maandag 23 juli 2018

Mijmering 67 Evalueren en een nieuwe weg inslaan... in liefde voor jezelf en de Aarde en foto's van de kindjes...

Beste mensen,
 
Humor is een goede schokbreker,
als je botst in het leven.
Zelfspot hoort daarbij.....

Annemiek.
 
67 Consumindermijmering 22 juli 2018
 
Tip.
Wat ik ook ben.... star zeker niet..... Ik sta open voor vernieuwingen die ons aan worden gereikt door “Hij die de sla laat groeien,” oftewel de natuur of het lot. Je mag er zelf een naam aan geven. De oplossingen, vernieuwingen, antwoorden en ideetjes... je kan ze zien, in de stilte... als je maar kijken wil en luisteren. Het zit allemaal in jezelf. Voorbeeld?
 
Door de hitte waar ik slecht tegen kan en de aanhoudende droogte kreeg ik een blik op de toekomst en nam gelijk maatregelen. Ik wil geen leidingwater meer sjouwen naar potplanten die in de zon staan te koken. Daar is leidingwater niet voor!! Bovendien lijden de planten in de kokend hete potten als Christus aan het kruis. Planten zijn nog het best verzorgt in de volle grond door moeder Aarde verzorgt en door ons indien nodig een beetje bij geholpen zoals bij waterhoudende groente zoals tomaat en courgette, komkommer plus paprika. Omdat ik hou van spijkers met koppen slaan werden alle potten met groenteplanten geleegd in het moestuintje op de plek waar de uien stonden. De potten werden opgestapeld en de kwakkelende planten uit hun lijden verlost, want planten in potten krijgen of te weinig of teveel water... Enkele potplanten zoals de Franse geraniums werden drastisch ingekort en in de schaduw tegen de achtergevel van het huis gezet waar nooit volle zon komt........ Ze mogen rusten en uitlopen of rustig afsterven....
 
De vele courgetplanten in de border werden uitgetrokken want ik geef geen water meer aan de arme zielen. Het is GENOEG en ze hebben voldoende oogst gebracht. De courgettes die er nog aan hingen worden uitgedeeld op de broodlijn en van alles en nog wat van gemaakt. Tegenwoordig ben ik wat liever voor mezelf en volgende jaren zal ik maar twee courget planten zetten voor eigen gebruik.... en zeker geen 20 in een zaaibed die ik vervolgens allemaal opkweek...
 
Tip 2
Er kan nog nu nog van alles gezaaid worden, dus start de tweede ronde in de moestuin. Waar de courgettes stonden werden twee rijtjes boontjes gezaaid, een lijntje snij sla, twee rijtjes snijbiet plus een paar courgetzaadjes voor de herfst oogt. Toen het zaterdagavond om 20.00 uur een beetje begon te regenen ben ik buiten in de regen gaan werken tot het donker werd. De regen hield een uur aan en het was een heerlijkheid in mijn drijfnatte soepjurk en op teenslippers elke zeldzame regendruppel te voelen. Wat ik zoal deed? Een nieuwe weg inslaan....
 
Met een haak aan een lange steel ( onkruidkrabber) werden de kratten van de gevel getrokken richting moestuintje, waar de aarde in moet komen. Op de plek waar de kratten al wel tien jaar stonden kwam een kerkhof van lege  slakkenhuisjes vrij. De arme zielen zijn tijdens de winter bevroren denk ik, in wat een goede overwinterplaats leek te zijn.
De kratten werden geruimd want ik  zaai voortaan sla in de volle grond en hoef daardoor niet te gieten....
 
Als je dacht dat de geveltuin een grote leegte zou worden heb je het mis....De kleine wasteil met aardbeienplanten werd van de achtertuin naar de geveltuin getrokken en staat daar mooi te wezen. (Daardoor ontstaat in de achtertuin ruimte...). De paar tomatenplanten in pot die nog oogst brengen staan op een klutje bij elkaar en krijgen nog dagelijks water. Volgend seizoen komen de tomatenplanten ook in de volle grond..... Het setje huislook tafeltje met mos stoeltje staat nu tegen de muur waar eens de kratten met sla stonden en jawel heb ik het ontspullen van mijn huis doorgetrokken naar de tuin en het hofje.... Genoeg is genoeg.
 
Tip 3
De Verlengpijp van de gieter werd terug gevonden en
zo handig dat ding om vanaf het stoepje pas gezette plantjes water te geven in de moestuin of de border. De pijp is gewoon een rest van weetikveel welke verbouwing.
 
