maandag 15 mei 2017

Mijmering 51 Badkamer schoonmaak in een uur, pofaardappel en de zomer...

Beste mensen,

De wonderen van heel de wereld
vind je terug in eigen tuin...en het bos dichtbij.

Annemiek.
 
51 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De zon lokt me naar buiten op de fiets de natuur in. Verder zijn er ook nog vele leuke tuinklussen waarbij ik zomaar de tijd vergeet en de huishoudelijke klussen staan ergens onderaan de lijst maar moeten wel gedaan worden anders blijft dat nare gevoel niet goed bezig te zijn. Als regelmaat achterwege blijft dreigt het achterstallig onderhoud en om dat te voorkomen sta ik elke dag een uurtje eerder op en hussel wat hoognodige huishoudelijke klussen door leuke tuinklusjes net zolang tot mijn huisje weer op orde is...... Het lijkt een beetje op time management. Als dit mens volop wil genieten van het goede weer, moet er ook de vrede zijn van een schoon huisje........ Hierbij wat tipjes om veel noodzakelijk  werk te verrichten in weinig tijd........

Die smerige keukenloper moet in het sop en het bed verschoont en dat kan op een mooie lentedag tegelijkertijd als je voor dag en dauw start, om in de avond de loper schoon en droog op de keukenvloer te hebben en dezelfde overtrekken en hoeslakens weer op het bed. De tijd en de zon doen grotendeels je werk. De was werd om acht uur opgehangen en de dekbedden te luchten gelegd in de vensterbank..... de tijd nam het verder over.
 
De keukenloper werd op de hof gelegd en met regenwater en sunsoda met de harde bezem ingezet.....schrobben hoeft niet, laat maar weken...want de tijd neemt het over.
 
Ik heb wat plantjes in potten omgepoot en Floor van het hek gehaald waar ze te dicht bij een nest zat te lekkerbekken. Ze laat het nu even bij gluren op afstand in afwachting van een moment dat ik even niet oplet.... Het nest zit trouwens op een plek waar ze niet bij kan....Tegen de tijd dat de jonge vogeltjes vliegles krijgen heeft Floor huisarrest al is ze me ook wel eens net te slim af. Maar we doen ons best....
 
Terug naar de tijd die mijn werk deed en de vlekken uit de loper en mat weekte, het afspoelen kan starten. Over een rek gehangen spoelt regenwater uit gieters het vuil en sop weg en gaf ik de zon en de tijd samen opdracht mijn werk over te nemen....
 
De slaapkamer en badkamer werden gestofzuigd en het bed opgemaakt met frisse bed/was zo van de lijn op het bed...... De benedenverdieping werd gestofzuigd en ben ik op de fiets de breeveertien opgegaan langs de bloeiende koolzaad velden en heb een bijenhotel bewonderd. Bij thuiskomst kon de droge loper en deurmat op de keukenvloer en het rek werd een plaatje met de verpotte plantjes en de oude waterkan.......De tijd en de zon neemt de groei over en moeder natuur die ik ergens onderweg tegen kwam. Ze strooide samen met “hij die de sla laat groeien” een serie lentewondertjes rondom de watertoren waar ik na gedane arbeid....nou ja....samen met de tijd heerlijk van heb genoten.
 
Eerst op stap gaan en later nog een klus bij thuiskomst daar komt niets van, dus sta een uurtje eerder op en aan de slag. Een mooie klus is de grote schoonmaak van de badkamer....in een uurtje net voordat je gaat douchen....
Ingrediënten:
1 bezem of raamwisser op steel met borstel.
een stapel droge badhanddoeken die nog gewassen moeten worden
of oudjes of wat je voor nadrogen gebruikt.
een dweil, schuursponsje en oude tandenborstel
eventueel vloertrekker.
 
