donderdag 25 mei 2017

Mijmering 55 Vakantiegeld klussen en assertief zijn.....

Beste mensen,

In je eigen tuin onder een blauwe regenboom liggen,
de deuren schilderen, met de kat knuffelen
en dingen doen die je lang hebt uitgesteld.
ook dat kan vakantie zijn...

Annemiek.
 
55 Consumindermijmering 25 mei 2017.
 
Tip.
Vakantiegeld is binnen en het is zoveel geld dat je goed moet afwegen waarvoor het gebruikt zal worden. Velen hebben de maand van te voren teveel uitgegeven met de wetenschap dat het vakantiegeld eraan kwam en moeten nu de gaten dichten. Jammer........
Natuurlijk kan je jezelf verwennen met het geld en verwennen is voor velen de wasmachine kopen of dagtripjes maken, de nieuwe fiets of de boel eens opknappen. Velen krijgen geen vakantiegeld omdat schuldeisers beslag hebben gelegd en dat is triest.......... vooral als kinderen daar de dupe van worden. In het consuminderhuis in de kringen ( cursussen) geven we veel voorbeelden wat je gratis met kinderen kan gaan doen in de grote vakantie, tijdens regendagen en zonneschijn.
 
Tip 2
Mijn doel van het vakantiegeld is de deuren laten verven en nog veel meer zolang bruin het kan trekken en dat is als de spaarpot gedeeltelijk gevuld blijft. Veiligheid boven alles betekend voor mij ten aller tijden iets op de hoge kant om onvoorziene uitgaven te kunnen betalen....Verder weet ik dat gekregen huurtoeslag terug betaald zal moeten worden einde jaar. De AOW is 100 euro per maand meer dan de WAO die ik kreeg en dat betekend 100 euro huurtoeslag inleveren ( per maand)
Verder kreeg ik vanaf mijn AOW pensioen van mijn arbeidsverleden en pensioen van de meneer waarmee ik gehuwd was en overleden is. Dat heet nabestaandenpensioen. De andere meneren waarmee ik gehuwd was leven nog want van hen krijg ik geen pensioen dus gaat het hen goed. Al met al een verhoogd inkomen dat gekort wordt op de huurtoeslag en terecht. Alleen zijn er velen die daar pas achter komen als ze de aanslag krijgen van duizenden terug betalen.... Weet waar je recht op hebt ( of te leen) leer je in onze consuminderkringen....... Terug naar de klussen....
 
Tip 3
Een weekplanning wordt gemaakt en de nodige verf en toebehoren gekocht. ALLE verf is bij de KARWEI NU met 30% korting dus sla maar in... nu de reclame nog van kracht is. Dat scheelt toch 30 euro op 90 euro en daardoor kan je een goed merk verf kopen die beter dekt. De grondverf mag van onbekend ( goedkoper) merk zijn want hoeft niet dekkend te zijn. Bij de ACTION haal je de kwasten de bakjes rollers en het afplakband want dat is daar weer goedkoper. Mijn klusmeneer is een consumindermens en denkt met me mee. Door de betere dekking van de afwerkverf werkt de klusmeneer minder uren en kan de volgende klus starten want er zijn klussen genoeg bij huize van Deursen en nogmaals...meneer denkt mee....
 
Tip 4
Terug naar de weekplanning nu alle verf en toebehoren zijn gekocht. Direct duidelijkheid en spijkers met koppen. Ik stel me niet meer afhankelijk op tegenover klusmeneren die beloofde klussen uitstellen, maanden en soms jaren. Ik wacht nog steeds op de meneer die een buitenkraan wilde maken zodat ik geen zware gieters meer hoef te slepen als de regentonnen leeg zijn. Duidelijkheid bovenaan worden onze agenda’s bij elkaar gelegd en afspraken vast gelegd en zie...
 
Mijn nieuwe klusmeneer staat de dag erna om negen uur voor de deur en werkt door tot 15.00 uur. De pauzes wil meneer niet betaald hebben en hij werkt goed door. Daar kan ik iets mee en met vreugde zie ik geweldig veel werk voorbij flitsen. De deuren geschuurd en de klinken eraf. De plinten weg gebroken en alles afgeplakt rond ruitjes. Overtollige schroeven en haakjes verwijderd en we gaan in discussie of de binnenkant van de meterkastdeur en de bergruimtedeur wel geschilderd moet worden. Ik gebruik die binnenkanten als prikbord en meneer is van mening dat ik maar eens een echt prikbord moet gaan aanschaffen. Ik overdenk dit gegeven en ben het uiteindelijk met hem eens. De plakresten en stickers worden verwijderd met.... nagellak remover bij gebrek aan sticker verwijder spul en van alle vreugde besluit ik mijn teennagels vuurrood te lakken. Wat het een met het ander heeft te maken weet ik even niet...Wordt vervolgt...
 
