maandag 12 december 2022

Mijmering 104 Sneetje champignon met brie, havermout kerststerren en stille armoede…

Beste mensen,

Liefde in welke vorm dan ook is als kwikzilver

in de palm van je hand.
Houd je hand open en de liefde blijft.
Grijp het vast en het ontglipt je....

Annemiek.

 Mijmeringen 104 2022.

Tip… De bladeren van de sering bij elkaar geveegd zijn rond de regenboogsnijbiet gedrapeerd net voor de vorst inviel. 

Het blad beschermd ze tegen de vorst en kan ik nog een keertje ervan eten komende week. De boerenkool is winterhard dus heeft geen last van vorst.

Bleekselderijblad werd voor de vorst doorgegeven en kwam daardoor in soepjes bij gezinnen en goed terecht. 

Die ene eigenwijze chioggia die in de kuil besloot uit te lopen, stopt nu wel met z’n fratsen...

Over de aarde van de kuil kwam een stuk gaas met mos, dat eerst een hoed moest worden. 

Nu is het een mooi dekseltje voor de kuil bij vorst…en in de
schuur kwam een kleedje over de aardappeldoos. 

Wat we verzorgen gaat lang mee en/of blijft goed.…

Tip 2…Wie schrijft, die blijft en werden de kassabonnen weer bekeken van de  afgelopen week. Ik zat 16,42 euro boven het weekbudget van 40 euro. 

De reden was dat ik in Maasmechelen bij den Aldi voorraad
insloeg. 

Drie grote zakken kattengrit nu we er toch waren, daarbij vele pakjes linzen die veel goedkoper waren dan in Nederland.

Een mandje, blikjes tonijn en nog zo e.e.a. Wel allemaal goed besteed dus helemaal mee eens…

Die 16,42 euro zal komende week bezuinigd moeten worden.

Tip 3… De topinamboer soep (vorige mijmering) kreeg de tweede dag een bijzonder lekker bijgerecht. 

Niet moeilijk te maken en oogst als iets uit een driesterren restaurant.

Recept sneetjes champignons met brie.

Ingrediënten:

Half bakje champignons

Twee dikke sneden bruin brood

Schijfjes brie

Peper/zout/kerrie

Werkwijze: Ik koop altijd ongesneden brood dan kan je het brood zo dik snijden als je wil. 

Een vuurvast bakje dat precies in het kleine oventje past werd ingesmeerd met olie.

De champignons afborstelen en kort afspoelen. 

In stukjes snijden en bakken met iets zout en meer kerrie in zonnebloemolie. 


De sneetjes brood kan je smeren al hoeft dat niet. 

De champignons op het brood verdelen en beleggen met dunne plakjes brie. Nou ja… dun.

In het kleine oventje smolt de brie en bruinde… Het brood werd een beetje geroosterd en het was een feestmenu…

Tip 4… De airco (verwarming) heeft zijn geld in enkele maanden al opgebracht. 

Vol verwachting heb ik het maandrapport van november afgewacht en kon precies zien hoe de vlag erbij stond…

6 kuub gas verbruikt in november kostte 31,85 euro

133 KWh stroom verbruikt kostte 30,64 euro.

Van de stroom heb ik naast het normale gebruik ook mijn huis verwarmd.

Vorig jaar november had ik 97 kuub gas gebruikt. 

Als dat deze maand ook zo was geweest had ik voor ongeveer


520,00 euro verstookt alleen al in de maand november. Komt december en januari bij en tel uit je winst… al start gelukkig in januari het prijzenplafon.

Daarnaast kost de verbruikte stroom nog even niets omdat de zonnepanelen afgelopen november 55 KWh binnenhaalden en zit in de reservepot nog genoeg van terug geleverde stroom om de rest te dekken.

Hoe je berekend wat in je reservepot zit van terug levering? Kijk wanneer je jaarafrekening was. 

Op dat moment is alles verrekend en begon je weer met een lege reservepot.

Tel op wat je daarna terug leverde nadat het je verbruik dekte. Wat overbleef is je reservepot…

Natuurlijk kan je ook elektrische kacheltjes gebruiken die
goedkoper in aanschaf zijn dan de airco. 

Maar pas op… het verbruik is meestal veel hoger weten we inmiddels. Ieder zijn/haar eigen maatwerk.

Tip 5… Zondag in het zuiden en de kou houd ons binnen. 

Tijd om koekjes te bakken. Voor in de boom als je wil… 

Kijk je mee?

Havermout Kerststerren koekjes:

Ingrediënten:

250 gram boter of margarine (ik nam half van elk)

150 gram suiker

1 ei

Snuf zout

1 zakje bakpoeder

bloem

restje havermout

scheut melk.

Werkwijze: Ongeveer een derde van een kilo bloem in een deeg kom mengen met de suiker zout en bakpoeder. 

De boter/margarine erop leggen en het ei. 

Met twee messen de boter in kleine stukjes snijden en een flinke
scheut melk toevoegen, plus de havermout. 

Met je hand kneden en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Hoe meer melk je toevoegde hoe meer bloem erbij moet en hoe meer deeg je hebt.

Het deeg uitrollen tot een dunne plak en sterren uitsteken met
een koekjessteker. 

Met een leeg garenklosje of iets anders (kijk maar wat ik gebruikte) kan je gaatjes in de sterren steken. 

Daardoor kunnen ze na het bakken met een lintje in de kerstboom.

Ik deed dat vroeger voor de kinderen nadat de sterren werden versierd met glazuur en zilverpillen of zo…


De kinderen mochten elke dag een ster uit de boom eten…

Tip 6… De koekjes net uit de oven heb ik de ovendeur met een schuursponsje bewerkt. Het vuil

 vliegt eraf als de oven warm is. De onder plaat werd in de week gezet met afwassop waar ik nog mee bezig was…

De tijd doet mijn werk en straks zal ik wel eens kijken wat ik zelf nog moet doen…

Mijn leventje… Vanmorgen gaf ik een cursus in het Broederhuis in Molenberg. 

De verwarming bleef
uit... nadat ik zag dat Floor in mijn bed was gekropen tussen het dekbed. 

Daar blijft ze uren liggen soezen…in eigen warmte. Aansluitend ben ik even gaan spelen met Qammar dus bij Fatima geweest.

De zon scheen binnen en verwarmde de kleine achterkamer en keuken. Het dikke wollen tapijt op de grond hielp natuurlijk ook en de verwarming was nog steeds uit. Rond de 20e verwacht ze de jaarafrekening energie en we zullen zien…

Daarna ben ik boodschappen gaan doen en nog even bij een alleenstaande moeder geweest met twee zoontjes. Ook daar was geen geld voor verwarming en ze leefden in bed.

Eigenlijk op de bank want in de woonkamer was het 11 graden en in de slaapkamers hingen de ijspegels aan de binnenkant van de ramen. Daar was het onder nul.

Mevrouw had net erwtensoep gemaakt dus was de temperatuur in keuken/woonkamer naar 11 graden gestegen. Dat zou weldra zakken en enkele dagen vorst overdag en in de nacht zelfs zeven graden onder nul zal het nog wel kouder worden in huis. 


De stille armoede stijgt….Als iemand nog geen bestemming heeft voor die 190 euro in december en het bedrag kan missen?… Ik heb wat heen en weer gebeld en ENERGIE DIRECT wil op zeer korte termijn al een airco verwarming plaatsen…

Annemiek rekeningnummer NL64 ABNA 0426 5655 41 ten name van A. van Deursen. Zet er dan bij NONPROVID bijdrage verwarming. Help je me mee?