woensdag 22 augustus 2018

Mijmering 76 Wormstekige appeltjes, appelmoes met veel pectine en appelbeignets maar niet echt...

Beste mensen,

Een levenskunstenaar kan kostelijk genieten van wat NIETS kost...
Een wormstekige appel en twee bijtjes op een peer.
De poes die mee aan tafel gaat
en het gratis goede weer...

Annemiek.
 

76 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Wat kan je veel van appeltjes maken. Het lekkerste is wel appelpannenkoekjes en zo gemakkelijk. Twee kleine  bio appeltjes van de heuvel werden 8 pannenkoekjes en ze lijken op appelbeignets. Een tip voor mensen met de smalle beurs met oudjaar of carnaval. Een variatie op de veel te dure beignets en oliebollen die de super te koop heeft rond die tijd. Je hoeft geen ingewikkeld beslag te maken en geen meester oliebollenbakker te zijn.......
 
Ingrediënten:
2 appels
zelfrijzend bakmeel
snuf zout
1 eitje
poedersuiker
zonnebloemolie.
 
Werkwijze:
De appels met de appelboor van klokhuis ontdoen. Bij bio appels mag de schil eraan blijven. De appels met een kartelmes in schijven snijden, zoals je ziet vier schijven per appel. Beslag maken van wat zelfrijzend bakmeel snuf zout ei en met een scheut melk roeren tot een klontjesvrij beslag. Liever te dik dan te dun en proberen maar of het beslag aan de appelringen blijft hangen. Zal geen probleem zijn. Loopt het te snel eraf dan wat meel erbij. Met een vork de ringen uit het beslag tillen en in de wok of koekenpan met hete olie. Ik heb per pannenkoek nog een eetlepeltje beslag erop geschept,
dan krijg je mooie dikke beignetjes eh...pannenkoek. Op hoog gas dichtschroeien en direct het gas laag want de appel moet gaar zijn als het pannenkoekje bruin is. Op tijd omkeren.... Warm lauw of koud... ze zijn heerlijk en natuurlijk het lekkerds warm gegeten met wat poedersuiker ( maak ik zelf in de Moulinex van gewone suiker) kaneel/poedersuiker was nog over van de appeltaart en helemaal goed. Vier kleine pannenkoekjes gaan in de boterhamdoos voor morgen als lunch op mijn werk.
 
Tip 2
Het beetje beslag dat over was werd aangelengd met wat melk en een dun pannenkoekje van gemaakt. Dat wordt morgen een crêpe Suset. Beetje fruit erin en opgerold. Mooi nagerecht met een bolletje ijs maar of dat erbij komt weet ik nog niet. Misschien vul ik het wel met appelmoes.... of... Het laatste appeltje in stukjes gesneden in een pannetje met een halve eetlepel water, snuf kaneel en theelepeltje suiker op hoog gas roeren. Blancheren heet dat. Warm op het pannenkoekje en oprollen. Proef je het al? Kost geen kneup.......
 
Tip 3
Appelmoes en mijn leventje...
Ik nam wat appeltjes van de heuvel mee om appelmoes van te maken. Met verwondering bekijk ik de gangetjes die wormen maakten en de bijen bewerkten de schil om aan het vruchtvlees te komen. Ze kwamen mee snoepen van mijn peertje tijdens het schillen en ze doen niets als je rustig beweegt. Deze appels hebben veel pectine en dat voel je aan de structuur. Ze werden geschild en in parten gesneden en van klokhuis en rommeltjes ontdaan. In een teiltje met wat water en een scheut citroen kleuren ze niet zo snel bruin. De bijen buiten latend bij de schillen werden de partjes nog een keer doorgesneden en met aanhangend water in een grote pan op het gas gezet. Een beker of glas water erbij en aan de kook brengen en aan de kook houden eventueel op laag gas. Niet uit het oog verliezen en af en toe omscheppen. 
Bij aanzetten direct in een andere pan gooien maar daar gaan we niet van uit.

Halverwege moest nog een glas water erbij omdat de moes wel erg dik bleef, dat komt door de het vele pectine gehalte in deze appels. Als je appel/bramen jam zou willen maken en half appel en half bramen zou nemen hoefde geen geleisuiker erbij en dikte de jam vanzelf. Terwijl mijn gedachten weer op de vlucht slaan bedenk ik dat deze dikke appelmoes heel geschikt is voor appeltoeslag vlaai maar dan van moes. Moeders van arme kinderrijke gezinnen uit vroeger tijden bakten rabarber en appelmoes vlaaien met een deksel. Dat heet pom. Eigenlijk een boterham met fruit belegd. "Toetitch" zegt de woensdagvriend. Bij kermissen werden rijste kersen en abrikozenvlaaien op tafel gezet samen met
een heel regiment pommen. Ze stonden allemaal op vlaaischotels op een rij op tafel in boerderijen en arbeiderswoningen. Je werd geacht van alles een megastuk te nemen. Bij mijnwerkers en fabrieksarbeiders en bij pastoor niet te vergeten want die kreeg heel wat toegeschoven. Ik dwaal weer af...
 
De moes werd met de staafmixer wat moessiger (nieuw woord) gemaakt en ging kokend heet in potten zonder suiker heeft de goede opmerker opgemerkt. Die kan er later nog bij naar smaak.
Zie je hoe dik die moes is? Die STAAT op een vlaai Dat wordt vulling voor vele pommetjes waar ik mensen op ga trakteren... De pan werd naar buiten gekieperd en met regenwater gevuld. Lekker weken en maakt de tijd de pan al ongeveer schoon. Omdat geen suiker bij de moes kwam kan het water zo bij de blommen. De bijtjes hebben ik nog een tijdje het feest van de schillen gelaten en ze konden niet scheiden waardoor ze hop in de compostbak verdwenen die open bleef. Ze gaan vanzelf na het feest naar huis nietwaar....
 
Mijn Floor moest weer een bakje melk toen ik aan de appelpannenkoekjes zat en het afdakje groeit langzaam dicht met wilde wingerd zag ik... De natuur die zijn gang gaat als ik maar op tijd ingrijp voordat ze richting buren gaat want die houden daar niet van.... Smaken verschillen en daar hebben we respect voor....
 
Annemiek