zondag 1 juli 2018

Mijmering 59 De kindjes van de rekening en energieverbruik en maandafrekening van Annemiek...

Beste mensen,

Kijk in de ogen van een kind en je ziet God....
Voel de kleine armpjes om je heen
en je weet weer waarvoor je alles doet....

Annemiek.
 

 
 
59 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Meten is weten en einde maand wordt het energie verbruik van afgelopen maand berekend. In menige consuminderkring vergelijken we ons stroom, gas en waterverbruik  en dat stimuleert zuinigheid. Openheid is gewenst want dat brengt resultaat, zeker ook bij gezinsleden die er maar op los douchen en steeds de thermostaat knop hoger zetten in wintertijd. Het helpt als je ergens in huis een prikbord of whiteboard ophangt waarop je de maandelijkse meterstanden bijhoudt. Een huisvergadering met opgroeiend pubers is niet verkeerd eenmaal per maand. Alle nieuws kan worden besproken en een themaatje over gemeentelijke belasting of energieverbruik....De winst bij gezamenlijk zuinig verbruik kan gedeeltelijk gedeeld. Dat stimuleert heb ik gemerkt....
 
 Ik heb zojuist mijn meterstand water digitaal doorgegeven aan WML want de jaarafrekening wordt gemaakt. Wat mijn jaarverbruik is?
 
36 kuub water en dat is 7 kuub water minder dan het jaar ervoor. Ik heb drie regentonnen waarvan het water volop wordt gebruikt voor de potplanten en ramen wassen, voor poetswerk en zelfs om SUNSODA van te maken want waarom zou ik daar leidingwater voor nemen. Met regenwater zet ik grote pannen in de week bijvoorbeeld van jammetjes maken, maar nu zit in de regentonnen geen druppel meer in... droogte nood. Veel water kan hergebruikt...  Douchewater in de wasmachine als het zo uitkomt....en met het afwas sop wordt na de afwas dagelijks de plee schoongemaakt... Groente was water bij de planten. En koud water opslaan als de kraan al loopt en je warm water wil. Toch ongeveer twee liter en voldoende om te koken en koffie mee te maken...Bij mij komt dat water in de aloude melkkoker waar dus een tuit aan zit en een bordje erop tegen stof of zo....
 
Mijn jaarverbruik stroom staat op 922 KWh en dat is 129 KWh minder dan het jaar ervoor. De weinige lampen die ik gebruik zijn spaar en led lampen en geen randapparatuur aan bij de PC. Bovendien brengen de zonnepanelen op het dak van mijn huurhuis iets meer binnen dan ik verbruik dus kost de stroom bijna niets alleen vastrecht en zo. Wel moet ik aan huur zonnepanelen per maand 10,50 euro betalen en dat is te geef als je de besparing stroom door die panelen bekijkt.....
 
Mijn jaarverbruik gas was 674 kuub en dat is 12 kuub minder dan het jaar ervoor. Daarbij komt dat ik afgelopen jaar ook niet bijgestookt heb met de ZIBRO kachel en dus geen stookolie verbruikte wat 65 euro scheelde met het jaar ervoor. De reden is de warmewollenwinterwoonmantel die ik maakte en me warm omarmt als ik thuis kom en erin stap met kleren aan. Ik zit ermee op de bank als ik nog een uurtje een praatprogramma wil kijken of wil werken op de PC. Mijn maandvoorschot energie is 60 euro voor gas en stroom. Dat moet eigenlijk 45 euro zijn maar ik krijg liever wat terug, voor de zekerheid en dat zal rond de 160 euro zijn. Het maandvoorschot voor water is 11,90 euro en staat ook te hoog en krijg ik iets terug. Ik ben tevreden met mijn jaarverbruik energie en geef mezelf een 8 als rapportcijfer.....
 
Tip 2
Waar je jezelf ook een rapportcijfer voor kan geven is de maandafrekening...Ook dat vergelijken we in de consuminderkringen en bekijken wat we minder willen of misschien wel meer. Wat kan anders en beter en hoe? Ieder heeft een persoonlijke reden om te budgetteren en voor de meesten is dat grip op geld en willen sparen voor onverwachte uitgaven of uit de schulden komen. Veel mensen hebben geen zicht meer op wat erin en eruit gaat door versnippering van inkomsten....Huur en zorgtoeslag, kind gebonden budget, kinderbijslag salaris of uitkering...het komt allemaal op verschillende data in de maand binnen. Sommigen laten geld liggen en worden daarop attent gemaakt. Het huishoudgeld wordt onder de loop genomen en misschien kan dit minder door andere merken of merkloos in te kopen. Leren koken met pure ingrediënten helpt ook mee en alles kan geleerd worden.... ook een rits in een broek zetten... 
 
Mijn reden om te budgetteren is dat ik doorgaans teveel geld weggeef en daardoor minder spaar dan mogelijk is... Het rapportcijfer dat ik mezelf over de maand juni geef is een 7.... Je mag meekijken deze keer.
 
De vaste lasten..... huur energie zorgverzekering en eigen bijdrage, internet-TV-telefoon, BSGW ( waterschap en gemeentelijke belasting) en bankkosten zijn gezamenlijk: 963,27 euro uitgaven.
 
Aan diversen: Ik kocht een paar duurzame schoenen in de opruiming ( moeilijke voeten) 143,95 euro en die gaan hopelijk jaren mee....
Er was een etentje voor een verjaardag: 29,00 euro
Een lunch met een vriendin: 20,70 euro en een ijsje op een terras 7,50 euro.
Verzorgingsspullen 6,92 euro
Giften 70,00 euro.
Belangengroep en de OMNIBUS ( reis net) samen rond de tien euro.
 
