woensdag 15 augustus 2018

Mijmering 74 Italiaans vis schoteltje en tomaten tomaten tomaten tomaten recepten...


Beste mensen,

Als het leven niet loopt zoals wij willen
blijkt dat wij de weg gaan die het leven wil
oftewel... Hij die de sla laat groeien...

Annemiek.
 
74 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.

Heel af en toe eet ik vis, en dan nog met veel groente..... Een aanrader is een Italiaans visschoteltje. Zo simpel te maken en zeker goedkoop en gezond nu de tomaten per kilo 49 cent kosten in de supers. Op de markt zal dat wel nog goedkoper zijn.
 
Koop hopen tomaten, was ze... en gooi ze in plastic zakken in je vriezer. Geweldig gezonde basis bommetjes voor tomatensoepjes pizza en pastasaus in voorraad. Je kan zelf tomatenketchup maken van de wondertjes. Zie een mijmering uit 2014.  https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2014/07/mijmering-112-tomatenketchup-en.html Pastasaus in voorraad maken in pot vind je onder de volgende link https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2017/05/mijmering-49-pastasaus-van-restjes-in.html 

Ik eet partjes tomaat als tussendoortje of een stevige zo uit de hand als een appel. Beter dan koekjes of chocola dacht ik zo.....
Terug naar het Italiaanse recept....
 
Italiaans visschoteltje voor vier personen.
Ingrediƫnten:
 
600 gram witvis zoals panga tilapia koolvis of kabeljauw.
6 tot 8 tomaten
scheut witte wijn als je hebt (ik nam witte port)
beetje citroen als je hebt of niets
2 tenen knoflook (ik nam een hele dikke)
Italiaanse kruiden zoals tijm/basilicum of oregano
olijfolie als je hebt of zonnebloemolie.
 
Werkwijze:
De oven op 180 graden voorverwarmen.
De vis was in de reclame... een pond voor 3,09 euro en daar voor een paar duppies verse tomaten bij heb je toch een heerlijk etentje. Ik doe het met wat er is en in een platte vuurvaste schaal kwam een flinke scheut olijfolie en een klein scheutje witte port in plaats van witte wijn. Ik had alleen nog een restje rode wijn en die past niet zo bij vis daarom de port De knoflook moet geperst maar daar stoor ik me niet aan... De teen kwam klein gesnipperd tussen de vis in de olie. De stukjes vis werden met peper/zout bestrooid en in de olie gelegd. Zoveel tomaten als je nodig hebt in dunne schijfjes snijden en als dakje op de vis leggen. Doe maar lekker ruim... In de tuin knipte ik tijm en basilicum die van de stengels werd gerist en fijn geknipt. Heb je alleen gedroogde kruiden dan kan dat ook... De kruiden op de tomaten strooien en wat geraspte kaas van het stuk en dat kan van alles zijn.
 
Het schoteltje de oven in en de tijdklok op 20 minuut. Je kan aardappeltjes in schil erbij bakken of alleen een frisse salade met een stukje stokbrood of helemaal niets als je koolhydraat wilt mijden.
Let op dat de tomaten niet te bruin worden en de kaas een mooi grillkorstje krijgt.
Ik at het visschoteltje puur zonder iets erbij in twee delen.... warm als lunch en koud een halve dag later. Verrukkelijk moet ik zeggen en gewoon uitproberen...
 
Mijn leventje...
De gedroogde tuinbonen aan de planten had ik in een kommetje onder het afdak gelegd tot ik tijd kreeg om ze te doppen. Het waren er niet veel en ze zijn zaadgoed voor volgend seizoen. Nou het werden er nog minder dan verwacht want de bonenkever was me voor. Ze waren net volop aan het werk in dag en nacht dienst met mooie gaatjes boren en hun eitjes erin leggen. De larfjes die eruit komen kunnen dan direct aan de eet... De tot geboorteplek gekozen bonen zijn ongeschikt als zaad boon. Zoiets bij je zaadgoed leggen zonder goed te kijken betekend een paradijs voor de beestjes. Je hele voorraden zaadbonen kan je wegsmijten... Ze gaan van de een naar de ander... hollekiedee. Enkele mooie zaadboontjes heb ik kunnen redden en in een plastic zakje 24 uur in de vriezer gelegd. Dat overleeft geen kevertje of larfje.... Toch is het een mirakel hoe die kleine kevertjes die mooie ronde gaatjes kunnen
boren in de keiharde boon en kreeg ik gewetenswroeging. De hele reutemeteut werd op een beschut plekje in de tuin gelegd en kunnen de kevers ontsnappen en de kids wellicht geboren worden....
 
