zondag 26 augustus 2018

Mijmering 77 Gevolgen van droogte, een vergiet asbak, plantenbakje voor Floortje, wonderlijk tipje en een fallus....

Beste mensen,

Terug trekken is vaak nodig om de noodzakelijke ruimte
voor jezelf te scheppen....
In ruimte komt de bewustwording
waarna je beslissingen kan nemen....

Annemiek.
 
77 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Mike (de tuinmeneer) en ikke hebben de gevolgen van de droogte in de moestuin Consuminderhuis opgenomen. Ik heb nog boontjes gezaaid in de hittegolf en nergens meer naar omgekeken. Geen water gegeven aan geen enkele plant en de zon stoofde de aarde.... De erwten droogden samen met de plant aan het gaas.  Mike heeft de gedroogde erwtjes geplukt. Maakt hij erwtensoep van.  Een gedeelte van de sperziebonen planten zijn gedroogd en wordt als zaad gebruikt en zie.... in de droge aarde zijn de zaaibonen bewaard gebleven en kwamen op toen de regen kwam. Mooie planten zijn het geworden met over ongeveer vier dagen prachtige gele sla boontjes om te plukken. Wat een heerlijkheid.
 
De rode Desiree winteraardappels kunnen wel wat hebben en brachten een pracht oogst terwijl ze geen spat water kregen acht weken lang. Ik heb als pootaardappels gewoon wat overgebleven aardappels uit de schuur gebruikt. Kosten de piepers helemaal niets een bananendoos vol.... Mike en ik hebben ze gerooid en waren blij met het resultaat. Enkele aardappels zijn gespiesd aan de riek gelukkig maar drie stuks en die worden direct gebruikt.
 
De bietjes zijn schrompelige uitgedroogde dingen  en oneetbaar terwijl de chioggia ( Italiaanse bietjes) goed de hitte overleefden.  De zwarte wortels zijn een soort radijs en oneetbaar geworden. De worteltjes dunne spiertjes met verdroogd loof kunnen in de compost. Iets achteraan in de rij in de schaduw van de topinamboer is het loof nog groen. Later maar eens kijken..... De pastinaak planten staan er fris bij en misschien met wat regen wordt dat nog iets..... Er staat een pracht koolraapje en Mike wil hem niet dus neem ik hem mee. Thuis in de border heb ik nog wat worteltjes staan die af en toe wat water kregen en misschien is het iets geworden...en jawel...
Drie wortels worden uitgestoken en tot mijn verbazing is een van de drie een volmaakte fallus. De wortels worden gewassen en geraspt, het koolraapje geschild en eveneens geraspt. De groente gemengd met een scheutje olijfolie, kruidenazijn, peper/zout en een schepje honing. Ik ben gek op dit mengsel en wordt de hoofdmaaltijd van die dag.... met wat fruit en yoghurt.
 
Tip 2
Ik heb wat huislook over van een kransje potjes waar het spul instond. De krans is vergaan en kwam ik op het idee een plantenbakje voor Floor haar buitenhuisje te maken. In de schuur staat een laag houten bakje waar onderin gaatjes worden gemaakt met een dikke schroef en de hamer. Even tikken op de schroefkop en voilà.... Meerdere gaatjes zijn zo gemaakt in de bodem waar een laagje potgrond op komt. De plantjes huislook worden verdeeld en met de kaasschaaf mos van het muurtje gestoken. Het mos krijgt een plekje rond en tussen de plantjes. Beetje water en Floor heeft haar plantenbakje voor haar huisje. Ze bekijkt het ding een beetje minderwaardig alsof ze zeggen wil: “Kon er geen bloeiend plantje vanaf?” Tja......
 
Het vergiet in de border waar ik eierschalen in spaar is meer dan vol. In de Moulinex heb ik koffie gemalen omdat de koffiemolen stuk is en kunnen de eierschalen direct erachteraan.... Het restje koffie dat achterbleef kleurt de eierschalen crème en het lijkt wel zand. Het brengt me op een idee.... Aan het rek buiten hangt nog een aluminium vergiet waar een stukje kokosvezel in komt en in plaats van zand komt de kalk van gemalen eierschalen erin.

Om de sigarettenpeuken in uit te maken op de tuintafel van Consuminderhuis  Molenberg.
Er staat al zo’n vergiet met een stukje worteldoek erin met zand. Het worteldoek flink gerafeld wat er niet uit ziet. Eenmaal per week wordt met een schepje de peuken eruit geschept en in de vuilnisbak gegooid. Geen overlopende asbakjes door
de regen. De vergietjes laten alle vocht door en de asbakken die er stonden zal ik wederom in de RD4 container kieperen waar ze de vorige keer weer werden uitgehaald. Deze keer niet dat vertel ik je....
 
Het kokosvezel had ik nog in de schuur en werd eerst rond en daarna op drie plaatsen ingeknipt en over elkaar gelegd om de “coupe” van de ronde vergiet te kunnen volgen.....Kokosvezel gaat een eeuwigheid mee.
 
Mijn leventje...
Ik had weer twee hoge kleerkasten op de kop getikt en ze pasten perfect in de meisjes kleertjes kamer in Consu huis Molenberg. Hansie plaatste samen met Ahmad de kasten, zonder deuren. Daar hebben we weer een andere bestemming voor. De mannen worden wel eens moedeloos als ik vertel weer ideetjes te hebben. Jonge jonge... wat NU weer.

  De twee TV kasten tegen elkaar aan de kop van de de dames kleding afdeling was een goed idee als vouw eiland. Wat me stoort is wel dat ze behoorlijk zijn bekrast. Een glasplaat erop zou iets zijn met een klanten sprei eronder maar waar vind je een vierkant stuk glas van die maat.... Er is een flink stuk wit meubelplaat van een onvolledig bed. Het hoofdeinde denk ik wel en zo waar... het past op de kasten als Hansie de zaag erin heeft gezet. Helaas is de plaat hol, je kent dat wel en aan een kant maar afgewerkt. Hansie heeft nog een dun wit latje dat met schroeven aan een kant wordt gezet en zie ik hem even later met een witte lamel lopen van de ramen... Je kent ze wel en met een stanleymes middendoor gesneden zijn zijkantjes drie en vier mooi afgewerkt. Wat een tip.....geweeeeeeeeeldig! Wat lijm erop en voilà. De mooi afgewerkte meubelplaat  werd met schroeven op de kasten gezet en hebben de dames een gladde vouwtafel die ook nog mooi oogt...

De lage temperaturen zijn precies wat ik nodig heb om in de tuin te kunnen werken. Van acht tot 18.00 uur met de nodige pauzes en komt langzaam maar zeker weer de zin om te tuinieren terug. De verlammende hitte en de droogte voorbij werkt moeder natuur ook in mijn hofje aan herstel. De aarde is tien cm diep nog gortdroog maar het begin is er weer en het komt wel weer goed.......
 
Annemiek.