woensdag 20 juni 2018

Mijmering 56 Schoonmaaktips, magneetplekken, pastasaus en mijn zus....

Beste mensen,

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Dat accepteren is al heel veel....
Je mag zijn die je bent
om te worden wie je bent
en misschien wel nooit kan zijn....
en dat mag....

Annemiek.
 
 
56 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Extra beurten dag in mijn huis oftewel tandenborsteldag. Zoals de trouwe lezers weten doe ik eenmaal per week de wekelijkse beurt in mijn huis. Stoffen, stofzuigen en dweilen. Het bed eens goed opmaken en/of verschonen. Die wekelijkse beurt kost me 2 a 3 uur tijd. Het keukenblok is daar niet bij want dat hou ik dagelijks bij met de afwas. Elke dag gebeurt aan het keukenblok een stukje extra werk zoals een lade of een stuk tegels. Het toilet wordt dagelijks gedaan met het laatste afwassopje en kost hooguit een minuut.  Het keukenblok en de plee voelt daardoor als zelfreinigend. Je moet jezelf af en toe belazeren toch? De vaatdoek en schuursponsje gaan na poetsen pleetje op de lijn boven in de rommelkamer en als ze droog zijn in de wasmand. De douche en/of badkamer wordt gesopt in het weekend tijdens het uitgebreide douchen waarbij op mijn gemakje ontharen scrubben hoort of wat dan ook.  Eigenlijk heb ik geen wasmand maar een multifunctionele plastic bak van zacht plastic met twee handvaten. De bak wordt gepromoveerd tot
lift als ik weer eens moeilijk de trap op of af kan ( afgaan gaat altijd beter) Een dik touw door die handvaten en het touw aan het hekwerk op de overloop. Je kan hele ontbijtjes in de bak naar boven trekken en zware natte was naar onder keilen om buiten op te hangen.
 
Terug naar tandenborsteldag....Rond alle kranen randen en richels wordt de tandenborstel ingezet samen met SUNSODA of azijn als er sprake van kalk is. Rond de steunen in de douche en het afvoerdekseltje...De sleufjes en groefjes. Je hebt er geen boodschap aan? Zo laten... Ik heb er wel een boodschap aan en poets zelfs onderin het toilet van tijd tot tijd...hoever mijn arm komt in de afvoerpijp het riool in. Regelmatig wekelijks alles even nagaan beperkt het vuil en er was zes weken geen regelmaat... tijdens het opzetten van consuminderhuis Molenberg.
 
Achterstallig onderhoud ruimen brengt bij mij “met nieuwe ogen kijken.” De mand naast het ligbad is een magneetplek geworden en dat kan anders. Hoe groter de bak hoe meer zooi erin. Wat ligt er eigenlijk in? De föhn en een haarborstel...dagelijks nodig. Oude tandenborstels (nodig voor tandenborstel dag) Een zilveren tafelmes???? Een verfkwast??? Wat doen die daar....en hopen zeepjes die ik cadeau kreeg van een mens die veel hotels aandoet en alles meeneemt omdat ze ervoor heeft betaald. De zeepjes worden in een bakje water in de week gezet en kan ik een bonte was mee draaien...spaart wasmiddel. De zeepjes gebruiken om mezelf te wassen lukt niet. Ze vliegen uit mijn handen tussen mijn vingers alle kanten op. Ik moet een groot stuk zeep hebben. Eigenlijk kan een piepklein mandje volstaan bedenk ik....waar de föhn en de borstel inpassen. Geen plaats voor zooi betekend geen magneetplek en dat is prima. Het klein friekeltje is gemakkelijk op te pakken bij het poetsen.... Kan de grote mand in de plee op het plankje, daar passen zes rollen in. Ook zo opgepakt om eronder te poetsen...Rol voor rol dan vliegen die weer rond...
 
Tip 2
De stofzuiger van boven zuigt slecht en dat is niet verwonderlijk. De zak zit vol en wordt geleegd met een tangetje door het gat in de zak. Bij een nieuwe stofzuiger krijg je altijd een dikke papier stofachtige zak en zou je denken dat je die kan hergebruiken. Mooi niet want binnenin zitten “kamertjes” door lussen papier waar je tang niet in kan. De commercie hoor ik al lachen...mis poes...geen hergebruik. Koop van een onbekend merk de zelfde dikke papieren zakken...er zitten GEEN “kamertjes” in en je kan tot onderin met de tang. Het dik papier is veel sterker dan gewone papieren stofzuigerzakken en gaan heel lang mee.......
 
Tip 3
Er zal ook nog gegeten moeten worden en ik kijk wat in de moestuin staat... en ga ECHT niet meer naar de winkel. De snijbiet moet dringend gesneden zodat nieuwe blaadjes opkomen. Er is een paprika die wel te oogsten is en er zijn twee tomaten over van vorige week van de super. Kruiden genoeg en zowaar tomatensaus in een pot achterin de keukenkast. Waar die vandaan komt mag Joost weten. Receptje?
 
Ingrediënten:
1 dikke ui gesnipperd
2 tenen knoflook
2 tomaten
1 paprika
vergietje snijbiet of spinazie of melde blad
doosje pakje of pot gepelde tomaten
peper/zout
eetlepel olie
pasta (ik nam spaghetti)
basilicum tijm salie en blad lavas
of... wat je hebt
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta en de pasta koken volgens de gebruiksaanwijzing. Ondertussen:
De ui fruiten in een eetlepel olie. Even later de gesnipperde knoflook toevoegen en de gesneden paprika plus tomaten. Roerbakken en afblussen met de tomatensaus. De gesneden kruiden toevoegen, deksel op de pan en  alles weer tot kookpunt brengen. Op laag gas de saus laten sudderen. De bladgroente welk soort je ook neemt hoeft maar heel kort mee te sudderen. Alleen slinken is genoeg. Ik heb een vergiet snijbiet uit de tuin geknipt en even afgespoeld. Met de keukenschaar het blad klein knippend boven de tomatensaus. Zoals je ziet aan de gaten in het blad was me iemand voor met eten. Iemand moet de eerste zijn nietwaar en heb ik geen moeite mee. Het blad even op hoog gas laten slinken en op laag gas na sudderen terwijl de pasta werd afgegoten. Scheutje olijfolie op de pasta en op een diep bord. De saus erop en wat geraspte kaas die direct smolt. De helft van de saus is voor morgen en hoef ik alleen maar pasta te koken.
 
