dinsdag 26 juni 2018

Mijmering 58 Begrenzen, zelfreflexie en de rijkdom van simpel leven....

Beste mensen,

De ontdekking van het geestelijk leven
opent een weg naar ongekend geluk.
Met geen geld te koop en onbetaalbaar.

Annemiek.
 
58 Consumindermijmering 2018.
 
 
Tip.
Het vliegengordijn dat ik een maand geleden maakte beviel niet zo. Te grof weefsel en de vliegen vlogen erdoor.... Er viel een rest vitrage van beter weefsel in mijn handen en werden direct maar twee stuks vliegengordijnen gemaakt. De originele zijkant van het gordijn werd bovenkant en heb ik nog eens breder omgestikt. Voor de stevigheid want er moet een roei doorheen. Het loodkoord werd zijkant waar ik steeds doorheen loop en door het “lood” snel terugvalt. De andere zijkant zat plooiband aan en vreselijk driedubbel vast genaaid door iemand die dacht plooien te moeten vastnaaien in plaats van met haken plooien regelen. 
Die plooiband knippen we eraf en werd een nieuw zoompje gemaakt. Ik ga echt niet met mijn slechte ogen priegelen. De onder zoom werd lekker dubbel en breed genomen dat verzwaard het vliegengordijn. De zijkantjes van de zoom heb ik aan een kant open gelaten want er liggen ergens op zolder knikkers. Daar kunnen wel een paar
van in de zoom voor als Jan de wind opsteekt.....Met de hand heb ik op dat open zijkantje zo twee drukkers gezet om voor het wassen de knikkers eruit te halen....
 
“Koop toch een vliegengordijn,” zei Theo. Dus niet.... het gaat er niet alleen om dat het een gratis moet zijn van een restje maar er is zoveel meer dat telt. Mijn vliegengordijn werd van hergebruik spul gemaakt dat er al was. Geen nieuwe grondstoffen van de Aarde gebruikt. Je kan er doorheen kijken en er komt meer licht in de keuken dan die slierten of dikke kralen met kettinkjes. Verder ben ik trots zoiets simpels wat blij maakt te kunnen maken. Je bent toch ook trots op een eigen gebakken taart en niet op een gekochte taart. Wat eigenlijk het allerbelangrijkste is... Ik omring me graag met spul van eenvoudig leven..... De simpelheid... alleen het noodzakelijkste. Dat is ook de reden dat ik nog steeds een douchegordijn heb en geen douche wand. Ik moet er niet aan denken zo’n kreng schoon te maken. Het gordijn was ik op z’n tijd in de wasmachine.
 
Het is een duurzaam goede kwaliteit gordijn en het vorige ging langer dan 30 jaar mee... De aanschafkosten waren natuurlijk hoger dan zo’n plastic zeiltje van de wegwerp. Onder de streep werd dat 50 cent per jaar voor mijn duurzame gordijn. Uit de wasmachine direct strijken en de plooien vliegen eruit. Ophangen en voilà...droogt wel verder op aan de stang....
 
Tip 2
Ik maakte weer gevulde courgette bloemen en bracht ze naar vrienden op een schaaltje in een papieren zak. Er was wat beslag over en grijp ik al naar een courgetje in de tuin om in schijven door het beslag te wentelen en in de toch al gebruikte olie te bakken. Er was daarna nog een beetje beslag over en dat werd een pannenkoekje gebakken in de voor de derde maal hergebruikte olie. De olie die daarna nog over was in het pannetje ging in een potje om morgen direct te gebruiken voor wat voor baksel dan ook. Het kleine pannenkoekje werd besmeerd met de zalige kruisbessenjam van Moniek. (Ik hoop dat je mijn mail hebt ontvangen als reactie op je lieve kaart en jammetje.)
 
Mijn leventje...
Ontspullen is een vriendje van begrenzen en je wil niet weten hoeveel energie begrenzen je opbrengt. Teveel spullen maar ook beslissingen die je maar niet neemt... nemen plaats in je hoofd waar rust zou moeten zijn. Dit kost je doorlopend “sluipverbruik” energie waar je wel wat beters mee kan doen.
 
In mijn consuminderkringen komt in het eerste deel grip op geld en in deel twee grip op leven. Als je niet goed in je vel zit kan je ook geen grip op je geld houden. Op dit moment zijn twee kringen aan de slag met het thema begrenzen ( grip op leven) We gaan op onderzoek naar “sluipverbruik” van eigen energie en worden ons bewust wat aangepakt zou moeten worden. Mooi thema zelfreflectie.... prachtig om te doen, de groei te zien en aan deel te nemen. We pakken allemaal iets aan dat beter zou kunnen en energie vreet. Ikzelf heb twee vriendschappen onder de loep genomen en beslissingen genomen die rust brachten. Dat we eruit kwamen getuigt van onvoorwaardelijke liefde naar elkaar. Verder heb ik een consuminderkring beëindigd die
opnieuw was geopend op verzoek van de deelnemers. Het werkt niet.... de vreugde van kennis doorgeven was entertainment geworden en dat is niet mijn doel. In die tijd kan ik nu een nieuwe kring starten.... Elke dag komt maar een keer... laten we onze tijd bewust doorleven in de rust van een “ontspult” hoofd door onze weglopende energie te begrenzen....
 
Annemiek