woensdag 6 juni 2018

Mijmering 52 Een jungle/moestuin en ma natuur die het overnam...

Beste mensen,

Zalig zijn zij...
die met een beetje humor
van doornen rozen kunnen maken...

Annemiek.
 
52 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
De kamperfoelie bloeit op drie plaatsen in mijn tuin en de geur is bedwelmend als de avond valt. Floor haar allergie is onder controle en ik tel mijn zegeningen. In de avond de goede momenten tellen voor het slapen gaan brengt het mindere op de achtergrond. In de kringen leer ik de mensen eenmaal per week evalueren over waar je groeiende in bent. Ben je afgelopen week de mist in gegaan? Heb je groei doormaakt? Elke groei verloopt in curves en het is zaak jezelf weer aan de kraag te pakken als je diep bent gezakt.
Soms komt daar tijdmanagement bij kijken.... In de ochtend vroeg opstaan en vervelende zaken aanpakken die in het slop zijn geraakt. Dat kan enkele uren zijn en dan jezelf belonen. De dag erop weer.... Daar komt trots en doorzettingskracht uit. Mijn dag was vandaag alle achterstallige administratie bijwerken van beide consuminderhuizen.... Om de twee uur een korte pauze met een boek en weer verder.... Het is gedaan, het ligt achter me en helemaal bij.
 
Tip 2
Door ramen op kiep te zetten zijn er vliegen binnengekomen. Daar helpt een vliegengordijn voor de deur niets aan. De stofzuiger ligt in de kamer en tussendoor het werk aan de PC, stofzuig ik enkele vliegen op die tegen het raam gonzen, de fruitvliegjes idem. Met een vliegenmepper zit ik er steeds naast met mijn schele ogen. Ik laat de beestjes graag leven maar met vliegen gaat dat me te ver.....
 
Tip 3
Vier weken amper iets aan de tuin gedaan was er opeens een boom ontstaan die de lavas oftewel maggikruidplant bleek te zijn. (De bovenste "boom" in linkse rij foto's is de reuzenberenklauw) De bloei zit bijna in de lavas en dat mag... en in het zaad komen. Als het zaad bruin is aan de plant kan het afgeknipt en verder drogen in een kommetje onder het afdak. Gedroogd
lavaszaad kan je zaaien volgend seizoen maar beter is als maggikruid in de soep te gebruiken middenin de winter als de lavas verdwenen is, bevroren  boven de aarde..... De wortelkluit loopt weer uit in de lente dat wel.... maar daar heb je in de winter niets aan. Je kan lavasblad invriezen. Maal het blad fijn in de keukenmachine en leg plukken met iets water in een ijsblokjeshouder. Tien minuut in de vriezer en in een grote zak. Direct gemalen in een grote zak kan ook. Na een uurtje eruit nemen en de aanvriezende kluit in stukken breken en weer in de vriezer.....
 
Tip 4
De tomaten in pot kregen van moeder aarde het nodige hemelwater inclusief alle planten in de tuin. Meestal als ik te moe was of te druk om te gieten. Daar werd ik steeds blij van.... De aardappelplanten in pot werden ook opgehoogd...De chayote kon ik nog vrij knippen van de wilde wingerdranken die er bovenop zat en bovenop het hekwerk van buur een halt toeroepen. Hier en daar een steunstok bij een plant en aanbinden zoals de doorgeschoten peterselieplant en de Chioggia. Ik heb ze het tweede jaar laten staan om zaad te produceren voor seizoen 2019.
 
Tip 5
De aardbeien heb ik tussendoor geoogst en heerlijk opgepeuzeld na gedane arbeid. Enkele planten wierpen al baby'tjes die wortelen mogen in een pot met aarde. Hoe je dat doet? Een omgekeerde pot met een kleinere rechtop erop. ( als je een opstapje nodig hebt naar de scheut.) Enkele stokjes door beide afwateringsgaten  verbind de potten met elkaar. De bovenste pot met aarde vullen en de baby plant aan scheut in de aarde drukken. De scheuten zomaar naast de moederplant in de aarde drukken kan ook, maar je ziet einde zomer geen verschil. Of je moet om de jonkies een lintje binden.
 