Ik had geen zin in spaghetti rollen om de vork dus heb ik met de keukenschaar in de spaghetti geknipt. Een glas HUGO erbij en de yoghurt neem ik straks wel als ik frambozen heb geplukt.....
 
Mijn leventje...
Als ik pietepeuterig schoonmaakwerk doe denk ik steeds aan mijn grote zus Gerry. Je kan haar door een lampenglas halen en groot is dus betrekkelijk. Ze komt tot mijn schouder en haar grootheid zit in de capaciteiten die ze heeft. Ze is een volmaakte huisvrouw en dat kan van mij niet gezegd worden. Terwijl zij als kind randjes en richeltjes poetste hakte ik bomen om en groef gaten in de tuin. Haar jurkjes en jasjes waren barbiepop maat terwijl ik me het liefst in lappen hulde. Jarenlang had ik een vierkant patroon waar een gat in zat voor het hoofd en met afhangende schouders, omdat er helemaal geen model in zat, het was immers vierkant.  Ik maakte altijd hetzelfde in alle kleuren. Naar gelang het seizoen droeg ik daar iets of niets onder. Paste altijd....
 
Toen mijn zus getrouwd was deed ze het huishoudelijk werk in dagelijkse beurten. Op maandag bijvoorbeeld de kamer en op dinsdag de keuken... ik noem maar wat. Ze had dan een jasschort aan....Ik deed helemaal niets in huis... nou ja een beetje en leerde in mijn opleiding management professionele schoonmaak vooral wat UITSTELBAAR was. Soms kreeg ik opeens een inval en ging op dinsdag of zo bij mijn zus op bezoek. Dat schopte haar schema in de war en was ze helemaal uit het ritme...dat merkte ik wel.... en had dan spijt.

Mijn zus was  en is heel goed in verzorging van mensen en altijd zeer geliefd in haar werk in de ziekenzorg geweest. ( ze is nu gepensioneerd en zorgt voor haar man en de hond Bertje eh Teddy)  Ze mogen wel in hun handen en pootjes knijpen. Mijn zus is heel hartelijk en houd van lichte grapjes en lacht veel. Ik ben meer voor het zware werk de financiële zorg en mensen leren schulden weg te werken zonder de bak in te gaan. Mijn grappen zijn wel eens op de rand of macaber...  Mijn kracht zit in meer doen met minder geld...je weet wel wat ik bedoel. De medemens die dat wil...  grip op geld en leven leren.
 
Mijn zusje en ik zijn dus heel verschillend van oorsprong op die lange kin na, die hebben we allebei.  In ieder geval heb ik vroeger de hele tent “ontsmet” als mijn zus op bezoek kwam, maar dat doe ik niet meer. We hebben elkaar inmiddels meer in het midden gevonden. Mijn zus sopt niet meer elke week de overpotten van de planten en boent de deuren ook niet meer na de
wekelijkse deuren sopbeurt die niet meer wekelijks wordt gedaan. Ik heb inmiddels tandenborstel dag op z’n tijd ingevoerd.....Mijn zus heeft haar huis met stijl ingericht want ze heeft een duurzame zeer goede smaak. Zij en haar man liepen en lopen nog steeds kilometers winkel in en uit en wikken en wegen voordat ze uiteindelijk iets kopen. Het gekochte zie je dan ook nergens en is heel apart. Ook dat is meer voor minder en heel bewust je geld uitgeven....Als ik het hoor wordt ik al doodmoe.... Ik koop helemaal niets en maak op wat de medemens op de afvalhoop gooit...Mijn zus heeft wel het dubbele in haar huis staan als ik in het mijne. Ik gooi er alleen nog maar meer uit... Hup...alles naar het consuminderhuis. Vandaag heb ik weer ontspult na de poetsbeurt en er vlogen een krukje, drie zakken linnengoed, een mand en een strijkplank uit. Wat ik niet heb hoef ik niet schoon te maken... Verder ben ik gek op gebarsten craquelé borden en kommen met een duidelijk verleden. Een vergiet met een oor eraf heeft mijn voorkeur. Ik heb eens het "oud" bestek van mijn zus gekregen wat na 40 jaar nog als nieuw was. Ze heeft het gespaard voor haar uitzet toen ze 16 was of zo. Het is van WMF en nog helemaal compleet. Ik had Amefa voor de uitzet en voor deze rauwdouwer was dat genoeg. Laat ik daar nog twee lepels van overhebben... Ik gebruik bestek om planten mee om te zetten of lepels als schoenlepel. Met de messen heb ik vlekken uit de kokosmat gekrabd en verf van de trap....of met de schillen weggegooid. Het gekregen bestek van mijn zus heb ik ook nog gedeeld met iemand die bestek nodig had want wat moet je met 12delig in je eentje. Zesdelig is genoeg.  Elke week tel ik haar “goei bestek” en laat ik nu een vork kwijt zijn... Hopelijk komt die nog uit ergens achter de rododendron of tussen de prei.... Sorry zus.... je weet hoe ik ben....niet te redden en mijn grootheid ligt op een ander vlak dan het jouwe........
 
Annemiek