Aan huishoudgeld gebruikte ik in juni 102,40 euro en dat komt door het feit dat ik niet rook of alcohol drink en vegetariër ben plus groenten in eigen moestuin teel. Dat is gedeeld door vier en een halve week 22,50 euro per week. Ik zit meestal tussen de 18 euro en 22 euro per week en Floor soupeert daar een flink deel van....
Mijn totale uitgaven in juni waren: 1326,74 en mijn inkomsten: AOW en enkele pensioentjes plus zorgtoeslag gezamenlijk 1415,21 euro.
Ik heb in juni 88,47 over voor in de spaarpot EN toch maar een paar stevige stappers gekocht die beslist niet goedkoop waren maar gewoon nodig....en geef ik mezelf het rapportcijfer 7.  Misschien heb je hier iets aan? Om te vergelijken... en nee ik koop nooit frisdrank en geen fruit of groentesap en eet liever groenten en fruit in zijn geheel. Water is het beste tegen de dorst en je kan daar ietsje limonadesiroop aan toevoegen....De rijkdom van eenvoudig leven bespaart je ook veel gesjouw van zware flessen en/of flacons. De Aarde vaart er wel bij....
 
Tip 3
Ik zag bij de super mini flesjes om fruitvliegjes mee te vangen. De prijs is 6,95 euro. Ik heb gewoon de pitten van de perziken in een kom met deksel gelegd. Daar zat nog een beetje fruit aan en de deksel van de kom staat een klein kiertje open. Of je daarmee fruitvliegjes vangt? Leg voorzichtig de deksel recht zonder op te tillen en breng de kom naar buiten. Een stuk vanaf de keukendeur til je de deksel op en de vliegjes kunnen weer de wijde wereld in... Bananenschillen doen het ook of een stukje ander fruit dat weg moet. Die 6,95 euro van het niet gekochte flesje heb je weer drie dagen maaltijdsalades mee of zo....
 
In hittegolfjes eet ik het liefst maaltijdsalades. Gekookte eieren met tomaten en wat yoghurtdressing...of andijviesalade met een rijtje bonen erop of linzen. Gekookte aardappeltjes beetgaar af laten koelen en koud in schijven gesneden met wat dressing en kruiden serveren. Koude bonen salade en nieuwe aardappeltjes in de schil bakken in iets olie en daar salade bij met een vegaburger.... Een groot aantal gezinnen van onze doelgroep kunnen dit nu even ook...
 
De eerste aardappeltjes werden gerooid op de heuvel van onze sponsor in Duitsland. We mochten de "goudklompjes" rapen en ze werden naar het consuminderhuis gebracht. De aardappels zijn biologisch en zeer welkom. De krieltjes komen het eerst aan de beurt... wassen en met schil in de wok in olie bakken en met kruiden en wat zout bestrooien..... De grotere eerstelingen zijn heerlijk in salades of beetgaar gekookt en afgekoeld in schijven gesneden met wat dressing. We hebben ze uitgelegd in ons donker magazijn want in de volle zon bekomt hen niet. Zaterdag werden al vele pommetjes uitgedeeld en hoe blij zijn de mensen daarmee. Voor de kinderen die mee mochten was het de dag van hun leven....omdat ze mee mochten helpen en op de tractor mochten rijden... 
 
Mijn leventje....
Nog een week naar school voor alle kindjes van de mensen die wij ondersteunen. Dan starten zes lange weken waarin voor ouders met karig leefgeld en schoolgaande jeugd de hel losbreekt. We geven gratis attracties door zoals de rode beek op de Brunsumse hei en gratis speeltuintjes die steeds minder voorkomen.
 
Onze sponsor Decathlon schenkt gelukkig ballen en basketbal netten ( met een foutje) die aan muren kunnen geschroefd en we hebben ze opgespaard om nu uit te delen.  We kregen tenten en campingspul en vorig jaar deelden we die ook al uit.... maar wat heb je aan een tent met 40 euro leefgeld per week en twee of drie kinderen. Ik hoor van ouders die brood eten met een ei om hun kinderen beter voedsel te kunnen geven. We delen de broodlijnen uit in Landgraaf en ook al in Heerlen op de vrijdagen. Broodlijnen waarin niet alleen brood maar ook veel groente en fruit  of kaas en beleg plus zuivel bij is als we geluk hebben van alles wat. Het is de eerste vraag die de ronde doet bij onze leiding: “hoe was de broodlijn?” Het helpt velen...en ze zijn er heel blij mee...
 
Hoe graag willen we enkele gezinnen een dagje naar de Valkenier pretpark sturen of het Steinerbos. Dat is nog betaalbaar en hebben ze ook wat te vertellen als ze weer naar school gaan. En als we nu het campinggeld betalen en we geven die tenten gekregen van Decathlon mee.... Als de kids nu eens kunnen ravotten en al die opgelopen spanningen kwijt kunnen van toch meegekregen stress...   Soms droom ik dat ik een prijs win en al die kids erop uit kunnen.... Het is niet zo en kan ik alleen maar vragen of jij een bedragje overmaakt voor “Annemieks kindjes.” Mail me maar zodat ik weet of je ervoor gaat en ik al samen met Jozé kan bespreken wie er hard aan een weekje camping toe is.... en wie met een dagje pretpark al zo heel erg blij zou zijn.... De kindjes van onze doelgroep blijven kinderen van de rekening en dat kan nog wel jaren duren weten we uit ervaring.... Dankjewel uit het diepst van mijn hart en ja ik stort de eerste 50 euro....
 
Onze bankrekening is: IBAN NL14RABO0173658903 t.a.v. consuminderhuis Parkstad te Landgraaf. Zet er maar Annemieks kindjes bij....
 
Annemiek.