woensdag 14 december 2022

Mijmering 105 Kerstsoep met Kerst sterren, bigshoppers in de maak, en verslagje van een dag met een gouden randje…

Beste mensen,

Als het leven haar citroenen bracht...

dronk ze citroenlimonade...

Te vaak… en veel te lang…

Annemiek.

 

Mijmering 105 2022.

Tip… De topjes in hemdjesvorm heb ik gelukkig niet weggedaan, ook al droeg ik ze niet meer. 

De hele stapel werd omgezet in bigshoppers. Wasbaar en sterk en ze nemen weinig plaats in. 

De boodschappen erin en zo in de fietstas of mee naar de markt. Ik heb meteen ook enkele voor Fatima gemaakt. 

Hoe was het ook al weer? De zoom dicht stikken met de
naaimachine en nog een zigzag stiksel ernaast… Voor extra stevigheid.

De maat labels van de hemdjes werden eruit geknipt en sommigen labels zijn zo lang dat ze als lus kunnen dienen, dus bewaren.

Te koud om buiten iets te doen ben ik weer aan het verstellen geslagen. 

De hele stapel onderbroekjes nagekeken en losse naadjes bij genaaid. 

Witte kussenslopen met losse naad, naai ik aan de binnenkant rustig met zwart garen als dat toevallig op de naaimachine zit. Je ziet er niets van aan de buitenkant.…

Mijn lievelingsbroek is tot de draad versleten en de pijpen werden bewaard om te verstellen.

Het bovenstukje heb ik afgeknipt en dicht genaaid. 

Mooie naaibuidel die met een koord door de riemlussen wordt dicht geknoopt. 

Het koord werd van een broekspijp gemaakt.

Het verstelwerk van de kindjes van Fatima heb ik ook meegenomen en voel ik me een echte
oma van het grut.  

Een joggingbroekje met een scheur bij de knie. 

Er zaten twee steekzakken in de broek en nu maar een…

Dat kan prima en de afgeknipte zak werd een mooie aparte vorm lap op de broek… 

Alsof het zo hoort…

Tip 2… Vele kattenvoer doosjes op een rij in een mand werd een overzichtelijk zaaigoed mandje. 

Twee crackerdoosjes vullen het smalle deel op dat overbleef.

Mooi werk voor januari…de lente dichterbij halen door het
zaaigoed te sorteren…

Van de crackerdoosjes die nog komen worden labels geknipt om tussen verschillende soorten zaad te zetten…

Tip 3… Stamppot voor twee dagen maken bespaart energie…

Het werd zelfs voor drie dagen en gaat een bakje in de vriezer…


Aardappels en wortels schillen met de dunschiller.

Wassen en in kleine stukjes gesneden opzetten met een beker water en iets zout. 

Veel uien ringen erop en aan kookpunt brengen. Na 5 minuut aan kookpunt houden de kookmuts erop en kookplaat uit. 


Er brand niets aan en gaart de boel gratis verder.

Tip 4… Kerstsoep met Kerst sterren

Ingrediënten:

Een stuk of tien flinke asperges uit de vriezer

d.w.z. als je die in het seizoen hebt ingevroren

7dl halfvolle melk

7 dl water

3 groentebouillonblokken

verse peterselie

1 flinke ui

zonnebloemolie of boter

Werkwijze: De asperges uit de vriezer halen. De ui snipperen en fruiten in een soeppan met een klontje boter of zonnebloemolie. 

Afblussen met het water en de bouillonblokken toevoegen.

De inmiddels half ontdooide asperges in stukjes snijden en toevoegen aan de soep. 

De melk toevoegen en de soep aan de kook brengen. 

Blijf erbij en leg een houten lepel tussen deksel en pan want de melk kookt snel over…

Als de asperges gaar zijn de staafmixer door de soep. 

In de soepkop wat kerst sterren van bladerdeeg. 

