woensdag 11 juli 2018

Mijmering 64 Je huur verlagen en geluk verhogen...door een biologische moestuin.

Beste mensen,

Zoek het geluk en je zult het nooit vinden.
Niet in geld een partner soms niet eens in vrienden of je kind.
Geluk is als een echo... die antwoord op de gave van jezelf...

Annemiek.
 
64 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Wat een tuin je opbrengt zou je van de huur af moeten trekken. Dat wil ik de komende tijd eens gaan bijhouden. Mijn bos bloemen op tafel, salon en eetkamertafel kan je voor 6 euro samen rekenen. Bij de PLUS krijgen ze op dinsdag verse bloemen die wel twee weken staan en koop je goede waar voor een redelijk bedrag. Mijn bloemen uit de tuin staan wel vier weken. Verser dan vers.....en kosten niets. Elke week even fris water geven en eventueel iets van de stengels knippen.....
 
Tip 2
Ik heb drie korte rijtjes vroege aardappels in de voortuin gepoot in maart. De pootaardappels had ik over gehouden van vorig jaar. Gewoon kleine aardappeltjes koel en donker leggen in de schuur. Altijd te proberen...doe ik ook. Ze kregen geen landbouwgif zelfs geen middel tegen de aardappelziekte fytoftora alleen koemest.... Heerlijke biologische Frieslanders waar ik maanden van eet want ik gebruik meestal als groente.... Hoeveel kosten biologische frieslanders? eh ja 11,45 per 5 kilo.  https://www.hofweb.nl/groenteboer/aardappelen Ik oogstte 15 kilo dat is voor 34,25 euro min 50 cent voor de verse koemest.
 
De pommetjes werden in een bananendoos gelegd en afgedekt met een stuk dik papier want licht maakt ze groen en dat willen we niet. De mooie blanke schilletjes zo gaaf...lachen je toe. Ik hoor opeens onze pap zeggen: "Het loof moet oppene hoop  op het laand droge, Miet." Dat doe ik dan ook....
 
Tip 3
De bieslook heb ik tot bloei en zaad laten komen... De zon stoofde het zaad droog en rijp en de zaadbolletjes werden afgeknipt en kwamen in een potje. Later zal ik het zaad zeven....De prijs van het zaad bij de commercie? 800 bio zaden voor 7,64...ik ga ze niet tellen maar het zijn er meer.... De zaden komen grotendeels in de moestuin van consuminderhuis Molenberg........ om vele planten van te telen...en volgend jaar kruidenkaas van te maken.
 
Tip 4
Vandaag heb ik heerlijke biologische boterboontjes geplukt. Ik heb ze niet gewogen maar zal 2 kilo zijn denk ik. Prijs per kilo 7,45 dus dubbel is 14,80 euro. Ze zijn uitgedeeld op de broodlijn in het consuminderhuis en een beetje voor mezelf. De boontjes die nog aan de planten groeien laat ik drogen tot zaaigoed. De boontjes zijn dus van eigen geteeld zaad en kosten niets...al drie jaar niet.... en volgend jaar ook niet holladijee.
 
Recept boterboontjes?
De boontjes van kop en kontjes ontdoen met de keukenschaar en eventueel breken. Opzetten met weinig water, iets zout en drie kleine uien of sjalot. Beetgaar koken en afgieten in een vergiet bijvoorbeeld boven onkruid op je stoepje...dan is dat morgen ook weg.  Af laten koelen en wat yoghurt dressing erdoor scheppen. De uitjes die meekookten klein snijden... Lekker laten intrekken in de koeling....Ik had er een maaltijd aan met een stukje stokbrood. Kosten? Ehhhh scheutje dressing van de CalvĂ© zal 20 cent zijn geweest denk ik.
 
Tip 5
De erwtjes in de peultjes al drogende aan de planten zijn ook geplukt. Gratis zaaigoed en wat over is voor de erwtensoep. Prijs 2,29 voor 300 stuks bij de zaadhandel met 50% korting, omdat het seizoen afgelopen is...tja.... Ik heb wel het dubbele als het niet meer is....4,28 euro... en zo gaan we verder.
Mijn gedroogde erwtjes worden donderdag gedopt door de tuinmeneer en leggen we de zaden 24 uur in de vriezer.  Misschien heeft de bonenkever ergens een gaatje in geboord en een eitje gelegd. Sta je raar te kijken als je pracht zaden in het voorjaar een krioelend nest kevertjes is geworden..... In de diepvries gaat zo’n eitje dood. Ik heb intussen wat zaad meegegeven aan de leiding van Consuminderhuis Brunssum die ook een moestuin hebben. 
 
De woensdagvriend heeft me eens vertelt dat het woord bonen keveren van de bonenkever vandaan komt. Dat was in de tijd toen hij jong was en regelmatig de gedroogde bonen nagekeken moesten worden. Ik heb mijn hele bonenzaad voorraad al meerdere malen zien verdwijnen...(maar na de diepvries truuk niet meer) wat een feest moet dat voor die beestjes zijn geweest.......
 
Tip 6
Eenmaal per week maak ik ratatouille. Je kent het gerecht wel van een eerdere mijmering. Wat daarvan gekocht werd waren 3 wortels en de olijfolie. Ui aardappels courgetje kruiden en paprika kwam uit eigen tuin. Weer een gerecht voor maar 35 cent of zo........ Was voor drie personen maar ik heb de lunch en avond eten ermee gedaan... Jawel de hele pan.......mmm. Enne...ik ga niet verder tellen hoeveel winst een moestuin brengt want ik wordt er zeeziek van... GENOEG in ieder geval en ja geen landbouwgif is een groot geluk.....Gratis geluk dat je moestuin je brengt en dan heb ik het niet eens over het feit dat je in beweging blijft.....
 
Annemiek.