zaterdag 30 maart 2024

Mijmering 41 Selfmade gebakjes, tuinaanpassingen en bladerige geitenkaas hapjes voor de Paasbrunch...

 Beste mensen,

Het leven is een groot pak kleine dingen,

je mag ze elke keer wijzigen naar jou behoefte,

en opnieuw aanrijgen als pareltjes aan een snoer..

Annemiek

Mijmering 41 2024.

Tip… Voor mij geen slagroom uit een spuitbus of kant-en-klaar in een pot. Ik klop liever zelf slagroom met een schepje suiker met de mixer.


Een dekseltje met gleuf en uitsparing op de kom om rondvliegende spetters tegen te gaan.

De slagroom in een spuitzak (hergebruik) van kruidvatdrop. Die zak met resterende slagroom blijft enkele dagen in de koelkast liggen en de slagroom blijft prima en bij de hand…

Zo maak ik gebakjes van een plak cake met naar keuze (van de gast) zelfgemaakte light aardbeien pompoen framboos of kruisbessen confituur.

Jawel van biologisch fruit uit eigen tuin en komende zomer zal dat fruit ook wel weer geoogst kunnen worden.

Tip 2…Loslaten… moet je overdenken vriendelijk aangeven aan wie er mee te maken heeft en doen! Zevenblad heeft een stuk tuin overgenomen  langs het tuinpad van buur.

Als het zevenblad bloeit zijn het pracht bloemen in een vaas… En ja van jong zevenblad kan je pesto maken en een stamppotje…(googlen)

Meer dan 25 jaar (of langer?) heb ik het stuk tuin en pad van buur onderhouden. 

Het is bij brand zijn nooduitgang…waar hij nooit hoefde te komen. Nu beperk ik me met onderhoud tot mijn eigen tuin… en mag het zevenblad bij buur blijven woekeren. 

Bij brand kan je ook vluchten over een overwoekerd tuinpad.

Aan de voorkant  van mijn huis is de rotstuin en daarnaast bijen en vlindertuin 

waar alleen het nodige gesnoeid wordt en bloemen zichzelf uitzaaien…

Tip 3… Aanpassingen op maat… De laarsjes werden bij elkaar gezet op het rek en waar nodig bijgevuld met huislook en mos. Een plaaaaaaaatje!

Aan de zijkant van mijn huis raakten ze een beetje in de verdrukking. 

Je kan ze zo namaken. Een oester schelpje ooit eens meegebracht van Zeeland lijkt wel een
theekopje met schotel 

of heb ik nu teveel fantasie?

Tijdens de buien kan je dergelijke kunstwerkjes  of aanpassingen bedenken 

en tussen de buien voorbereiden of tot stand brengen.

De kloosterbank werd met de handveger bewerkt en het flessenrekje mag blijven. 

De plantjes eruit geplukt, potgrond bijgevuld en de plantjes weer bovenop. 

Wat rafels mos hier en daar en natuurlijk een strikje van touw op het handvat.

De mos/gaas/slippertjes kregen ook een nieuw strikje en het hoefijzer werd weer rechtgezet met de open kant naar boven om het geluk in op te vangen…

Wijkcentrum Eeuwig Moes… Sonja bracht eeuwig moesplantjes mee en misschien moet ik die nu maar eens in een pot op mijn hofje zetten. 

Tot drie keer toe werden de bladeren door alle soorten slakken opgevreten die feesten vergaderingen koffietafels en reünie gaven in de plant. 

Emmertjes vol slakken heb ik eruit geplukt en verhuisd terwijl ze maar bleven komen tot het hele “wijkgebouw”  te gronde ging…

Tip 4… Soms kan ik vreselijk verlangen naar een groentepannetje en werd bijgekocht wat niet voorhanden was…

Wat er deze keer inging?

Wortels, courget, champignons, ui, stukje prei, wat voorgekookte witte bonen uit de vriezer. 

Stukjes paprika en wat gesneden spitskool dat Manuela meebracht.

Natuurlijk eerst de gesnipperde ui fruiten en kwamen de gesneden groente (eerst de harde soort) in de pan. 


Beetgaar is voldoende en de spitskool mocht op het laatste twee minuut mee roerbakken…

Peper en zout erbij en wat niet opgaat kan morgen koud gegeten als lunch met een stukje brood…

Tip 5… Nog wat knutselen voor de Paasbrunch?

Stukjes bladerdeeg laten ontdooien, schuin doorsnijden en schijfjes geitenkaas erin.


Misschien wil je andere soorten kaas erin verstoppen zoals gorgonzola of gewoon een lepeltje kruidenkaas.

De schijfjes geitenkaas zijn het gemakkelijkste omdat je de natgemaakte bladerdeeg als een envelopje om het schijfje kan wikkelen. 

En jaaaaa ik had ze de hoog in het oventje gezet of even af moeten dekken met een stukje aluminiumfolie...

Dat gebeurd jou zeker niet nu je het weet… en je proefde dat net te bruin bij die paar niet...

Ze zijn verrukkelijk ook koud een dag later...

Mijn leventje… Petra kwam met haar naaimachine en maakte een heel regiment kussenslopen voor de kinderen van Ahmed.

De broek van haar pa kreeg een dubbel doorgestikte midden achternaad…

Sonja heeft kleine voetjes en heb ik haar eens een oud sokje gevraagd dat ze niet meer aandeed. 

Daarin zit nu een flesje dat altijd in mijn tas zit om bij noodsituaties mijn slangetje in te
hangen. 

Nu is Sonja altijd een beetje bij me waar ik ook ga en sta…

In het revalidatiecentrum idem toen Petra een nachthemd van haar bij mijn schone was had gelegd. 

Het nachthemd heb ik gedragen en voelde alsof Petra me omarmde…

Mijn leven lang heb ik alles alleen gedaan en waardoor en waarom daar zal ik wel nooit uitkomen... en dat hoeft ook niet. 

Annemiek