maandag 13 augustus 2018

Mijmering 73 "Proemenvlaai" van Limburgs land, brood krakelingen en ontspullen ten top.

Beste mensen,

 

Ik heb de meeste boterhammen al gesmeerd...en heb nog steeds de eenvoud en de stilte lief...

Annemiek.
 
73 Consumindermijmering  2018.
 
Tip.
Ontspullen tot je “genoegpunt” daar doe je misschien wel even lang over dan je spullen vergaarde. Ik stop als het niet goed meer voelt en laat alles weer bezinken. De blijdschap en het besef dat mijn geluk niet meer afhankelijk is van spullen doet oneindig goed. Afgelopen week werd de linnenkast ontspult. Het linnengoed en de badhanddoeken werden voor twee derde geruimd. Ik heb daarbij aan het gezin met kinderen gedacht dat we afgelopen donderdag en vrijdag van een inboedel hebben voorzien. Mooie nieuwe badhanddoeken en nieuwe kussenslopen plus linnengoedgoed kregen ze mee. Een stabiel bankstel waar kinderhandjes geen schade aan kunnen richten, een doekje erover en schoon. Prachtige bij elkaar passende woonkamerkasten waar mevrouw van moest huilen. Pannen, servies, bestek, kommen schalen en een strijkplank plus strijkijzer. Decoratie voor aan de muur en een ronde salontafel waar de kindjes zich niet aan hoeken kunnen stoten. Ik zag dat de emotie zwaar werd voor mevrouw en onze mensen heb ik wat opgejaagd omdat de kindjes naar bed moesten Dan “dragen” we de mensen met hun spulletjes naar hun nieuwe huis en gaat een handige klusser van ons mee die samen met meneer de kasten en bedden in elkaar zette. Als ze maar kunnen slapen want zo’n dag hakt er keihard in.... Dan prijs ik onze logistiek de hemel in en ze vergeven me het opjagen als ik achteraf vertel waarom het zo moest gaan.
 
Terug naar het ontspullen. Zoek een goede bestemming voor je spullen bij je in de buurt dan kan je gemakkelijker afstaan. Het wordt hergebruikt en beland niet op de afvalhoop. Mijn hoop goede gaven was zo hoog dat ik een eenpersoons dekbedovertrek ermee kon vullen. Dat kan niet op de fiets en de mannen van het Consuminderhuis met de bestelbus klaren de klus. Ik kan niet wachten totdat het goeie goed in de rekken ligt....maar vooral in CC in de kast waar de nieuwe spullen achter slot en grendel bewaard blijven tot de volgende crisis. Ik heb daar Carina voor aangesteld die de kers op de taart verzorgt bij een crisis. Uit CC komen dan de nieuwe spulletjes en wat decoratie met vooral kaarsjes en mooie dingetjes om naar de kijken in het nieuwe huis.
 
Tip 2
De hittegolf voorbij kan ik weer op de fiets en dat doet goed. De drukte opgezocht in Heerlen en een terrasje gepikt. Naar de markt op de fiets en natuurgebied opgezocht. Op de zaterdag markt heb ik o.a. een kilo rode pruimen gekocht voor een euro en werd op zondag een Limburgse “Proemenvlaai” gebakken met van het restje deeg krakelingen van brooddeeg. Kost amper iets en brengt nostalgie op het hofje waar de was droogt in de zon en de wind... Proemenvlaai is gemakkelijk te maken en kan zelfs op een pizzaplaat zoals je ziet. Het deegje maakte ik van mijn kwarkdeegrecept.
 
Ingrediënten:
250 gram kwark (had ik niet en werd yoghurt)
1 ei
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
snuf zout
schepje suiker
1 zakje bakpoeder
ongeveer 450 gram bloem of meer.
 
Werkwijze: De oven voorverwarmen op 180/200 graden.... Alle ingrediënten ( behalve de bloem) in een kom en met de garde kort omroeren. Ongeveer de helft van de bloem toevoegen en kneden...nog even in de deeg/kom en dan op het werkblad. kort en snel want het deegje rijst al onder je handen. Voeg bloem toe tot een luchtig deegje is ontstaan en rol uit tot een dunne plak.... Ik werk met duurzame folie maar de pizzaplaat invetten met olie kan ook. Het deeg erop en de randen afknippen met de keukenschaar. De pruimen werden middendoor gesneden en van pitten ontdaan. Iets van elkaar kwamen de pruimen op het deeg (zie foto) en de “proemenvlaai” in de oven gezet. Afbakken tot het deeg lichtbruin kleurt. Direct uit de oven de pruimen met een vork iets platdrukken en de vlaai met poedersuiker bestrooien....
 
Terwijl de vlaai in de oven zit kan je de krakelingen rollen. Eerst een lange rol van het restje deeg. De rol in gelijke stukken snijden en van elk stuk weer rolletjes rollen waarvan je (zie foto) de krakelingen legt. Leg ze maar op de kop op het bakblik dan zie je de eindpunten deegrolletje niet. Het deeg natmaken en in de oven. Je kan ze bestrooien met sesamzaad of maanzaad of geraspte kaas als je wil.... De broodkrakelingen licht bruin afbakken en direct uit de oven open snijden en met een plak kaas beleggen. De krakeling met een schone theedoek vastpakken en brand je je handen niet.
Zondag in het zuiden met "proemenvlaai" en broodkrakelingen, heerlijker bestaat niet. Iets afgekoelde krakeling met kruidenkaas of confituur kan natuurlijk ook.....
 
Randen van vlaaien kan je glimmend maken door net uit de oven wat abrikozen of pompoenjam erop de smeren. Met de “proemenvlaai” hoeft dat niet want die hoort simpel een beetje onafgemaakt met nog een vleugje bloem te zijn. Vroeger op de Limburgse boerderijen met volop pruimen werden hele ovenplaten belegd met het deeg en de pruimen. Het hoort bij nostalgie.........
 
Mijn leventje....
Floor de poes heeft weer een nieuw mandje gevonden waarin mijn zomer woonmantel wordt bewaard. Die zal nu wel vol kattenhaar zitten en dat mag. In consuminderhuis Molenberg werd een workshop SUNSODA gegeven en de deelnemers kregen het recept mee en een klapper om alle wetenwaardigheden in te verzamelen die ze nog gaan opdoen... Het middel werd direct uitgeprobeerd en ieder maakte voor zichzelf een emmertje van dit prachtig wasmiddel dat tevens als turbo reiniger gebruikt kan worden. De handwerkgroep heeft een “nieuwe” kast en werd de wol en katoen op kleur gesorteerd en opgeborgen... Ik haal nog steeds overal rekken en kasten vandaan (die rekken worden) en de vrijwilligers vragen zich af waar die nu nog moeten staan... We zijn nog steeds aan de slag verbeteringen aan te brengen en dat zal nog wel een hele tijd zo blijven.... Er worden pasjes gemaakt op gekleurd gekregen papier. Kledingpasjes in een andere kleur dan de deelnemerspasjes. Met zwarte tekst dan hoeven we de cartridges kleur van de printer niet te verwisselen die echt duur zijn. De ruime hand zit nog in de vrijwilligers en elke vrijdag vertel ik tijdens de werkbespreking iets over consuminderen. Dat zet ze aan het denken heb ik gemerkt en doen ze lichten uit in de plee en het kledingmagazijn. We geven het gedachtengoed spelenderwijs door en groei wordt al opgemerkt....
 
Annemiek