zaterdag 16 juni 2018

Mijmering 54 Courgetkoekjes, geroosterde groente boterham....en een spaarvarken voor Carmilo.

Beste mensen,

Geluk is blije mensen dansend bij  PINKPOP....
Muziek verbind....en de wind draagt de blijheid mee over Limburgs land...

Annemiek.
 
54 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Wat doet een weekend in zelfvoorzienend leven goed. Het thuisgevoel van terug naar de basis. Soms laat ik me verleiden tot een “modern” weggetje zoals het wasmiddel in kussentjes dat ik van Jozé kreeg. Noem het maar warenonderzoek. Een kussentje wasmiddel in de wasmachine en hup de wasmachine aan....
Er was geen SUNSODA meer en ik wilde nog laat een machine bonte was aanzetten voor het weekend.... Als je ziet hoeveel dat wasmiddel kost.... en die “kussensloopjes” die vanzelf oplossen.... De plastic zak die weer op de grote plastic hoop komt. Ik zie dan het plastic eiland voor me in de Atlantische oceaan. Morgen maak ik weer SUNSODA en bewaar de rest van de kussentjes voor nood... De flow van eenvoudig leven ( goed voor de aarde en de portemonnee)  past beter dan best bij mij...
 
Tip 2
Je maandafrekeningen maken brengt bewustwording en grip op je uitgave patroon. Als je nog niet budgetteert, begin er dan aan!  Elk kringlid van onze budget/consuminderkringen weet dit en benoemt de reden waarom hij/zij budgetteert. Bij mij is dat omdat ik teveel geld weggeef en toch wat sparen moet. Verder heb ik nog een valkuiltje in zomermaanden. Dan wil ik wel eens teveel uitgeven aan terrasjes. We bespreken elk einde van de maand in de kring hoe we het deden en geven onszelf een cijfer.
 
Je mede kringleden geven je ook een cijfer en geven de reden aan waarom ze een hoger of lager cijfer geven. In de 47e kring ( sinds de oprichting consuminderkringen) heeft Carmilo een geweldig resultaat behaald. Hij heeft tijdens de kring voor 1600 euro achterstallige rekeningen betaald en einde september zal hij zijn roodstand bankrekening hebben aangezuiverd. Dan gaat zijn bankrekening op slot op NUL. Dat betekend dat hij niet meer rood kan staan. Ik hoef niet te vertellen dat zijn eigenwaarde enorm is gestegen.
Afgelopen week kreeg hij een pracht aardewerk spaarvarken en je ziet hoe blij hij is.... Ik mocht zijn resultaat met foto vermelden in mijn mijmeringen. Carmilo heeft het zelf gedaan, maar niet alleen! zijn kringleden hebben hem ondersteunt en dit leven van meer doen met minder zet hij voort om te kunnen sparen. Sparen doe je om rust in je leven te hebben omdat je onverwacht wel eens geld nodig hebt voor reparaties of je wasmachine gaat stuk....of om dromen te verwezenlijken.
 
Volgend jaar wil Carmilo op vakantie naar zijn moeder en dat kost wel wat...Grip op geld leren en eigen maken heeft bij hem geleid tot meer zaken aanpakken. Carmilo sport tegenwoordig en ging op dieet. Hij is veel afgevallen en dat heeft hem goed gedaan. Onze budgetcursussen gaan verder van grip op geld naar grip op leven. Bijvoorbeeld problemen aanpakken die je uitgave patroon beïnvloeden. Doe je daar niets aan dan val je steeds weer in financiële valkuilen. Je leert naar jezelf te kijken en aanpakken wat je als minder ervaart. Je hoeft niet alles op te lossen... een beetje is al veel. Misschien heb je troostgedrag door snoep zoet en kleding kopen. Roken drugs en alcohol hoort daar ook bij....  Bewustwording gaat nog verder.... Waar sta je in het hier en nu en waar ga je heen? Heb je dromen? Hoe ziet je toekomst eruit? In onze budget/consuminderkringen leer je jezelf bij de kraag te pakken... maar alleen als je dat wil en er klaar voor bent... Elk stapje is er een en soms hebben de kringleden huiswerk. Voor kring 47 op dit moment is dat het volgende:  In elk negatief moment het positieve zoeken en dat over twee weken vertellen... Velen hebben dit lichtpuntje in het donker zoeken al eigen gemaakt en sommigen noemen dit een cadeautje van “hij die de sla laat groeien.” Sommige cadeautjes zitten verpakt in prikkeldraad en ook dat heeft een reden.
 
Ik werk veel met metaforen en we lachen heel wat af als ik bijvoorbeeld  probeer uit te beelden hoe moeders als gebogen bomen over hun kind heen hangen zodat de kindjes geen licht en lucht krijgen. In bescherming worden ze nooit stabiel omdat de sneeuw en regen, de wind en de hagel je moet teisteren om sterk te worden. Goede moeders zijn de moeders die een stap terug doen en weesgegroetjes bidden mag... of duimen draaien en oké... eenmaal een pak gevulde koeken erin slaan van de stress mag ook, als je maar niet hun leven gaat leven of hun problemen gaat oplossen.  Dat doen ze zelf wel en worden daar sterk van....
Een andere leuke metafoor is een kangoeroe die in haar buidel een volwassen kind meesleept en daaraan ten onder dreigt te gaan.... of het tegenovergestelde...de vogel die het kind wel nog vliegen leert en daarna de deur uit smijt. .
Ik zit weer op mijn praatstoel ( schrijfstoel)

 
Tip 3
De lavendel staat in bloei en de courgetjes zijn oogst klaar. Jawel die twee die ik zelf bevruchtte. Ik maakte twee heerlijke lunchgerechtjes van het stel en deel ze met je...
 
