donderdag 7 maart 2024

Mijmering 32 Een tafeltje hergebruikt, grove krans en de voortgang zorg voor Ahmeds kinderen...

 Beste mensen,

Geluk is thuiskomen waar je hoort te zijn en van droomde

De halve aardbol rond en je niet weet waardoor en hoe.

Geluk is je zus en broer omarmen, die je dacht te hebben verloren.

Geluk is je vader  die ver weg op je wacht… met liefdevolle mensen die je nog moet leren kennen,

Later…als je wakker wordt, op de plek waar je hoort te zijn,

in de geur van je eigen schone bed…

Annemiek

Mijmering 32 2024.

Tip…Petra kocht bij een Duitse winkel vijf tweepersoons zomerdekbedden a 20 euro. We hebben ze eenpersoons gemaakt door ze bij 1.40 breedte dubbel te slaan. 

Boven beneden en in het midden met een steekje vastzetten doe ik wel als ik TV kijk… en blijven ze mooi glad in de overtrekken zitten.

Petra heeft twee tweedehands stalen stapelbedden opgeduikeld tegen betaalbare prijzen. 

Daar kunnen al vier kinderen van Ahmed en Fatima  in. Ze zoekt nog een derde stapelbed…

Tip 2… Misschien ben je net als ik gecharmeerd van die grove grote kransen. 

Die maak je als volgt: Wikkel een gewone krans losjes op een stuk spandraad. 

De mijne moest plat rondom een bloempot en werd van wilde wingerdtwijgen gemaakt. 

De dikste twijgen had ik apart gelegd en werden tot slot tussen de kranstwijgen gestoken… Zie foto. 

Je kan altijd nog dikkere twijgen bijsteken van alle soorten snoeihout en wordt de krans steeds mooier…en eigenlijk nooit af…

Het blad van een rotan tafeltje was bezweken door rot en bleven de pootjes over die best sterk zijn.

Bovenop kwam een aardewerk schaal waarop een pot.
Daar komen in mei geraniums in die overwinterden binnenshuis.

De grove krans is als afwerking bedoeld
Het tafeltje is nu mooier dan het ooit is geweest...

Het past uitstekend bij de rest, de wasketel met de krans en de tafeltjes die ook terug gaan naar de natuur...

Tip 3…Nog twee kolfjes witlof in de koelkast waar salade van werd gemaakt. 

Deze keer met een half handje witte rozijnen, een klein appeltje in blokjes, 

een klein blikje ananas en het sap van een citroen. 

Peper/zout erbij en geen zoet… wel een scheutje van het
ananassap.

Toch iets warms erbij werden enkele puntpaprika schoongemaakt 

en geroosterd in goede olijfolie met peper/zout en kruiden die je voorkeur hebben. 

Grof bruinbrood erbij en helemaal goed…

Mijn leventje…De laatste twee kratten die moestuintjes vormen zijn met aarde gevuld en kan het zaaien verdergaan.

 De pluksla komt al flink op en de tomaatjes en peterselie zijn net te zien boven de aarde. 

De snijbiet en worteltjes die ik zaaide doen wat langer over kiemen. 

Ze nemen de tijd.

De kinderen van Ahmed… Gisterenavond laat heeft mevrouw B door een zeer ruime gift over te maken het laatste vliegticket binnengehaald. 

Ik heb direct Fatima gebeld (tegen middernacht ) en ze dacht dat ik gevallen was of zo… want ik bel nooit zo laat.

De grote meisjes kwamen op haar reactie af en de familie in tranen. 

Ahmed was nog op zijn werk omdat hij alle late diensten en weekends rijdt op de bus en je begrijpt wat er door die mensen heen is gegaan…

Ik zie hem zo voor me tot het uiterste ontroert. 

Wat hebben die lange rij goede gevers allemaal samen ontzettend veel goed gedaan…

Onbeschrijfelijk en oneindig veel dank van de familie en van mij…plus de vrienden die nog steeds verder werken…

Vanavond haalden Hub Petra Pascal en Samira met haar bus een stapelbed op in Roermond. 

Maandag nog een in Margraten en maken we balans op. In de grootste slaapkamer komen drie stapelbedden en wordt meisjeskamer.

Ze plannen en ik werk aan de dekbedden. Omdat de kinderen allemaal heel licht van gewicht zijn kunnen we goedkopere nieuwe matrassen kopen bij IKEA.

De bedden zijn van staal en worden goed schoongemaakt. Badhanddoeken zijn toegezegd en worden gebracht in april plus dekbedovertrekken en eventuele hoeslakens zijn toegezegd van verschillende kanten.

Steeds weer komt bij me boven, dat geld lenen niet hoeft en het vakantiegeld gebruikt kan worden om gaten te vullen en die zullen er genoeg zijn. Kleding is toegezegd en onderweg… Een meneer bracht vandaag een emmer aardappels en een emmer uien…

Uien kan je bewaren en van die aardappels kan Ibtisam komend weekend aardappelgolfjes snijden en lijkt het weer een friture met vele handen die meehelpen… Wat een vreugde in het verschiet... als ze allemaal samen die geliefde golfjes zullen eten...  God zij dank…

Annemiek