maandag 18 juni 2018

Mijmering 55 Lavendel tipjes, frambozen wijnazijn en variaties in courgette soep.

Beste mensen,

Ik wens je de moed van de ochtendzon
Die elke dag weer opgaat
ook na het drama bij PINKPOP...

Annemiek.
 
55 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Met lavendel in je tuin kan je zo heel erg veel.
Ik weet dat het moeilijk is snoeien in volle bloei maar doe het toch maar. Snoei de hele struik tot 20 cm boven de aarde en voor de winter heeft de plant weer een fris mooi rond groen bolletje... Verjongen noemen ze dat. De plant kan met het groene dekje de winter weer door. Misschien heb je nooit gesnoeid en heeft je plant van die houterige lange wilde stengels. Snoeien maar en het komt goed hoe droog en kaal de plant ook lijkt.....
Snoei alle lavendelplanten en ga er maar bij zitten. Met een strakke handschoen aan de bladeren van de stengels rissen van onder de bloem naar beneden. Sorteer de stengels op grootte en eerst maar laten drogen wat gedroogd moet...de bossen omgekeerd opgehangen....en daarna:
 
De lavendel met lange stengel kan gedroogd in vazen. De kortere stengels voor bindwerk rond kransjes vers gebruiken, want ze drogen aan de draad. In herfststukken de lavendel gedroogd gebruiken (dat kan niet anders) De heel korte stengels voor in flesjes tafelwater of in flesjes mee op de fiets vers gebruiken. Lavendel/munt in flesjes water kostte bij de NS winkel 1,79 euro. Ik wist niet wat ik zag...
 
Een beetje verse lavendelbloem in de aardbeienjam smaakt heerlijk, elk bloempje bewaren want je kan er zoveel mee. Op een plankje in het kleinste kamertje staat een bakje met gedroogde lavendel van drie jaar terug. Even rommelen in het bakje en de geur komst nog steeds vrij. Natuurlijk is het wat stoffig geworden en het hoopje gaat in een bakje om voor het stofzuigen een beetje lavendel op te zuigen. Gratis stofzuiger fris...probeer maar. In het bakje op de plee komt de lavendel over van vorig jaar. Wat teveel is daar vul ik grof linnen zakjes mee of zakjes van vitrage met kant afgewerkt of zo. Leuke zakjes voor tussen de lingerie. De bossen verse lavendel hangen te drogen aan de staande lamp. Als de lavendel droog is ( na drie weken) vul ik kannen en vazen ermee waar al wat oudere lavendel instaat. Ze zijn wat fletser geworden en gaan nog echt niet weg....(stofzuiger in) ze krijgen nog een tijd een plekje in Consuminderhuis Molenberg.
 
Tip 2
De duizendblad bloemen worden in volle bloei eveneens gedroogd. Mooi voor het herfststuk. Het blad werd in vroeger tijden als keukenkruid gebruikt en werd muskaatkruid genoemd. Het heeft een zoete pikante smaak....probeer maar eens. Om de bloemen te drogen het blad van de stengels rissen en de bloemen ophangen...
 
Tip 3
De dikste tuinbonen werden steeds gebruikt in gevulde omelet wat eenmaal per week op het menu staat. Nu moeten alle dikke tuinbonen geoogst, gedopt en ingevroren. Ze gaan in een zak en na enkele uren vriezen rammel ik de bonen los van elkaar. Los ingevroren heet dat en kan je steeds gemakkelijk de benodigde hoeveelheid uit de zak nemen. De kleinere tuinbonen aan de planten mogen nog dikken en worden mee en mee direct gebruikt......
 
Tip 4
Om de dag zijn er overrijpe frambozen aan de struik en na de nodige handenvol gegeten te hebben maak ik nu frambozen wijnazijn van de vruchtjes. Daar is niets moeilijks aan. De frambozen die je oogst door een zeef drukken bijvoorbeeld boven een kannetje. Het sap kan door het tuitje gemakkelijk in een fles gegoten worden. Giet evenveel rode of rosé wijn in de fles De wijn eerst gebruiken om het kannetje mee uit te spoelen en er gaat geen druppel frambozensap verloren. Je kan als je twee derde van de fles met wijn en sap gevuld hebt witte azijn toevoegen. Als je rode wijn gebruikt wordt de kleur daardoor wat lichter. Het hoeft niet want wijn wordt na verloop van tijd vanzelf wijnazijn als hij lang staat. Zoals je ziet vul ik de fles in etappes elke keer een beetje als er weer rijpe frambozen zijn.....
Ik ben er wel 14 dagen zoet mee.
 
Tip 5
Dof aluminium krijgt de hoogglans van zilver door met autowas in te wrijven met een goed uitgewrongen oude doek en uit te wrijven met een zachte droge doek. Precies zoals je met een auto zou doen... De achterwand van “mevrouw Boretti” mijn gasfornuis en de deksel van de broodtrommel kregen een opknapbeurt. Aluminium mag je nooit met SUNSODA schoonmaken. Door de soda oxideert aluminium.
 
Tip 6
Ik heb in de tuin een grote en iets kleinere courget plus die halve nog in de koeling. Courgetsoep op het menu en kan ik vandaag weer zelfvoorzienend leven. Nou ja...zoveel mogelijk.
Ingrediënten:
2 flinke courgettes
1 ui
2 groentebouillonblokken
eetlepel olijfolie
2 tenen knoflook
ruim halve liter water
eventueel selderij en/of lavas ( maggikruid)
peper
eventueel 1 aardappel in blokjes.
 
Werkwijze:
De ui snipperen en aanfruiten in de olijfolie. Even later de gesnipperde knoflook toevoegen en even mee fruiten. Afblussen met de halve liter water en de in blokjes gesneden courget (met schil) toevoegen. Op hoog gas aan de kook brengen en op laag gas 15 minuut gaar sudderen. Misschien heb je een aardappel die eventueel geschild in blokjes gesneden bij de soep kan. De bouillonblokken erbij en de fijn gesneden selderij en lavas (uit de tuin). Ik had een inwendig onderzoek gepleegd met een vinger in de aarde tussen de wortels van een aardappelplant... De knollen zijn nog klein en ik heb een aardappeltje voorzichtig losgemaakt. Met schil de knol na de wasbeurt in schijfjes gesneden kwam hij in de soep. Als alles gaar is met de blender erdoor en kan de soep gegeten worden. Een beetje room in de soep in de soepkop of een scheutje koffiemelk of koksroom. Crème fraiche kan ook....of...niets.
 
Een variatie op courgetsoep? Wat tijm blaadjes in de soep mee koken en in de soepkop fijngeknipt bieslookpijpjes of lente ui pijpjes.
 
Neem het basisrecept en fruit met de ui en knoflook een flinke prei mee in fijne reepjes gesneden.
 
Neem het basisrecept en meng een halve eetlepel grove mosterd door de soep. Rasp kaas en strooi die in de soepkop als de soep kokend heet in de kop is geserveerd. De kaas smelt een beetje en wordt heerlijk zacht...
 
Mijn leventje...
Ik heb zo mijn stille gedachten over het vreselijke drama afgelopen nacht bij PINKPOP. Mijn hart gaat uit naar de slachtoffers maar ook naar de dierbaren daarvan. De dader die het gebeurde nooit meer terug kan draaien, hoe graag hij dat ook zou willen. Ik doe niet mee met wijzen en veroordelen in social media en wil ook niet weten wat de dader bezielde......Ik denk in stilte met veel compassie aan de velen die getroffen zijn en heb een kaarsje aangestoken....
 
Annemiek.