Zet alle badkamerzooi maar in de wasmand en uit de buurt. Maak een sopje in een emmer warm water en doe daar maar een kopje soda extra bij. Met de wisser op steel (of zachte bezem) de muren inzetten en in laten weken. Lekkere brede halen kan je maken met de bezem zonder gevaarlijk klimwerk. Sop maar in tot in de hoeken. De tijd en de soda werkt het vuil wel los, dus laat maar weken. Het bad werd met hetzelfde sop bewerkt en de wasmachine uit de hoek getrokken zodat vloer en muren daarachter ook een beurt krijgen. Allemaal met je bezempje of wisser. De hele badkamer weekt in en druipt. Nog even de ingezette muren na borstelen en kan het afspoelen starten....Misschien kan je met de douchekop een eind komen al kan het met een kannetje ook. De zwaartekracht laat het water afdruipen inclusief sop en vuil en blijven schone drogende muren achter. Met de raamwisser de muren aftrekken en met badhanddoeken verder drogen door de badhanddoek om de wisser te slaan. Let op de vloer en neem het vuile water met de dweil op tijd op voor het over de drempel wegloopt.  De douchewanden  werden ingezet en het wasbakje met nog steeds hetzelfde sop. De pon uit, heb ik in mijn blootje de douchewanden met het schuursponsje schoon gemaakt en de douchebak, want de douche is te klein voor de lange bezem. Het roostertje van de afvoer werd met de oude tandenborstel bewerkt evenals rond de kranen. De vloer werd in de hoekjes
met de bezem bewerkt en alles droog gedweild met mijn voeten. Met mijn grote teen komt ik prima in hoekjes en een grote badhanddoek om de vloertrekker doet de rest. Tot slot werd een maagdelijke schone douchemat op de vloer gelegd en kon ik onder de douche en mijn haren wassen. De ramen open mocht alles nadrogen en de badkamer glanst me toe.... Als beloning ben ik wederom op de fiets de breeveertien in getrokken naar een jarige vriendin..... terwijl al die natte lappen in een kort programmaatje in de wasmachine dolden en bij thuiskomst aan de lijn werden gehangen....
 
Tip 2
Pofaardappel.....
Er zijn al nieuwe aardappels te koop en daar kan je heerlijke pofaardappels van maken. Ik zag ze aan gegaard te koop liggen bij de super inclusief het sausje voor erover. Een vreselijk hoog bedrag stond op het prijskaartje. Dat kan goedkoper nietwaar. Neem nieuwe aardappels naar gelang de personen die mee eten. Je kan de aardappel inprikken en in alu folie een uur in de oven poffen maar dat doe ik niet. De aardappels werden vanaf kookpunt 15 minuut voor gekookt in een pannetje water. Daarna in folie in de oven gelegd met de folie iets open aan de bovenkant. Ondertussen maak je een sausje van mayo yoghurt bieslook en/of knoflook. Deed ik ook niet.... Er was nog kruidenkaas van uitgehangen yoghurt gemengd met peper/zout en fijn geknipte knoflookstengels ( of teentjes). Een deel daarvan heb ik gemengd met een scheut slagroom uit een doosje. Heerlijker saus bestaat er niet.
 
Een salade van allerlei soorten sla uit de tuin en twee eitjes gekookt samen met blonde linzen in een pannetje water. De eitjes in het koude water en vanaf kookpunt de linzen erbij. De eitjes na 6 minuut uit het water nemen en de linzen nog even laten nagaren en afgieten/afkoelen. Eitjes en linzen brengen het nodige eiwit als vleesvervanger. Hoe mooi is de kleurenpracht van linzen en eigeel op het groen/rood van de sla. Het teveel aan linzen kan enkele dagen bewaard in de koelkast in een afgesloten potje of....in de vriezer.
 
Mijn leventje....
In de super zag ik gekookte linzen en kikkererwten als sla versierder in plastic bakjes voor schandalige prijzen en dat kan de consuminder mens zelf wel veel goedkoper......en verser. Nog steeds sta ik verstelt van wat de commercie uitvindt en.... wordt gekocht. Het zet me alleen nog maar meer aan tot zelf net iets beter verser en goedkoper uit te komen.
 
Mijn zus kreeg een olijfboompje in pot met een flesje olijfolie erbij om verwachtingen te scheppen. De verzorging van olijfboompjes in pot is geen sinecure en onderin de pot moeten hydrakorrels liggen of tenminste een afwaterings gat. De verzorging van het boompje stond er niet bij en heb ik die aan mijn zus door gegeven. Heel veel plantjes sterven een vroege dood omdat ze in verkeerde potten staan en de aarde zuur wordt. Te kleine potten zie ik het meest en een maand na moederdag zijn vele planten al gestorven.
 
Annemiek