maandag 4 maart 2024

Mijmering 31 Witlof in variaties, zaadjes in de aarde en de eerste acties van vijf kinderen op wereldreis naar hun vader...

Beste mensen,

Een van de problemen van het streven naar iets dat buitengewoon is,

Is dat we daarmee het leven tot “gewoon” hebben gedegradeerd.

We zijn het wonder van het dagelijkse leven uit het oog verloren.

Annemiek.

Mijmering 31 2024

Tip…In maart kan je al zaaien in de volle grond. Ik heb zondag worteltjes en snijbiet  gezaaid. Tot mijn verbazing was het duurdere zaadmerk snijbiet van slechte kwaliteit. 

Verkruimeld en veel te klein zaad naast de paar goede zaden en zand dat ook meeweegt.

Twee zakjes goedkoop snijbiet zaad van de LIDL a 19 cent per zakje weegt evenveel als 1 zakje inferieur merkzaad en is van topkwaliteit… elk zaadje…

Alweer wat geleerd.

Zaad tipje…Fijn zaad hoeft maar enkele cm diep gezaaid, hoe dik het zaad zoveel aarde
moet erop komen…

Oud wortelzaad werd met het goede zaad gemengd. 

Oud zaad gaat per jaar in kiemkracht achteruit…en de zaden die nog opkomen herken ik. 

Ze zijn van een ander ras…

Tip…witlof stoven.

Ingrediënten:

Witlof zout en honing.

Sonja bracht witlof voor me mee en ik kocht witlof omdat die in de reclame was. 

Niets mis mee en eet ik twee dagen witlof, heel verschillend bereid.

De eerste dag gestoofd in iets zonnebloemolie met op het laatst honing op de kolfjes
gesmeerd.

De kolfjes waren afgespoeld, in de lengte doormidden gesneden en het harde bittere stukje verwijderd.

In de stoofpan met de olie en op hoge pit even goed verwarmen. 

Met ietsje zout bestrooien en op lage pit stoven.

De kolfjes voorzichtig omkeren en met honing besmeren. 

Mijn honing is versuikerd en niets mis mee. 

Die wordt weer vloeibaar in de hitte van de pan…

Tip 2… Witlof stamppot met gebakken appeltjes.

Ingrediënten:

Aardappels voor puree

Enkele kolfjes witlof

1 kleine ui

1 citroen of scheut azijn

Peper/zout

Nootmuskaat en klontje boter

Scheut melk

2 kleine appeltjes.

Werkwijze: Schil de aardappels, was ze en snij in kleinere stukken. Opzetten met een beker water en iets zout.


De stronkjes witlof in de lente middendoor, het bittere puntje eruit snijden en de kolfjes in smalle reepjes snijden. 

In een kom direct mengen met het sap van een doorgesneden uitgeknepen citroen of… een scheutje azijn.

De kleine ui snipperen en met de witlof mengen. 

De appeltjes vierendelen en klokhuis eruit snijden. 

De partjes nog eenmaal doorsnijden en bakken in iets zonnebloemolie.

Als de aardappels gaar zijn eventueel afgieten, klontje boter en nootmuskaat toevoegen en de stamper erdoor. 

Scheut melk toevoegen tot een luchtige puree.

De witlof door de puree mengen en even nog 2 minuut op een laag pitten zetten. 

Wel blijven omscheppen…

Ik kook tegenwoordig voor twee dagen tegelijk en bak morgen een vegaburgertje bij de stamppot. 

Die is al verhuisd van de vriezer naar de koelkast om te ontdooien en hoeft de koelkast niet aan te slaan met die ijsblok in haar maag…

Mijn leventje… Het gaat goed met vrouw van Deursen. De rollator van boven staat al een week dichtgeklapt in de rommelkamer. 

De rollator van beneden staat al een beetje uit het zicht. Hij is alleen nodig als ik naar het ziekenhuis moet of zo… 

Ik loop binnenshuis en op het hofje met de stok en wandel ermee naar de schuur waar ik op
de fiets stap.

Ver fietsen kan nog niet en misschien nooit meer, maar het is voor mij een grote vrijheid naar de dichtstbijzijnde winkels te kunnen fietsen. 

Zo kort geleden nog kon ik alleen met heel veel moeite… tijd en pijn mezelf verzorgen en aankleden. 

Bij vele handelingen denk ik daaraan… Wat de mens als heel gewoon ervaart is heel bijzonder en een groot geluk…

Komen we op de 5 kinderen van Ahmed die nog in Somalië zijn. Afifa, Zeynab, Ali, Asala en
Nadra. 

Wat zou er in die hoofdjes omgaan? Op mijn FB pagina waar mijn mijmeringen te lezen zijn, vroegen lezers naar mijn bankrekening. Ze wilden spontaan bijdragen terwijl ik niet meer durfde te vragen.

Drie jaar geleden had ik al eens gevraagd en alles is opgegaan aan paspoorten voor de 7 kinderen en advocaatkosten en vertalingen van documenten door beëdigde tolken.

Vorig jaar mochten de twee oudste kinderen komen en bleven vijf kinderen achter. Uiteindelijk wilden familie hen niet meer verzorgen en huurde Ahmed een huisje voor hen voor 230 euro per maand. Daarnaast nog eten… Dat houd geen mens vol te bedenken dat hier een flink gezin afhankelijk van Ahmed is. Toch lukte het op de een of andere manier.

Bij deze toch mijn bankrekening voor de mensen die mee willen dragen…


Mijn bankrekening is: A van Deursen NL 64 ABNA 0426 565541 zet er nonprovid bij.

Inmiddels zijn dekbedovertrekken toegezegd en als iemand weet wie een stapelbed wegdoet? Twee is nog beter. Inmiddels komt al geld binnen dat ik over heb gemaakt (voor de eerste kosten) op Ahmeds bankrekening.

Het visum naar Ethiopië voor de vijf is afgelopen week aangevraagd en kon betaald door kleine spaarpotjes van wat er was. Als de visums afgehaald kunnen worden (in Mogadishu) zal Ahmed direct vijf vliegtickets naar Ethiopië reserveren en betalen van het al overgemaakte geld.

Ondertussen worden goedkope schoenen voor de vijf gekocht, voor ieder een vest en een rugzakje. Ze kunnen niet op teenslippers en in lappen het vliegtuig in.  Ze komen met de kleren die ze aanhebben en in het rugzakje wat ondergoed en de reisdocumenten.

In Ethiopië worden ze opgehaald bij het vliegveld door familie van een vriend van Ahmed., waar ze ook verblijven. Die vriend van Ahmed woont is Amsterdam. Ze hebben elkaar leren kennen en zijn bevriend geraakt in Ter Apel…indertijd.

Aangekomen in Ethiopië worden voor de kinderen visums aangevraagd bij de Nederlandse ambassade in  Addis Abeba. Ze zijn daar op de hoogte van de komst van de kinderen en de goedkeuring IND. De afhandeling zal enkele weken duren en ondertussen verblijven de kinderen bij de familie van de vriend van Ahmed.

Als na weken de visums voor Nederland zijn toegewezen zullen op dat moment de vijf vliegtickets gekocht moeten worden van Ethiopië via Spanje naar Nederland Schiphol. Een grote omweg omdat Turkije nog steeds de grenzen heeft gesloten. Door die omweg kost de reis zonder visumkosten vanaf Somalie naar Nederland totaal 1500,00 euro per kind… We zullen zien hoeveel geld er is als alle vijf de kinderen in Ethiopië zijn…. want je kan geen eentje achterlaten…

Annemiek