Je kan de soep van te voren maken en invriezen…

Je hebt geen zelf ingevroren asperges? 

Hetzelfde recept met champignons… Borstel de champignons, spoel ze kort af en snij in stukjes. 

Bakken in iets boter (maar niet bruinen) met iets zout en eventueel kerrie maar niet veel… Verder als
bovenstaand recept…

Kerst sterren van bladerdeeg.

Blaadjes bladerdeeg ontdooien en met een koekjessteker sterren uitsteken. 

Ik heb de sterren in het kleine oventje gebakken (energiezuinig).


Afgekoeld kan je de sterren in een trommeltje of zip zakje bewaren…

Van de restjes deeg werd met een theeglas rondjes uitgestoken. 

Nat maken en wat pompoenmarmelade erop, dichtvouwen en met een taartvorkje de randjes dichtdrukken…

De bovenkant natmaken en suiker erop strooien.

Mijn leventje… De actie om een alleenstaande moeder met twee jongetjes aan een airco verwarming te
helpen is ongeveer gelukt. 

Nog 120 euro en dat zal wellicht ook wel komen. 

Het bedrijf ENERGIE DIRECT in Geleen zal 29 december de airco gaan plaatsen. 

Afgelopen week maandag had ik een telefonisch gesprek met meneer O.  van dit bedrijf en heb de situatie uitgelegd. 

Toen wist ik bij God nog niet waar het geld vandaan moest komen…en vroeg aan mijn lezers me te helpen...

Dinsdagochtend om negen uur kwam al een adviseur van het bedrijf bij mevrouw en was ook ik aanwezig.

Natuurlijk was ik vroeg op pad gegaan op de fiets en natuurlijk weer hopeloos verdwaald. 

Twee broeken aan en twee paar sokken en dikke trui en jas. 

In die tijd kwamen al wat eurootjes binnen van mijn lezers en ik voelde me gedragen daar op die fiets in de kou…

Eindelijk het huis van mevrouw gevonden kwam ik langs een stilstaande auto met het logo van het bedrijf waarin een meneer zat te telefoneren. 

Bij mevrouw in huis was het stervenskoud. 10 graden en de adviseur die even later kwam hield wijselijk zijn jas aan. 

Het bleek een gemakkelijke klus te zijn volgens meneer de adviseur(dus kortdurend) en volgens mij
waren ze op kantoor van het bedrijf al plek aan het inplannen.

Mevrouw zat met een dikke ochtendjas aan met van alles eronder en een muts op. 

Meneer O had beloofd dat de klus begin januari zou kunnen plaatsvinden. De adviseur merkte op dat begin januari was beloofd maar… het kon 29 december!

Mevrouw en ik begonnen prompt te huilen en ik nam haar in mijn armen… daarin is plaats genoeg. 

Meneer de adviseur is iets verderop gaan staan met zijn telefoon, want het lawaai wat we uitbrachten zal wel oorverdovend zijn geweest…

Mevrouw heeft een dag lang steeds weer gehuild en toen ik vandaag
ging kijken was het geluk ingedaald. 

Donkere kringen onder haar ogen en ze zal wel wat oud leed mee hebben uitgehuild en dat is goed... 

Dan wordt die aanhanger trauma die ze mee sleept wat lichter.

 En ja ze zou als de kindjes naar school zijn naar o.a. de bibliotheek gaan en familie en in winkels rondlopen…

In de bibliotheken overal in den lande kan je gratis opwarmen en een kopje koffie hebben ze ook wel…

Wordt vervolgt en ja… ik zal aanwezig zijn bij het aanbrengen van de airco verwarming met een eigen gebakken taartje voor de mannen en iets voor het kantoor personeel en meneer O van ENERGIE DIRECT en vooral de vrouwelijke planner…

Van u persoonlijke verslaggeefster ter plaatse ook dan weer een verslagje met foto’s en heel heeeeel veel dank dat jullie dit mogelijk maakten.

Annemiek