Courget pannenkoekjes.
Ingrediënten:
1 klein courgetje
kleine ui of sjalot
snuf zout
1 ei
beetje bloem of havermout.
olie
 
Werkwijze:
Rasp de courget met schil en laat eventueel uitlekken in een zeef of vergiet. Snipper het uitje en meng met  de gerapte courget, ei en de snuf zout. Een beetje bloem of havermout toevoegen tot het geheel iets bind. Een eetlepel olie in een wok of koekenpan en hoopjes “courget” in de pan op hoog vuur dicht laten schroeien. Met een pannenkoekmes de koekjes losmaken en bruin bakken op laag gas. Op tijd keren en garen laten. De courget pannenkoekjes kan je warm of koud eten....
Tip: Door de courget uit te laten lekken hoef je minder bloem te gebruiken. Dat scheelt in koolhydraten.
 
Geroosterde courget/tomaat boterham.
Ingrediënten:
 
halve courget
1 tomaat
peper/zout
2 bruine boterhammen
beetje geraspte kaas.
 
Werkwijze:
De boterhammen roosteren in een koekenpan met teflon laag. Daar hoeft geen olie of boter bij. Ondertussen enkele plakken van een courget snijden en de tomaat eveneens in plakken. De boterhammen uit de pan en een eetlepel olie erin waarin je de tomaat en courget roostert met heel weinig peper/ zout Op tijd omdraaien en op de boterhammen leggen waarna direct wat kaas erop wordt geraspt.
Tip: De smeltende kaas geeft de extra smaak en is de reden waarom je weinig zout of geen peper/zout op de groente hoeft te doen.
 
Tip 4
Door brood in de koekenpan te roosteren hoef je geen broodrooster en tosti apparaat. Dat scheelt in aanschaf onderhoud en ruimte. Door koffie te zetten met een filterhouder op een beker en/of een thermoskan hoef je geen koffiezetapparaat senseo of espresso apparaat. Bespaart je aanschaf en en...
 
Tip 5
Zet een frambozenstek in je tuin of een bramenstek van iemand die de struiken heeft. Ik kreeg van Theo afgelopen jaar een framboosstek van een soort dat steviger is dan de mijne en ook nog tot in de winter vruchten geeft. Mijn soort geeft alleen oogst in de zomer. De laatste aardbeitjes bij de framboosjes en was het nagerechtje een fruitschoteltje uit eigen tuin. Kan natuurlijk ook in de yoghurt of op ijs... hoefde even niet omdat ik de vruchtjes puur natuur wilde proeven. Heb je alleen een voortuin? Laat een strook staan met blommen met daarachter de moestuin. Nog beter een strook bijentuin voor de groenten waar de natuur haar gang mag gaan. Altijd bloeit wel iets en de bijen en vlinders dansen in die heerlijke wildheid deze keer op de muziekgolven van PINKPOP door de wind aangedragen...
 
Tip 6
Kruidvat verkoopt komende week weer treinkaartjes! Ideaal als je een dagje er op uit wil tijdens de zomervakantie. De treinkaartjes zijn geldig t/m 26 augustus. Het betreft een wegwerpkaartje. Te gebruiken op iedere dag van de week. Doordeweeks tijdens de daluren, in het weekend heel de dag.
 
Mijn leventje...
De reuzenberenklauw bekroont mijn voortuin door op de achtergrond hoog oprijzend zijn prachtige schermbloem te laten zien. Zijn bladeren grotendeels over het pad groeiend en menigeen spreekt me aan dat de plant “giftig” is. Het is maar hoe je het bekijkt. De bloem is een tafel vol nectar voor vele insecten en de mens moet gewoon van de bladeren afblijven die klierharen hebben die vocht afscheiden bij aanraking. Je krijgt er blaren van. De dieren weten dit en Floor blijft van de bladeren af evenals haar baasje. Na de bloei als het zaad nog groen is steek ik met de steekschop de bladeren van de plant en gaan ze met een riek in de GFT container. Soms laat ik ze eerst drogen op het pad. Een dekbedovertrek als zak over de bloem en de kale stengel wordt dichtgebonden en zaag ik de stengel om met handschoenen aan en een fleecevest met lange mouwen. De stengel laat ik drogen onder het natuurafdakje en die stengel wordt steeds harder en steviger..... De stengel van twee jaar terug staat nu bij de vleestomatenplant in pot mooi te wezen.....
 
De tuinmannen Mike en Jeroen hebben de dikste erwten geoogst en doppen de erwtjes uit de peulen. De erwtjes werden in plastic zakjes direct ingevroren.... Komende vrijdag geeft Monique een kookles gevulde boerenomelet en komen de erwtjes van pas. Jeroen en Mike doen mee... Het is heel leuk te zien dat ze leren hoe zelf geteelde groenten uit eigen moestuin smaakt... Ze hebben het over gratis groente omdat een deel van de erwtjes blijft staan om tot zaad te drogen voor volgend jaar. Mike heeft het over biologisch en vertel ik hem dat zaad geteeld op bodem en klimaat waar het weer in wordt gezaaid zich daar thuis voelt en groot resultaat brengt. Het zet ze aan het denken... de mannen en dat is ook de bedoeling........
 
Annemiek.