Tip 4
De uien groeien nu echt niet meer en ik oogst er al zo lang van. Verse ui uit eigen grond bij de hand indien nodig is echt een weelde. De rest uien werd uitgetrokken en de stengels mee gevlochten met drie touwtjes. Mooie decoratie voor onder het afdak en natuurlijk handig om elke keer een ui vanaf te trekken indien nodig.... Jammer dat ik geen grotere oogst heb....en volgend seizoen maar uien in de voortuin zetten daar is plaats genoeg....
 
Tip 5
De uitlopers van de aardbeiplanten werden grotendeels afgeknipt en van enkelen werd het eerste jong naast moeder in de natte aarde gedrukt. De navelstreng blijft bestaan totdat het kind een eigen wortelkluitje heeft ontwikkeld. De navelstreng werd voorbij kind een afgeknipt want we doen aan geboortebeperking.... De grootste en mooiste jonkies aan de rest van de afgeknipte strengen( meestal de eerste) werden van streng ontdaan en in glazen water gezet waarin ze wortels krijgen.....Bij voldoende wortels komen ze in potten om tot stevige plant te groeien. De kleine wasteil moet dit jaar nieuwe planten krijgen want de oudjes die erin staan geven te kleine aardbeitjes en zijn op... De gratis kindjes komen van pas........ 
 
Mijn leventje.....
De hof werd geveegd en het ontspullen is duidelijk te zien. Alleen de grote wasteilen en wasketels bleven staan, want in zeer grote bakken hebben de planten het niet zo moeilijk. Geraniums en aardbeiplanten staan erin. In de betonnen bakken idem. De gezelligheid bleef.... door o.a. de laarsjes en werkschoenen met de plantjes huislook. De tafeltjes met het blad eveneens vol huislook waar amper zorg aan hoeft besteedt. Ze maken een groeispurt in de zomer met zeer weinig water en overleven de winter...... De aluminium lepel set aan het rek en de vergietjes en  kommen van emaille brengt de nostalgie.
 
De eerste gezinnen komen terug van vakantie en na overleg mag ik enkele foto’s plaatsen. Vandaag vertrekt ook weer een gezin en een naar de Efteling. We wikken en wegen en ik had een gesprek met een moeder die een stabiele vriend meeneemt want samen drie kinderen onder gezag houden in een volle Efteling is best moeilijk. We gaan voor veiligheid en ook dat komt goed.....
 
En toen....kwam de post voor Floortje... en Annemiek. In een zak vol kleding die werd afgegeven in Consuminderhuis Parkstad Landgraaf zat zowaar een cadeautje..... Voor Floortje en haar huishouding en we zijn er allebei geweldig blij mee en zeer verrast. Het plaatje moet nog een definitief plaatsje krijgen en dat komt goed. De mevrouw die het verstopte cadeautje afgaf heeft natuurlijk helemaal gelijk. Floor is de baas en ze huppelt mee in alles wat ik doe alsof ze me aanstuurt en controle houdt. Vanmorgen om half zes zijn we samen opgestaan en zijn de ramen buitenom het huis gewassen, voor de hitte komt.  Alle kozijnen keurig schoon... Ik heb me nog er onderuit willen draaien want er was geen spons of trekker te bekennen en
geen Brabantia raamwisser op steel.... Die liggen natuurlijk in Molenberg toen daar de honderden ramen gewassen moesten worden. Tjeee als die spullen maar niet werden uitgedeeld... Zoiets gebeurd me regelmatig, laat ik even een trui of vest ergens liggen en hangt het bij de uitgeef kleding. Nou ja geen materiaal dus geen schone ramen....
Floor vond uitstel ramen lappen flauwekul want de drek zat zo dik op de ramen dat geen mens of kat er nog doorheen kon kijken. Ik hield zo van nostalgie? Nou dan! Vroeger hadden ze geen raamtrekkers en raamwissers op stelen... hup met het emmertje de trap op....Onder toezicht  van Floor werden de ramen en kozijnen ingezet met een schoon geel vaatdoekje en met een nieuw schoon schuursponsje voorzichtig bewerkt waar nodig. Met de uitgewrongen doek gedroogd en met een oude theedoek droog gewreven... Nog nooit had ik zo’n mooie streep loze ramen.... Daarna was het even rusten en mevrouw de controleur ging een dutje doen in haar tuinhuisje... en was ik aan een kopje koffie toe....Ze kan zo opjagen... mevrouw Floortje van Deursen van Takkenbos...
 
Annemiek