zondag 10 juni 2018

Mijmering 53 Bevruchten en geboortebeperking plus zomer omeletje....

Beste mensen,

Geluk is jezelf bij de kraag pakken
en trots zijn met het resultaat....

Annemiek.
 
53 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Vroeg in de ochtend bloeien de courgettes. Na tien uur gaan ze weer dicht...Dan moet een bijtje vroeg opstaan om te bevruchten en voor de zekerheid doe ik het over...of voor.  Met mijn vinger in de mannelijke bloem om wat stuifmeel te vangen en in het hart van de vrouwelijke bloem brengen. Die vroege wandeling door de tuin brengt verwondering en bewondering voor de natuur. De rankjes van de klim bolcourgette die tien cm verder een tralie omvatten van het klimrek en er staat geen wind die de rank ernaar toe leidde. Een spinnetje onderweg en twee huisjes slakjes in paring. Een moeilijke zaak met dat huis op je rug....
 
Tip 2
Vandaag (zaterdag) zal de tuin bijgewerkt moeten worden en wel direct en in zo kort mogelijke tijd om zondag te kunnen gaan fietsen. Zoals met alles in mijn leven zet ik ook hier tijdmanagement in. Een regellijstje werd geschreven... de leuke en minder leuke zaken apart en begin ik natuurlijk bij het leuke. De tomatenplantjes tweede generatie opbinden aan stokjes en op zoek gaan naar diefjes (bij de oudere tomatenplanten) die in het water worden gezet om wortels te krijgen. Een hogere stok bij de grote vleestomatenplant want die wordt zwaarder naar gelang de tomaten groeien. Ik vind een stok onder mijn natuur afdakje van sering hortensia indertijd van muur buur naar mijn schuurtjes dak geleid. De stokken blijven kurkdroog daaronder zomer en winter. Ik moet wel gebukt met de fiets achterom om geen bloesem in mijn haren te krijgen maar oké... Met respect voor de arbeid van ma natuur neem ik die moeite wel....
 
Terug naar de stok...die is hergebruik van een stengel van de reuze berenklauw van twee jaar terug en zo mooi in sterkte en kleur dat ik weer in verwondering raak. De stok krijgt een plek bij de grootste tomatenplant in pot waar de vierde tros al in wording is dus gaat de top eruit. Geboortebeperking... genoeg is genoeg! Ik heb een week geleden de plant bij gemest door koemestkorrels onder het mos dekje te leggen en natuurlijk dagelijks water geven....De plant werd aan de stok gebonden met reepjes panty.... Einde leuke zaken en komt een serie minder leuk. Zo gaat dat met tijdmanagement.
 
Tip 3
De gaasdekjes liggen nog steeds op de hof en worden met handschoenen aan strak opgerold en een lintje erom verhuizen ze naar de opslag gaas. Wat groot onkruid wordt hier en daar uit de tuin getrokken en een braamstruiktak vastgebonden aan het hekwerk. Een hoek klinkertjes werd geveegd en er staat zoveel klein onkruid dat ik besluit zout te strooien. Even doorbijten en een rand aanpakken tussen stoepje en verhoogde border waar hoog onkruid staat. Ik besluit elke ochtend vroeg een rand aan te pakken en is het in drie dagen gebeurd. tijdmanagement is ook uitstellen wat kan en wat niet uitstelbaar is direct aanpakken. Vroeg in de ochtend is mijn evenwichtsgevoel nog redelijk dus de klus snel geklaard in de vroege ochtenden. De mindere zaken stop gezet neem ik pauze, pluk een bordje aardbeien en val zo aan de tuintafel in slaap. De hitte is drukkend... Als Theo op bezoek komt wordt ik wakker en drinken we HUGO maar wel zelf gemaakt.
 
2 theelepels witte port in een wijnglas
1 eetlepel vlierbloesemsiroop ( zelfgemaakt)
water of water met bubbels
plukje munt
 
Als Theo weg is start wederom tijdmanagement. De schuur wordt uitgekraamd opgeruimd en uitgeveegd en als beloning voor die wel heel vervelende klus schattige boeketjes blommen uit de tuin geplukt. Direct onder de douche ga ik een uurtje plat in mijn stoel en geef de potplanten op het hofje nog water. Het logboek is tussendoor ook nog geschreven en een was gedraaid. Ik ben trots op mezelf en kan morgen gaan fietsen... als ik dat randje onkruid heb uitgetrokken op mijn hofje....
 

Tip 4

Van alles in de moestuin aanwezig voor een zomers omeletje.

mini mei raapjes uit het zaaibed getrokken

drie al dikke tuinbonen
setje erwtjes die al knellend in hun peul zitten
enkele wortels van de markt
1 ui
3 overgebleven champignons
3 eieren van de eierfarm
 
Werkwijze: De groente doppen en schillen en in kleine stukjes( wortel en raapjes) in weinig water en iets zout in een pannetje garen. ( Vanaf kookpunt 10 minuut) De ui gesnipperd in iets olie in een stoofpan fruiten en even later de champignons in stukken erbij met peper/zout en iets kerrie. De inmiddels beetgare groente uit de andere pan afgieten en toevoegen aan ui/champignons en even mee wokken. Eventueel een scheutje olijfolie toevoegen. Deksel op de pan en de omelet bakken van de drie geklutste eieren. Ik plukte wat melde blad en legde dat op de warme vulling voordat de omelet werd dicht geklapt... Weer eens wat anders en mmm. Doen met wat er is brengt vele nieuwe recepten... en durven te doen.

Mijn leventje... De gevolgen van even geen tijd werden weggewerkt. De kattenbak van Floor eens goed gesopt en het oud papier naar de schuur. Mijn werk tas werd leeg gekieperd en daar zaten teveel vrouwelijke typisch Annemieks spul in. Een snoeischaar en schroeven, allerlei flodders papier van zaken die ik niet moest vergeten en vergat. Paracetamol en stukjes closetpapier die dienden als zakdoek. Een oude theedoek om mijn gezicht en hals te dweilen. Een gesmolten lipstick en uit elkaar gevallen pennen maar vooral zand... Ik zal een nieuwe hergebruik werk tas nodig hebben zag ik... nadat ik tien kilo zout erin vervoerde. Het zogenaamde leer valt eraf...Komt goed....
 
Mijn fietstocht was door de hei richting Schinveld waar ik op een bekend terrasje wel een notenijsje mocht hebben van mezelf. ( de beloning na het pittige schema van gisteren). Helaas was ik mijn portemonnee vergeten en kon ik niet betalen... Ik heb de eigenaar van de zaak gevraagd of ik de afwas mocht doen maar dat hoefde niet. Ik heb de bankrekening van meneer gekregen en heb bij

thuiskomst direct het bedrag plus fooi naar hem overgemaakt. De fietstocht helpt mijn lichaam het vocht uit mijn been af te voeren en 20 km is dan al heel wat. tegenwoordig fiets ik naar mijn werk op Molenberg en dat is ook al bijna 13 km per dag. Alle beetjes helpen en ben ik blij nog een beetje te kunnen sporten......Tel je zegeningen voor het slapen gaan. Weet je nog?
 
Annemiek.