Tip 5
Ik doe niet aan stro onder aardbeitjes leggen als het niet regent en pluk de rode aardbeitjes als ze net niet overrijp zijn. Narijpen mogen ze op het rotan tafeltje in de zon. Bij regen kan  altijd nog stro of wat anders onder de aardbeitjes die op natte aarde dreigen te komen...
 
Tip 6
Mooie zonnige dagen nodigen uit om gordijnen te wassen en deuren verven geven ook aanleiding. De jassen werden veilig stofvrij opgeborgen en de gordijnen uitgeklopt en bij de wasmachine gelegd. De haken eruit als het kan en in dalurentijd gewassen. De centrifuge stand op 800 zodat nog net nat genoeg de gordijnen op de lijn na drogen om geen kreukels te krijgen. Fris en fruitig hangen ze nu op de lijn in de kluskamer met de deur dicht zodat geen stof van schuren hen kan bereiken. Ze wachten daar tot de deuren zijn geverfd en alles schoon is gemaakt.
 
Tip 7.
In huis blijven tijdens de aanwezigheid van de klusmeneer werden achterstallige klussen aangepakt zoals de ramen wassen op de bovenverdieping. De druipranden van de regen op de kunststof raamkozijnen werden met autowas verwijderd en tevens werd daarmee een vuilafstotende waslaag opgebracht. Het is even meer/werk maar hoeft maar eenmaal per seizoen. Je ziet duidelijk verschil met raamkozijnen waar dat niet gebeurde.
 
Tip 8
Omdat de tijd inzet bij vieze klussen altijd het halve werk bespaard werden de gaspitten in het laatste afwas sop gelegd voor de nacht en in de ochtend kon met staalwol in een minuutje het vuil verwijderd worden. Het was geen werk........
 
Tip 9
De bleekselderij van de vorige maand heeft in water bewaard wortels gekregen en wordt opgepot in een pot met potgrond. Verder als potplant behandeld zal hij soepgroen selderij blijven geven en blaadjes voor cup a soep. De nieuwe bleekselderij wordt in fris water bewaard in een bakje in de schaduw van mijn hofje. De vele pompoenplanten krijgen water en gaan zaterdag naar de heuvel in de volle grond........
 
Tip 10
Voorjaarssalade is een dankbaar gerecht tijdens drukke warme dagen en maak maar voor twee dagen. Voor degenen die het gerecht nog niet kennen:
 
ingrediënten:
Aardappels
4 stengels bleekselderij
handvol rozijnen
pakje gekoelde slagroom

Calvé yoghurtdressing
6 eitjes
peper/zout
scheutje olie
scheutje azijn
 
Voor de garnering:
tomaat
ei
perzik
 
Werkwijze: De aardappels schillen en de grote doormidden snijden. Met weinig water opzetten met iets zout en beetgaar koken. De eieren meekoken kan vanaf het begin en vanaf kookpunt 8 minuut. De
eieren op tijd uit de pan halen en in koud water leggen. De aardappels op tijd afgieten en af laten koelen. De bleekselderij wassen en in fijne reepjes snijden. De slagroom lobbig kloppen en met driekwart van de dressing, de rozijnen, olie, azijn peper/zout en de bleekselderij mengen in een ruime kom. De aardappels met een eiersnijder in reepjes snijden en alles rustig omscheppen. Eventueel nog dressing toevoegen. De gekookte eieren als laatste toevoegen, eveneens in reepjes gesneden in de eiersnijder. Laat de salade maar rusten in de koeling. Net voor het opdienen stokbrood in de oven afbakken of oppiepen en per persoon een bord maken met eventueel sla de voorjaarssalade tomaat perzik en ei. Eventueel dressing erbij of mayo. zoals je ziet was ik tegen die tijd al erg moe en heb de decoratie met een Jantsje van leiden af gemaakt. De smaak was geweldig en daar ging het om........
 
Mijn leventje...
Mijn verwachtingen wat betreft de medemens zijn soms te hoog en dan ligt het leerpunt bij mezelf... maar ook bij de ander.  Ik weet dat een collega van mij geen verwachtingen heeft wat betreft de medemens en kan daardoor niet teleurgesteld worden. Daar blijft het dan bij, maar zo zie ik het toch niet. De medemens mag weten dat er iets van hen verwacht wordt en krijgt op een aardige manier op zijn/haar bordje gelegd als de verwachting niet wordt ingevuld. We leren hier beiden van. Er is geen rancune aan mijn kant want ik leerde hier weer van, dus dank voor de les. Mij leerde dit, nog duidelijker te zijn dan ik al ben en planningen maken en afspraken vastleggen met duidelijke tijdlimiet. De afspraken gelden voor een week en einde week wordt terug gekeken of we beiden een goed gevoel hierbij hebben. Einde week wordt ook de planning gemaakt voor de week erop. Duidelijkheid voorop.... Jullie mogen meekijken hoe me dit komende weken gaat lukken.... Leren tot de laatste minuut dat ik leef geeft me een rijk gevoel van onderweg zijn naar de volmaaktheid die ik nooit bereik maar wel naar beter functioneren...
 
Annemiek