dinsdag 16 mei 2017

Mijmering 52 Luizenbossen soep en leven buitenshuis....

Beste mensen,

De onzichtbare werkelijkheid
je kunt haar met je verstand niet waarnemen.
Daarvoor staan de ogen van je hart....

Annemiek.
 
52 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
 
Nu zijn de ijsheiligen voorbij en kans op nachtvorst nihil. De warmte minnende groenten kunnen gezaaid of buiten als je binnenshuis of in kas voor zaaide. De boontjesparade staat op de tuintafel. Sommigen zitten al in de volle grond tegen de klimrekken en een deel is nog aan het opkomen. Ze mogen in de nacht buiten blijven en als het gaat regenen prik ik morgen wel gaatjes onderin de bakjes om het teveel aan hemelwater weg te laten vloeien.
 
In de zaaibedden is nu duidelijk te zien wat, wat is. Boerenkool spruiten koolraapjes en andijvie. Ze krijgen elke dag wat water want met zovelen op een klutje is water uit de bodem halen een zware strijd. De grotere plantjes worden al dunnende eruit getrokken in regentijden maar ze moeten eerst nog wat groeien....
 
De tijd van wieden is begonnen en regelmaat is beter dan het onkruid maar te laten groeien en dan plantjes mee uit te moeten trekken door wortelverstrengeling... De aardappelbak waarin ik onder op de bodem vijf aardappels pootte is nu helemaal gevuld. Door steeds een laag aarde op de planten te gooien zo snel het blad zichtbaar was heb ik de planten als het ware opgetrokken zodat de wortelkluit in de lengte van de bodem tot de top groeide. Dat betekend een bak vol aardappels als de planten gaan bloeien en afsterven komt pas het oogsten. Tussendoor zijn er enkele handenvol koemestkorrels in gegaan tussen de aarde. Vooralsnog is het wachten op plant 4 en 5 die nog boven moeten komen.
 
De klimbonen werden met een vork uit het bakje gewipt waarin ze voor gezaaid werden in closetrolletjes. In een pootgat gemaakt met de bollenpoter komen twee closetrolletjes plant. sommigen zitten alleen en andere soorten met z’n twee in een rolletje. Ze kregen eenmaal water en mogen nu zelf met hun wortels grondwater zoeken, daar worden ze sterk van. Verwende blagen hoeven we niet....
 
Tip 2
Terwijl ik bezig was met bonen planten poten zag ik opeens lieveheersbeestjes in de tweejarige pastinaak. Oei....... dat betekend bladluizen en jawel hoor. Grote groene luizen in de tweejarige pastinaak die net aan de bloei wil gaan en mijn zaadleverancier is voor 2018. Gelukkig staan er genoeg brandnetels in het gemeenteplantsoen naast mijn tuin en een anti bladluis soepje is zo gemaakt. Een pan regenwater koken ( of leidingwater) en een beker vloeibare zeep in een emmer vol brandneteltoppen. Kokend water erop en roeren. Laat
maar staan tot het afgekoeld is en bestrijk de luizen vergaderplek met een kwastje rijkelijk met het anti luis soepje dat een seizoen goed blijft dus giet maar in een jerrycan. Kijk maar verder want je kan er niet vlug genoeg bij zijn. En jawel.........zwarte luizen in de tuinbonenplanten die nu enkele dagen achter elkaar met een kwastje bewerkt worden.
 
Tip 3
Oude gaasmandjes en tasjes werden weer gevuld met plantjes en eventueel met mos bijgevuld. Op rekken staan bloeiertjes tussen salie en paprika en voor de groenteborder staan de inmaak ketels vol geranium en lobelia. Nu nog groeien... Ik gaf voor het hele perkgoed 16 euro uit inclusief de geraniums en door al die aardigheidjes van gaasmanden is het hofje nostalgie en gezelligheid. Je kan ze zo namaken als je goed kijkt. Ze gaan tientallen jaren mee en het oudste tasje in 25 jaar oud en staat op het tafeltje zonder blad waarvan ik het frame omwonden heb met snoeihout van de wilde wingerd. Gezelligheid maak je zelf door een oude laars met plantjes of een paar werkschoenen met een plant erin. Een bakje van eens gekregen en weer gevuld als er maar een gat onderin zit om overtollig water te laten wegvloeien dan wordt de grond niet zuur.
 
Mijn leventje....
De enkele tomatenplant die bevroor loopt weer uit en is gewoon een laatbloeier. De erwten en tuinbonenplanten werden opgebonden want gebroken planten brengen geen oogst.
Ik heb wat klein perkgoed gekocht. Lobelia’s en begonia. Hoe kleiner hoe goedkoper en groeien kan het wel in je tuin. Er wordt voor een vermogen gekocht bij tuincentra en de meneer die voor mij bij de kassa stond had een geranium die bijna 20 euro kostte en al een tijd aan de groei was. Petunia’s in een plastic hang pot voor 15 euro en dan heb je twee planten voor heel veel geld. Ik heb dit jaar een nieuw soort geranium gekocht die ik acuut ga stekken in augustus en volgend jaar
heb ik het dubbele aantal. De oude geraniums die stek op stek al zeker 15 jaar meegaan hebben het loodje gelegd na een experiment. Ik had ze moeten besproeien met een vloeistof maar heb de plantjes met het spul begoten. Kan gebeuren.....
even is er geen raapsteel en rucola... De bloei zit in de eerste lichting en de tweede lichting in bakjes is nog te klein voor oogst. De eerste lichting zorgt voor zaadwinning voor volgend seizoen. Zaadoogst en groente oogst loopt gelijk op.... Tussen al die groei en bloei de bijtjes en de vlinders en de vogels in de kersenboom van buur kan ik vergeten wat beter vergeten kan worden en accepteren wat niet te veranderen is. Een boterham buiten smaakt veel beter dan binnenshuis en ik leg er nog een lading peterselie bovenop zo van de plantjes geknipt....Een bakje met een wasje staat te weken in de zon. Dat kan zo op de lijn druipend en wel want het droogt voor de avond valt...... de rijkdom van eenvoudig leven.... daar wordt je gelukkig van.....
 
Annemiek