Er is altijd wel iemand die de baas wil spelen ( die mag wel en die mag niet erin) en daardoor vergeet waar het om gaat namelijk om de minima en de kindjes. Zo gaat het in vechtscheidingen immers ook... Verbittering wordt over de hoofdjes van kinderen uitgespeeld...maar ik dwaal weer af.
 
Terug naar de kindjes....omdat het voor sommige gezinnen niet uitmaakt wanneer ze gaan (pa en ma zijn altijd thuis) gebruiken we vakantieveiling. Een van onze mensen is daar goed in (Monique) en wint regelmatig de veiling. Het is  TE spannend en we hebben de “hot telefoon” online waardoor ik vrijdag een mevrouw op kantoor kon roepen en vertellen dat ze over twee weken op vakantie gaat met haar gezin. Zoiets doe je achter gesloten deuren want de reactie is ENORM! Klapperende handjes en trillende beentjes en tranen en niet geloven en NEE dat kan niet!! Om de zorgen niet groter te maken vertel ik direct dat het vervoer wordt bekostigd en het leef en pretgeld mee gegeven en de toeristenbelasting. Ik help ze het bruggetje over van even geen brood van gisteren en een etentje bij MAC of pizzeria voor de kids. Wandelen en een ijsje of een bezienswaardigheid in de buurt en vooral veel waterpret. Toen mevrouw wat rustiger was heb ik haar naar de collega’s laten gaan en die zijn zo dolblij voor haar...... Ze weten dat het nodig was en genieten mee.......
 
Jozé regelt de vele dagjes Efteling waar een minima met beslaglegging nooit aan toe komt. Het kost immers een vermogen en hoe graag willen de kids. Er is een echtpaar met een boerderij die gratis hun mooie plekje beschikbaar stelt voor kinderrijke gezinnen met een tent. Dat is zo lief....  Daar zou ik velen naar toe sturen maar daar moet je voorzichtig mee zijn...Als het op loopafstand van Landgraaf zou zijn dan DIRECT!! Een vader of moeder die niet stabiel is en kunnen er zomaar ongelukken gebeuren. Onstabiele kids zijn er ook nog..... Haal je mensen uit hun bekende kringetje dan reageren ze anders dan je denkt. We overleggen met begeleiders die natuurlijk ook niets weten van eruit.... als daar nooit sprake van is geweest... Het blijft maatwerk en aftasten maar het komt helemaal goed! De boerderij komt in de herfstvakantie denk ik wel en zeker volgend jaar.
 
Een van de gezinnen die jullie vorig jaar op vakantie stuurden heeft definitief een schone lei. De ouders gescheiden zijn uit de schuldsanering en beiden verzorgen hun zorgenkinderen. Gelukkig geen vechtscheiding en dat komt de kindjes ten goede. De kinderen wonen bij moeder die daarnaast ook nog een baan heeft en geen cent bijstand hoeft. Daar is ze heel trots op...en terecht. Een dagdeel werkt mevrouw ook nog in het consuminderhuis omdat dat haar THUIS is zegt ze. Iets voor haarzelf.... Al jaren helpen we waar nodig en blijven dat doen want het blijft niet mee vallen van en naar het ziekenhuis en begeleiding van de kids naast een baan. Ook al past vader veel op... Ze vertelde me onlangs dat ze nu zelf een vakantie huisje konden huren van eurootjes die gespaard werden. Een huisje niet te ver maar toch...met moeder vader oma en de hond. Daar kan ik zo heel erg blij van worden...... Die redden het nu wel en komen nooit meer in het rood dat weet ik zeker.... 
 
Mevrouw volgde een consuminderkring en won aan zelfvertrouwen en daadkracht.... Al die ellendige jaren overleefd en als een feniks herrezen.
Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij mevrouw thuis kwam... Ik zal je de jarenlange lijst van  ellende besparen met instanties en tegenwerking en ziekte. Ze hielden stand en doormaakten misschien wel een loutering. Het is een grote eer daarvan getuige te mogen zijn. En dat is maar een van de velen.....
 
Annemiek