woensdag 13 maart 2024

Mijmering 34 Paasbrunch Quiche, drie stapelbedden en zaaigeultjes in de regen...

 

Beste mensen,

Kijk naar de hemel en wees blij

Omdat de zon steeds krachtiger schijnt

Op alles wat is gebleven…

Annemiek.

Mijmering 34 2024

Tip… De zaaigeultjes verzadigd van hemelwater werden ingezaaid met chioggia. 

Stokjes schuin in de aarde gezet om te voorkomen dat Floor gaat graven op die plek.

Polletjes sla werden weer uit de wasteil overgeplant naar een moestuinkrat en mag de regen zegenen…

Tip 2… Om een kilo gekleurde aluminiumfolie te kunnen maken om bijvoorbeeld chocolade paaseitjes  in te verpakken kan je 14 keer de wasmachine
laten draaien.

Blote eitjes de nodige allemaal samen in een plastic zakje is al minder schadelijk voor het milieu en daar ga ik dan voor… 

Bij de bonbonwinkel… Beter kwaliteit dan kwantiteit.

Tip 3…Prei Quiche Natuurlijk weet ik al lang wat wel en niet kan en ga voor simpele recepten. 

Eerst kijken wat op moet en een werkwijze die een kind zou kunnen doen.

Ingrediënten:

De nodige plakjes bladerdeeg waarmee je een vuurvast schaaltje kan bedekken.

1 flinke prei

Ongeveer een half doosje slagroom (1 dl)

Ongeveer evenveel melk

Wat geraspte kaas (van de grote blok)

2 eieren voor dat kleine tweepersoons bakje

Peper (ik nam geen zout omdat in de kaas al zout zit)

Werkwijze: Spoel de prei af en snij in de lengte middendoor plus in schijfjes. 

De prei in een pannetje met een eetlepel water en laten slinken. 

De lapjes bladerdeeg laten ontdooien op je werkblad.

In een kommetje de melk slagroom eieren en wat geraspte kaas mengen met de peper.

Met de lapjes bladerdeeg het ingevet ovenschaaltje beleggen en met een vork inprikken. 

De prei erop verdelen en de vloeistof. 

Bovenop geraspte kaas en de randjes bladerdeeg netjes naar binnen klappen…

In de oven tot de bovenkant bruin is en het bladerdeeg lichtbruin en gaar. 

De smaak was verrukkelijk, niet te nat of te droog. 

Zeker voor twee personen omdat de quiche machtig is en voor meer verdubbel je de ingrediënten…

De dag voor Pasen gemaakt steel je de show met deze quiche (eventjes opgewarmd) bij de Paasbrunch…

Voor de niet vegetariër kan gebakken spekjes door de prei.

Als vulling kan je ook voorgekookte broccoli nemen of geslonken boerenkool of spinazie. 

Onthoud de eenvoudige ingrediënten en de simpele werkwijze… Heel geschikt voor mensen
die onlangs een heup hebben gebroken of zoiets…

 

Mijn leventje…

Steeds meer voorbewerkt voedsel komt in de schappen van de supers. Vooral rond feestdagen valt me dat op. De kant-en-klare quiches zijn naar mijn smaak vreselijk en vandaag een simpel eenvoudig recept dat een mens met twee linkerhanden nog voor elkaar krijgt.

Bij kleding zie ik inferieur materiaal voor hogere prijs en komt het er altijd op neer dat ik niets koop. Kleding hergebruik, doorgeef of vermaak.

Je kan zelfs voor hergebruiken, Dat doe ik regelmatig met de plastic HERO zakken. Op mijn
foto’s zie je ze vele malen hergebruikt voordat ze gevuld worden met plastic waarvoor ze bedoelt zijn.

Tuinstoelkussens gaan erin of een dekbed, een woonmantel en wordt het koordje tot strikje gesloten zodat de zak na gebruik gemakkelijk weer te openen is. Voorzichtig ermee en blijven ze heel lang heel.


Maandag werd in de stromende regen het tweede stapelbed door Samira en Akram opgehaald. 

Wat zou Akram hebben gedacht wetende dat het bed voor zijn zusjes zal zijn?

Dinsdagavond haalden Samira en Akram het derde bed op in Heerlen en deze keer pasten de lattenbodems achterin de bus. Toch maar geregeld door Clairie in Athene die belde naar de heel vriendelijke meneer in Heerlen die gratis het bed afstond. Hij hielp ook nog mee inladen…

De vijf zomer dekbedden heb ik nu allemaal bewerkt vastgenaaid en vonden hun weg naar de bonus familie… Morgen komt wat beddengoed en wordt door Fatima bij mij opgehaald. Ik scherm het gezin zoveel mogelijk af omdat de spanning al hoog genoeg is. Steeds weer vertellen en vragen beantwoorden betekend steeds weer in de stress gegooid worden. Ik weet daar zelf alles van… 

Annemiek