woensdag 1 augustus 2018

Mijmering 70 Van het doelenpadje geraakt, de juiste weg gevonden en baldadigheid...

Beste mensen...

Geluk is DOORGAAN...
Als je niet eens meer weet waarvoor en voor wie....
De tijd brengt je armen vol nieuwe doelen...
Je hoeft ze alleen maar te zien en aan te raken...

Annemiek.

 
70 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Het kan zomaar gebeuren dat je een pad inslaat dat afwijkt van je doel. Voorbeeld? Het zal een jaar geleden zijn dat ik het prachtig Manou eethoekje van Jozé kreeg. Het stond vreselijk in de weg en hopla het kon naar mij omdat ik er helemaal weg van was en die lieve Jozé me een plezier wilde doen.  Er was ook nog een enig bankje bij dat in de keuken een plaatsje kreeg. Te snel beslist en ja het stond zo mooi....De ene keukenstoel die ik toen bezat werd in de logeerkamer gezet. Toen ik mijn doelen evalueerde o.a. minder huishoudelijk werk kwam ik erachter dat het hele setje niet past bij mijn doelen. De tafel met het glazen blad kreeg een kleed zodat ik het glas niet zag want van glazen tafelbladen heb ik nooit gehouden alleen als snijtafel buiten....
 
Floor begon driftig aan de stoelzittingen te plukken en speelde stoelendans van de een naar de andere stoel springen via het rotan onderblad van de tafel. De stoelen zitten heerlijk daarmee heb ik me getroost maar de bank is te laag voor lange mensen zoals ik en stond daar voor de sier. Ik zou er ook nooit op gaan zitten want er was niemand die me omhoog kon takelen. Mijn keuken is zo klein dat de mensen die op de bank zitten hun voeten zijwaarts moesten richten voor eigen veiligheid als ik voor het aanrecht heen en weer daver. Twee mensen op dat bankje naast elkaar zag ook koddig uit moet ik zeggen.....
 
Na een jaar vond ik wel dat ik lang genoeg op de blaren had gezeten en het ding moest ERUIT!! Dat is ook gebeurd vandaag en voortaan is mijn “eethoek” in de woonkamer twee stoelen en een tafeltje. De tafel komt nog en heb ik even een “leentafel” maar hij heeft in ieder geval vier rechte poten die gemakkelijk af te stoffen zijn en Floor is gelijk uit gedanst want de stoelen staan te ver van elkaar. De tafel die ik zoek zal kleiner moeten zijn en iets hoger zodat de stoelen eronder geschoven kunnen worden en lichter van kleur dan de leentafel.... Waar de stoelen vandaan komen mag Joost weten want ze zijn hergebruikt en de helft van een setje waarvan twee werden doorgegeven. Nou ja.... ze passen helemaal bij mij maar ohhhhh wat een verhalen ze vertellen ....zo tussen neus en lippen door oftewel tussen leuningen en pootjes.
 
Tip.
Schoon is meestal niet echt schoon en je kent het wel.... Armleuningen van stoelen waar met vette vingers werd aangepakt. Misschien wel na spek of frikadellen eten.... Stoelpoten waar met zwarte zolen tegen werd gestoten. Verder gaat geur en rook, kook damp en weetikveel in stoffen bekleding en aan hout zitten. Oude parfumgeur en deo en zelfs ongewassen lijvengeur... brrrrr... Toen de wichtjes door de geconcentreerde SUNSODA gingen heb ik ze gauw buiten gezet want er kwam toch een zooi vanaf. Alle hergebruik dat in mijn huis staat kreeg dezelfde behandeling. Pure SUNSODA sop erover met het schuursponsje ingezet en even wachten... De zooi borrelt los en kan met een natte doek weg geveegd. Ik heb zelfs de stoffen zittingen in de sop gezet. Met een borsteltje ingezet en met schoon water afgespoeld. Dat kan tijdens een hittegolf.....
Hoe ze eruit kwamen? Als nieuw met fris gewassen pootjes zonder zwarte vegen. Na het drogen werden ze in de olie gezet en dat kan meubelolie zijn of gewone zonnebloemolie.
 
Meubels worden in de regel alleen maar afgestoft of met een uitgeknepen doek stof afgenomen. Daar haal je vettige vinger tasten van huidvet of erger niet mee weg. Een mooi voorbeeld daarvan is de mooie houten pauze tafel in Consuminderhuis Molenberg. Tijdens de opbouw huis is daar menig boterhammetje op gesmeerd omdat de borden nog niet waren uitgepakt. De gekregen tafel plakte en dat werd door mijn collega’s toegeschreven aan het vocht dat nog in het huis hing na een overstroming. Ja ja... en die andere tafel dan die niet plakte? Ik heb wijselijk gezwegen en probeerde niet te denken wat mensen al niet doen met grote tafels... De baby erop verschoont en de chinees of de frietboer zakken erop uitgespreid. Een feestje met worstenbroodjes en misschien de cancan erop gedanst door moeder de vrouw in nachtelijke uurtjes...en en.. In ieder geval werd al wat vuil in de gesmeerde bammetjes mee opgegeten denk ik wel.... Toen even niemand keek heb ik aan Bianca onze keukenprinses geleerd hoe je achterstallig onderhoud van tafels af kan halen... Je kon het bijna opscheppen, wat we ook snel hebben gedaan.... Geen haan die er naar kraaide...Nou ja nu dus wel.
 
Die ene keukenstoel die ik bezit werd weer van de logeerkamer gehaald en daar staat nu alleen nog een bed en een nachtkastje. De keukenstoel zit heerlijk en moet daar echt blijven staan anders denken de mensen dat ik aan het verhuizen ben. Floor volgt vanaf dat plekje mijn kokerij en Margaret zit er graag als we bijpraten en ik koffie maak wat wel een tijdje duurt met het gebak en zo.... Het enig Manou setje staat nu in het Consuminderhuis en mag een derde leven krijgen. het is blitz schoon en het bankje? Kreeg een plekje onder het afdak want de zitting kan opgepakt en in de schuur op de vliering als het regent. In wintertijd kan de zitting naar boven op zolder of zo. Mijn bezoek heeft meestal korte beentjes op eentje na dus helemaal goed. De tafel voor het eethoekje in de woonkamer komt nog wel mijn kant uit op een dag en wie weet heeft een familielid vriend of kennis hem ergens op zolder... Ik haal er wel de SUNSODA over en ga ik weer aan de slag met de magneetplek naast de kast waar in die grote rieten tas weer heel wat zooi zich heeft verzameld....
 
Mijn leventje....
Theo mijn collega en jonger "broertje" is me zeer eigen en kwam mijn Manou setje ophalen voor het Consuminderhuis. De mannen hadden net de broodlijn opgehaald en ik vond het T shurt wat hij aanhad niet meer kunnen... Ze zijn toch het visitekaartje van het huis warm of niet... Daar maak ik korte metten mee en neem de schaar. Een flinke hap uit het T shirt en kan het nog als poetsdoek gebruikt voor de fiets of de hondenmand. Omdat meneer nog op de scooter naar huis moest heb ik een grote veiligheids speld gebruikt om meneer niet bloot in het verkeer te hoeven sturen. Je zal zien dat een nieuwe trend is geboren en is het binnenkort modern om met een grote speld je shirtjes bijeen te spelden.... het is maar dat je het weet....
 
Annemiek