We hebben de moeder van het gezin dat vandaag naar de Efteling ging nog een grote zak lekkertjes mee gegeven voor onderweg. Het bleef droog en niet te warm en ik heb steeds aan ze gedacht. De laatste vakantieweek voor de school (in het zuiden) begint en nog vers in het geheugen kunnen ze vertellen over waar ze naar toe zijn geweest. Kinderen vinden het belangrijk om op school op te scheppen over vakanties... Als je nergens bent geweest val je uit de groep. Merkkleding hoort daar ook nog steeds bij of wat IN is....
Ik naaide vroeger zelf de jeans voor mijn kinderen en pleegde plagiaat door van oude versleten merkjeans van vrienden de stickers af te tornen en op de selfmate te zetten. De kids hebben daar jaren de show mee gestolen want ik maakte de jeans precies na, inclusief de kleur garen en de steeklengte. Vroeg in de ochtend was ik de eerste op de stoffenmarkt in Heerlen en haalde de goede lapjes eruit.
 
Ik heb eens een pantalon voor mijn toenmalige echtgenoot gemaakt waarvan de rits duurder was dan de stof. Ik maakte jassen, bodywarmers fleecetruien en vesten inclusief gebreid boord dat je toen tussen de resten kon kopen. 
 
Meterslange misdruk flanellen lappen voor enkele guldens waar ik dekbedovertrekken van maakte voor de kinderbedden. Dat hier en daar de opdruk miste zag geen mens want dat liet ik aan de onderkant vallen of op de instopstrook. Winterjassen en poolpakken werden genaaid en voor een jaar judolessen gescoord voor de kids in ruil voor judomatten bekleden in de sporthal. De hoezen maakte ik thuis en werden in de sporthal om de dikke matten getrokken en dat ging niet zonder geweld. Mijn hele lichaam gebruikte ik daarvoor. De mat iets gebogen en de punten in de hoeken van de hoes gedrukt werd de hoes er strak om getrokken wat menige nagel kostte. Ik zette de mat daarvoor op zijn kant en drukte de mat iets in terwijl de hoes weer een stukje verder werd getrokken. De eindopening werd met de hand dicht genaaid en liet ik me met een klap op de mat vallen en trok nog hier en daar om de naden op de randen van de matten te krijgen.... Ik denk dat het wel een veertig matten zijn geweest en ik zie het nog voor me.... Het moet een mooi gezicht zijn geweest voor de judo leraar denk ik wel....die vrouw in gevecht met de matten.........
 
Een hele ervaring rijker heb ik daarna mijn bankstel bekleed en dezelfde gordijnen erbij gemaakt... Dat viel tegen... die stijve meubelstof overgordijnen. Ze hangen nog in de gang onderaan de trap en ze zijn na tientallen jaren en vele wasbeurten wat soepeler geworden.... Je ziet er niets op... Het bankstel is later naar de over buurvrouw gegaan die geen cent te makken had... We hebben eerst nog nieuwe bodems onder de zitkussens gemaakt van oude deuren. Buurvrouw heeft er nog wel tien jaar plezier van gehad. Waarom er een nieuw moest komen? Ik zou het niet meer weten.... Misschien was de relatie voorbij en dan wil een jonge vrouw de oude zooi eruit gooien waar een relatie op werd geleefd.... Flauwe kul natuurlijk maar dat wist je toen nog niet...
 
Annemiek