vrijdag 30 december 2022

Mijmering 110 twaalf “appelbeignets” voor 1,50 euro, chocola verslaafd, soepje uit de diepvriestuin en de airco verwarming geplaatst…

Beste mensen,

Het geluk is geen mooie vlinder waar je achteraan moet zitten

Het geluk is als een schaduw die je volgt,

Als je een hand uitstrekt naar een medemens…

 Annemiek

Mijmering 110 2022…

Tip… Oliebollen kopen we niet. Ze zijn bij de
oliebollenkraam veel te duur en bij de super wel goedkoper maar minder van kwaliteit. 

Zelf oliebollen bakken kost teveel olie en de stank in huis als je geen schuurtje hebt… 

Het gedoe weerhoud mensen…

Bak “appelbeignets” op de consuminder manier. 

 Het is niet meer werk dan pannenkoeken bakken en met 1 klein kopje zonnebloemolie bak je wel 12 flinke beignets.

De feestvierders zien niet het verschil met appelbeignets gebakken in sloten olie. 

Poedersuiker erover en voilà… De ingrediënten kosten
verder voor twaalf beignets 1,50 euro… dus geen kneup.

Ingrediënten voor 12 flinke “appelbeignets.”

Zelfrijzend bakmeel (ongeveer halve kilo)

of…bloem met op elk pond bloem een zakje bakpoeder

1 ei (hoeft niet als je geen ei hebt)

snuf zout

melk

4 appels

zonnebloemolie (ongeveer 1 klein kopje olie heb je nodig voor 12 grote appelbeignets)

Werkwijze: kieper ongeveer een halve kilo bloem met 1 zakje bakpoeder of zelfrijzend bakmeel (zonder bakpoeder)  in een kom.

Snuf zout en ei erbij plus melk in beetjes erbij roeren met een garde.

 Zorg dat het een dik beslag wordt, ben je te royaal met de melk geweest dan wat bloem toevoegen…

Schil appeltjes en haal met een appelboor de klokhuizen eruit. 

Snij elke appel in vier (of meer) schijven. 

Ik snij me nogal eens in de vingers dus waren mijn appelschijven dik.

 Dunner kan natuurlijk ook. De zuinig afgesneden kontjes eet je ter plaatse op. 

De schijven appel door het beslag halen en in een wok met zonnebloemolie bakken. 

Probeer de eerste beignet of de appel van binnen wel gaar is… Ervaring heb je zo…

Tip 2… Ook de laatste twee weken van december worden de kassabonnetjes van boodschappen bewaard. 

In het speciale vakje van mijn portemonnee. De kas opgemaakt blijkt dat ik voor 75,85 in twee weken heb opgemaakt van de tweewekelijkse 80 euro leefgeld. 

Nog 4,15 euro over en dat had meer kunnen zijn als ik niet die zalmsalade bij de LIDL had gekocht.


Bijna vier euro vragen ze voor zo’n kreng, te zout en nou ja… niet mijn ding. 

Ik was zo moe en koken lukte niet meer en de eigen ingevroren maaltijden waren op. 

Toen heb ik me over laten halen…Een leerpunt nietwaar…

Nog zotter… Ik wilde pindarotsjes maken voor de mijmeringen maar energie ontbrak na de drukte van het verzorgen van de mens in nood…

De chocolade heb ik zo opgegeten bij een mooie oude omnibus van Jan Mens waarin de tijd voor de 2e wereldoorlog in Amsterdam werd
beschreven. 

Een glaasje van de heerlijke fles port erbij, een cadeautje van een lieve familie. Met de jaarwisseling nog een glaasje en daarna alleen op winterzaterdagen. Dan geniet je elke zaterdag opnieuw nietwaar…een winter lang.

De chocolade gekregen van de bonusfamilie heb ik drie dagen over
gedaan en had langer kunnen zijn. Dan voel ik me heel slecht van zoveel verslaafdheid. 

In ieder geval heb ik de dag erna  een kilo spruitjes opgegeten verdeeld tussen lunch en avond eten. 

Zonder bijgerecht en kort gekookt zoals het moet. Dat voelt echt beter en Fatima heeft beloofd NOOIT meer chocolade voor me te kopen. Zelf koop ik het niet (inmiddels veel zelfkennis opgedaan…)

Met kerst heb ik boerenkoolstamppot uit eigen tuin gemaakt voor twee dagen met gepaneerde knolselderij en was heerlijk. 

Enkele dagen later champignonragout en pasteitjes met een paar dierbare gasten aan tafel. 

Dat was feest… Het allermooiste feest was de boodschappen kopen met de mensen die het zo nodig
hebben en daarna de bonnen met tegoed aan weer andere gezinnen geven of en in brievenbussen gooien.

 Met dank aan alle goede gevers en Jean en jan van maatschappelijk werk die ons nog meer adressen gaven dan die ik al kende.

Een pracht beleving was de 28e lunchen met mijn “bonus kleindochters” van 17 en 16 in Heerlen bij
Goya. 

Met de jongedames kan je overal komen, ze zijn goed opgevoed en hebben tafelmanieren. 

De lunch was een Kerstcadeautje van de woensdagvriend.

Weer terug in het gareel werd een voedzaam soepje gemaakt en die ene net ontdooide knolselderij uit de tuin kon mee in de soep. 

De bovenste chioggia bietjes in de inkuil hadden toch wat meegekregen van de vorst en gingen ook in de soep voordat ze rot werden… 

Dieper in de inkuil is het vorstvrij gebleven.

Mijn leventje… Tonnie stuurde nog AH pasjes met tegoed en boekenbonnen die even in het potje gaan
voor de volgende crisis maar niet langer dan een maand.

Een kort foto verslag ter plaatse van de plaatsing van de airco verwarming bij de mevrouw met de twee jongetjes… 

De factuur heb ik met jullie goeie geld betaald.

Mevrouw zat heel stilletjes onder de airco verwarming en ging voor het eerst sinds maanden de temperatuur in huis van 12 graden naar ? wat voor haar aanvaardbaar is.

Het moet nog allemaal indalen het groot geluk van een verwarmde
woonkamer. 

Ze waren ondertussen ziek van de kou...

Het bedrijf AIRCO DIRECT dat samen met jullie dit wonder waar maakte heb ik heel hartelijk bedankt. 

Mevrouw zou in maart pas aan de beurt zijn en het werd 30 december. 

De grootste doos MERCI die ik maar vond met een kaart met lieve tekst voor de planner van het bedrijf,
ging mee met de mannen. 

Voor de twee mannen ieder een tientje fooi. 

Ze hadden extra lang moeten werken om de klus ertussen te krijgen.

Een mevrouw die een PLUS pasje met 100 euro tegoed had gekregen heeft de kassabonnen doorgestuurd. 

Ze schreef dat ze had kunnen kopen waar ze nooit geld voor had. 

Ze heeft wel zes keer bedankt en normaal jakkert ze in haar scootmobiel de supers af om 35% korting te scoren. 

Heel vroeg of laat op de dag. Naar haar gaat elke maand een AH pasje van Tonnie met een tegoed wat een verrassing is schreef Tonnie. 


Wat een blommen van blijheid hebben we allemaal samen kunnen uitdelen… 

Ik wens jullie allen een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2023, maar vooral met een pluim op je hoed voor alle goeds wat je deed voor de medemens in 2022…

Annemiek