Terug naar de potten...Stukjes omgebogen spandraad om de plant in de aarde drukken houd de plant in de pot op de plaats. De plant gaat wortelen en einde zomer knip je de navelstreng door. De eerste baby is altijd de sterkste en knip je de navelstreng/scheut nu al achter de eerste plant af. In een pot kunnen gemakkelijk twee jonkies. De jonge aardbeiplanten komen einde zomer gezamenlijk in de kleine wasteil die dit jaar aan verjonging toe is. Na twee jaar zijn de aardbeiplanten minder en krijgen alleen nog kleine vruchtjes... Gekochte aardbeienplanten zijn duur en eigen teelt kost niets...
 
Tip 6
De tuinboonplanten zijn reuzen geworden en maar eentje was omgevallen. Ze werden met panty repen aangebonden aan het hekje en de toppen uit de planten geknipt. De bonen zitten al erin en is het beter dat de kracht van de plant in de bonen komt en niet in de top. De toppen van de plant kan je stoven in een wok gerecht of in stukjes in de soep.
 
Mijn leventje...
In de moestuin van het Consuminderhuis bloeit de rode Desiree aardappel. Ik had nog eenmaal moeten ophogen maar blijf er nu maar uit. De later gepote aardappels kunnen wel nog opgehoogd... dat was nog niet gedaan. De tuinman Mike is nog in de leer en ik zie dat hij het verschil niet heeft gezien tussen bietjes en onkruid. Het onkruid is de biet bijna de baas en voorzichtig heb ik het onkruid proberen te verwijderen. Er sneuvelen bietenplanten maar dat zij zo... Er blijft genoeg over. De mannen hebben getracht de erwtenplanten op te binden maar te los. Daar wordt direct iets aan gedaan en er is weinig schade.... Zaaibedden mei raapjes hadden al weken geleden uitgeplant moeten worden en zijn nu te groot. We kiezen voor de knolletjes klein oogsten uit de rij als de aarde nat is. Daardoor lijden de wortels van de achterblijvers het minst. Met de zomerwortels idem en de chioggia de bietjes en de pastinaken. Een mens kan niet overal tegelijk zijn...
 
De planten in het zaaibed klim en lage courget in de border van mijn hofje zijn ook niet meer te verplanten. Ze zijn te groot en blijven staan. De klimmers hebben al ranken en ik heb twee hekwerkjes ertussen in de aarde gedrukt. Enkele stokjes tegen de planten richting hekje gedrukt en de rankjes haken de dag erop al aan. De klimmers mogen ook hangers worden langs het muurtje naar benee... Hollekidee...De dag erop zijn al enkele bloemen te zien. Mannelijke natuurlijk.... die lopen altijd voorop. Je herkent ze aan de ranke steeltjes, de vrouwen hebben vruchtbeginsel direct achter de bloem, en moeten nog komen. Als de bijtjes via de man de vrouw niet bevruchten zal ik het zelf
doen met een wattenstokje. Niet of slecht bevruchte courgetblommen krijgen een courgetje dat halverwege de groei rot. Hoe je bevrucht? Met een wattenstokje wat in het hart van de mannenblom rommelen en dan in de vrouwenblom. Het wattenstokje moet geel zijn van het stuifmeel. Zekerheid voor alles.
 
Ik eet wel eens een blad van de erwtjesplant. Ze smaken naar erwtjes. Een topje van de salie kauwend en een pijpje knof of bieslook. Ik proef van de munt en een blaadje sla of basilicum. De peterselie en de dille... een hapje yoghurt en ik heb kruidenkaas in mijn buik....De hof moet geveegd maar dat komt wel... Er is een drogend laagje onkruid ontstaan hier en daar op de keitjes. Te warm en komt nog.... Tussen de plantjes laat ik de aarde dicht, geen gehark of geschoffel in de hitte. Dan zou maar vocht verdampen... dus laten we de aarde lekker afgesloten....
 
Annemiek