dinsdag 6 december 2022

Mijmering 102 Pittige bruine bonensoep, Kerstpudding, laagjeskleren en geen ijspegels meer aan je doos…

Beste mensen,

Het is de diepgang in gesprekken

tussen jezelf en de ander

die aan het leven ware betekenis geeft.

Daar kan geen geld en goed tegenop....

Deze momenten zijn mijn rijkste bezit.

Annemiek

Mijmering 102 2022.

Tip… Mezelf wassen met een stuk ouderwetse toiletzeep heeft mijn voorkeur. 

Een nadeel is dat de zeep uit mijn handen glijd. 

Een pantysokje met de zeep erin aan de kraan of handgreep gebonden is een pracht tip. Ook voor kinderen ideaal.

Kleine restjes zeep of hotelzeepjes kunnen ook in het kousje al kan je ze ook raspen en bij de bonte was in de wasmachine doen. 

Daardoor kan de hoeveelheid wasmiddel gehalveerd.

Mensen met een bovenlader wasmachine hebben een rasp ingebouwd zoals je ziet… 

De rest zeepjes kan je ook nog oplossen in een bakje met water tot de volgende bonte was…We gooien niets weg…

Tip 2 …De planten die op een vorstvrije koele plek binnenshuis overwinteren kan je beter nog minder water geven nu het kouder wordt. 

Een eierdopje per week per plant is al genoeg…

Tip 3… Pittige bruine bonensoep op het menu… en extra voor in de vriezer.

Ingrediënten:

Anderhalve  beker gedroogde bruine bonen (wassen en

24 uur in een grote kom ruim koud water weken)

2 wortels

1 dikke of 2 kleine uien

1 paprika rood of groen

1 rood pepertje eventueel gedroogd als je hebt

1 knolselderij met blad (ik had 2 kleine knolselderij met groen in de tuin)

teentje knoflook of stengel knoflook (ik nam een bosje knoflookstengels uit de tuin)

verder nam ik nog 3 bleekselderij stengels met blad uit de tuin

paar blaadjes lavas als je hebt

bij gebrek aan pastinaak nam ik een aardappel die bind ook

4 groentebouillonblokken

Werkwijze: Maak op je gemakje alle groenten schoon. 

In het geheel wassen en in kleine stukjes snijden. 

Wat je niet hebt van de ingrediëntenlijst laat je weg en neem je bijvoorbeeld een prei in plaats van de bleekselderij. 

Lavas hoeft ook
niet en mis je knoflookstengels, daar neem je een teen knoflook voor.

 De rest zal je wel aan kunnen komen…

Fruit de gesnipperde ui in iets olie in een ruime soeppan, dat is de body van de soep. 

Blus af met de bruine bonen met het weekvocht. Vul dat
vocht aan tot ongeveer 2 liter.

Als je moeilijk kan schatten giet dan maar een halve liter water erbij.

 Bouillon toevoegen kan altijd nog als de soep te dik is geworden. Het potje bouillon van gisteren dat over was, heb ik ook in de soep gedaan.


Alle gesneden groente in de soep kieperen en enkele minuten goed laten doorkoken. 

Zet de pan in de hooimand of wikkel de pan in een gewatteerde deken of dekbed. 

De soep gaart gratis gaar in anderhalf uur… (of laat de soep op lage pit pruttelen tot de bonen gaar zijn.) Vul vele bakjes met soep voor in de vriezer...


… en serveer met grof bruinbrood.

Tip 3… In wintertijd komt de nostalgie bij me naar boven. 

Ken je het volgende recept nog: Je kan het een dag voor Kerst maken, als feestelijk uit de goeie ouwe tijd daterend nagerechtje. 

Welk hoofgerecht je ook serveert… iets van vroeger past overal bij.

Bitterkoekjespudding met amaretto en slagroom.

Ingrediënten:

1 liter halfvolle of volle melk

75 gram custard

60 gram suiker

Ongeveer 125 gram bitterkoekjes (half pakje)

1 pakje slagroom of meer

Flinke scheut amaretto of klein flesje amandellikeur bij de bakspullen

Puddingvorm of tulbandvorm

Werkwijze: De koekjes in drie knippen met de keukenschaar. 

De puddingvorm omspoelen en de koekjes in de vorm. Wat likeur over de koekjes sprenkelen, even
schudden en opzij zetten.

Een bodempje (2cm) water in een pan gieten en aan de kook brengen. (Dan brand de pudding niet aan.) 

De melk toevoegen op ongeveer een vierde na en aan de kook brengen. De custard en suiker afwegen en mengen met de koude melk. 

Dit mengsel onder goed roeren met de garde, toevoegen aan de kokende melk.

Even doorkoken, blijven roeren en kokend heet over de koekjes in de puddingvorm gieten. 

Heel dun suiker over de pudding strooien om velvorming te voorkomen. 

Zet de pudding maar buiten…daar koelt hij goed af.

Daarna kan de pudding in de koelkast met een omgekeerd bord op de vorm. 

De dag erna de pudding storten op een vlak bord of schaal. 

Slagroom kloppen en de pudding ermee decoreren…

plus de eeuwige frambozen die maar blijven rijpen in mijn tuin door sneeuw en vorst heen.

Tip 3… Niet meer onderin achterin de keukenkast kunnen komen werd door mijn hulp Kelly opgelost. 

Alles eruit gehaald bleek dat ik drie rollen bakpapier had en tig flessen azijn.

De azijn werd in de schuur gezet op ooghoogte en een van elk…wit/bruin en appelazijn zo voor het grijpen in de kast. 

Achterin komt niets meer. 

De loslopende pakjes papieren zakdoekjes gingen in een lege fel gekleurde platliggende koffiebonenzak die niet te missen is…

Op de kastplanken liggen restjes novilon en heugaveld tapijttegels waarop je zo “van onderen” pannen kan keilen, 

al staan die nu op een andere plek. 

Ik zou niet anders willen.

Mijn leventje… Voeten warm alles warm en als ik kleumerig ben trek ik over mijn sokken lange overmaats kniekousen aan...

 en een joggingbroek over een gewone broek.


Desnoods daarover heen de woonmantel. 

Bij mij wordt niet warmer gestookt dan 17 graden…

Nog een tip voor in het kleinste kamertje...

Een (oude) thermos halfvol kokend water bijvullen met koud. 

Blijft de hele dag aangenaam van temperatuur en heb je bij naspoelen geen ijspegels aan je weet wel hangen…

De naad was los van Kelly haar gewatteerde winterjas. 

Dit mens heeft repareren hoog in het vaandel staan, en de naaimachine staat steeds bij de hand, al is het onder de eetkamertafel. 

Sinds het ding van de trap is gevallen leek me dat beter…

Kelly volgde mijn trucje van zij naad voering van de jas lostornen en van binnenuit de losgeraakte mouwnaad weer dicht naaien.

 Voeringnaad dicht met een zigzag en voilà… Kelly heeft de draad door de machinenaald moeten steken en samen zijn we sterk…

Annemiek