dinsdag 3 juli 2018

Mijmering 60 Courget in zoet/zuur inmaken en een snijplank van twee meter...

Beste mensen.

Wie met een bij in een courgetbloem kan praten
hoeft niet naar de psychiater
al denken de meeste mensen het tegenovergestelde.

Annemiek.
 
60 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
De courgettes groeien als gekken en voordat ik weg ga geven maak ik courget in zoet/zuur. Heerlijk bij bami of nasi of als borrelhapje bij kaas. Het recept zal ik met je delen:
 
Ingrediënten Courget zoet/zuur.
 
1 kg schoongemaakte courget
2 uien
3 eetlepels zout
500 ml azijn oftewel een halve liter
300 gram suiker
2 theelepels kurkuma
3 theelepels mosterdzaad.
glazen potten met schroefdeksel.
 
Werkwijze:
Alle courgettes werden verzameld op de kleintjes na. Een mooi werkje vroeg in de ochtend in de schaduw van mijn huis. Een tafel met glazen blad noem ik mijn “buiten werkblad” en daar gaat een gietertje water overheen. Dan is het blad opeens een schone mega snijplank... Een stoel erbij en de kaasschaaf om de courgettes te schillen. In de aardewerk deeg/kom komt water en die kom brengt me zo een halve eeuw terug in de tijd. Craquelé in het aardewerk en stukjes uit de rand en het bloemetje moet aan de voorkant zodat ik ernaar kan kijken. De geschilde courgettes komen in de kom.
 
Met de kaasschaaf kan je heerlijk schillen want biologisch of niet de schil moet eraf voor dit recept . Met het oude mes werden de courgettes in de lengte doorgesneden.  Mijn ene overgebleven eetlepel van mijn gespaarde uitzet bestek komt aan de rij. De scherpe rand ( altijd scherp bij goedkoop bestek) kerft de zaden uit de courgettes en omdat ik toch buiten zit schuif ik de schillen en zaden zo van tafel ( mega snijblad) in de bak. Gietertje erover en het blad is weer schoon...... De courget “bootjes” werden in repen en blokjes gesneden en komen in de kom. Hoeveel gewicht zou het zijn?
 
De blokjes worden gewogen en kom ik op 3 kilo en 600 gram. Wordt afgerond op 500 gram dat is gemakkelijker tellen met het recept. Het teveel aan blokjes maak ik wel iets van ( komt morgen) Volgens het recept moet ik nu 7/8 uien in dunne schijfjes toevoegen en ruim 10 eetlepels zout. De uien haal ik niet en doe het met wat er is. Zout erbij en met twee handen alles goed mengen. Theedoek erover en enkele uren laten staan. Af en toe met schone handen omscheppen en de theedoek weer erover.
Het zout onttrekt vocht uit de courget en de blokjes worden kleiner en zachter. Halverwege het intrekken maak je de zoet/zuur.
 
Volgens het recept voor 1 kilo komt 1 kilo en 50 gram suiker in een grote pan. Ruim anderhalve liter azijn moet erbij en kom ik iets te kort wat water wordt. 7 Theelepels kurkuma en 10 theelepels mosterdzaad. Alles aan de kook brengen en enkele minuten doorkoken. Tijdens dit gebeuren de blokjes in vergietjes uit laten lekken. (Het zout water heb ik opgevangen en later op het stoepje gesmeten op hardnekkig onkruid.)
 
De courgetteblokjes heel goed wassen. Ik deed dat in de grote kom en daarna nog bij kleine beetjes in het vergiet onder de kraan. Alle zout moet eraf, daarna in de pan, aan de kook brengen en 5 minuut doorkoken op laag gas. De potten kunnen klaar gezet worden en met de kokend hete courget gevuld. Mijn truuk is een stuk afgeknipte azijnflacon op de pot en zo blijft de rand schoon. Met een klein pol lepeltje werd vocht tot onder de rand bij gegoten. Deksel erop en de pot op de kop zetten. Een prachtig kleurtje vind je niet? 13 potjes courget zoet/zuur werden in de voorraadkast gezet voor in de winter..... Biologisch en zal ik voor de winter wel een deel hebben weggeven....... Het werken was een cadeautje... op mijn gemakje in een hittegolf waarin thuisblijven noodzaak is...
 
Mijn leventje...
Hitte tot over 30 graden verlamt de mens en overwegen we een consuminderhuis op te zetten in Texel of zo of Groningen. Daar is het nog steeds 21 graden. (grapje) We laten de boel de boel en elke dag wordt gedaan wat mogelijk is. Ik leef alsof ik weer in Mateur ben (Tunesië) en sta vroeg op en aan de slag. In het midden van de dag even plat en een dutje en laat naar bed. Alsof je twee dagen in een dag hebt en alles wordt op zijn elfendertigste gedaan. Ik hoef even nergens heen want pluk uit de tuin en eet wat er is. De vreemdste gerechten ontstaan en morgen daar meer van. Ik hoef die overtollige zooi allemaal niet en hou het bij groenten en fruit.

Water uit de kraan is de beste dorstlesser eventueel met munt. Een collega die carnivoor is kocht twee dagen geleden afgeprijsde kalkoen. Een borststuk denk ik wel met 50% korting en dus over de datum. Niet zo slim in een hittegolf en van die bespaarde 50% kan hij nu crackers kopen en een groente bouillonnetje. Salmonella vergiftiging (ook wel buiktyfus genoemd) krijg je o.a. van onvoldoende gekoelde kip kalkoen  enz.  In deze tijd dus voorzichtig met kip en consorten. Ik heb er geen last van want lijkjes eet ik niet. Toch kan ook ik last krijgen als de eitjes zacht worden gekookt... opletten dus en ook fruit goed wassen... De woensdagvriend droomt van een hele nacht zachte regen en ik van een stortbui in het kwadraat... Bij mij moet alles in het groot en niet te verwonderen als je een snijplank van een bij twee meter hebt.....ook nog gratis en voor niets omdat iemand een “moderne” tuintafel wilde. Consuminderen en vegetariër zijn maakt je gelukkig...alleen al die 80% zooi wat je allemaal niet hoeft te kopen in de super. Ook niet met 50% korting...... en was de mijmering weer “ter leering ende vermaeck.”
 Verhalen over de actie "kindjes van Annemiek" komen morgen.....
 
Annemiek.