dinsdag 20 december 2022

Mijmering 107 Lichtjes in donkere nacht waardoor je weer verder kan…

Beste mensen

Allemaal samen hebben we lichtjes aangestoken in een donkere nacht…

Mijmering 107 2022.

Tip… Vintage… Ahmed wil niet dat zijn kinderen met gaten in hun kleren lopen. Alles is goed als het maar schoon en dicht is… 

Dan bewandel ik de middenweg en wordt het vintage met een lapje eronder. 

Zij naad open van het broekje, lapje eronder en
vastnaaien met ongeveer het zelfde kleur garen als het broekje en de rafels door zigzaggen. 

Beiden weer gelukkig de ouders en het kind…

Tip 2… Tijdelijk hadden we een diepvries buiten die geen stroom verbruikt. 

Zondagavond ging die diepvries ontdooien en heb ik wat erin ligt eh… staat… nog snel even opgebruikt…

De regenboogsnijbiet.


De mooie stengeltjes en blad geoogst en twee aardappels mee uit de schuur plus een ui. 

Het gerecht wat ervan gemaakt word is Rösti.

Ui snipperen en fruiten met een teen knoflook en kwamen de selderij stengels al dooiende in stukjes geknipt erbij. 

Roerbakken met iets zout en enkele peperzaadjes. 

Het blad werd afgespoeld en in stukken geknipt boven de wok.

De aardappels geschild, afgespoeld en geraspt kwamen in het gerecht.

 Verder roerbakken en even de deksel op de wok om de aardappels te garen.

Twee eieren losgeklopt en mee roerbakken maakte de rösti compleet.

 “Goei  ete” gered en het was heerlijk met een snee donker brood.

Tip 3… Te laat aan jullie doorgegeven maar toch… Accu’s kunnen slecht tegen vorst en heb ik de fiets accu als ik de fiets niet gebruik binnenhuis liggen.

Tip 4… De kassabonnen van afgelopen week was er maar eentje. 

Voor 18,85 euro bij de PLUS. Wat ik de week ervoor teveel had uitgegeven werd erbij geteld en heb ik
afgelopen week voor 35, 27 euro uitgegeven.  

Toch 5,73 euro over van 40 euro leefgeld per week. 

Wie schrijft die blijft…

Mijn leventje… Op dinsdag vroeg in de ochtend zal ik nog een kleinigheid aan boodschappen halen, had ik zo bedacht...


Kaas en brood en champignons voor een pasteitje. 


Daarna zien ze me niet meer in de supers. 

Ik kan niet goed tegen van wat de commercie de goedgelovige
klant weer in de schoenen schuift.

De ouderen kopen “Omdat het zo hoort met Kerst” en creperen  erna...

 De jongeren van de kant-en-klaar generatie weten vaak niet beter hoe het gezonder en goedkoper kan en raken in de schulden...


Ik hoop al heel wat bij te hebben gedragen met mijn blog dat het met minder beter kan…Annemiek na dinsdag niet meer in de super???

Nou het liep heel anders!

De actie voor de alleenstaande moeder zonder verwarming heeft meer dan nodig opgebracht en wat over is wordt goed besteed.

In de supers kom ik de komende dagen nog. Maar wel heeeeeel
vroeg. 

Met o.a. een meneer in de schuldsanering die leeft van 50 euro per week. Hij heeft twee zoontjes die in het weekend bij hem zijn en die 50 zijn zo op.

Een eenzame mevrouw alleenstaand en heel depressief omdat ze na corona maar niet beter werd en voort sukkelt. 

Ze komt al maanden niet meer buiten.

De energierekening is hoger dan haar geld voor boodschappen. 

Ze kookt niet meer. 

Haar warme maaltijd is vaak een blik soep met een broodje en ze eet geen groente en fruit. 

Geen geld voor en ze eet ongezond... en ja het kan anders.  

Ik mag niet oordelen en doe ik ook niet.

Een mevrouw waarvan de echtgenoot alcoholist is nam ik mee boodschappen doen. 

Gewoon hier in de buurt. En nee er zat geen alcohol in het boodschappenwagentje. 

Het is niet aan mij haar uit te sluiten van hulp omdat ze de kracht niet heeft de relatie te verbreken.

Zo heb ik nog enkelen op mijn lijstje staan… 

Een alleenstaande mevrouw met drie jonge kinderen. 

Ik had met haar afgesproken, heel vroeg bij de super.

Er was een heel goeie fijne meneer met een bedrijf die me al jaren volgt in de mijmeringen. 

Hij begrijpt waarom ik het consuminderhuis achter me liet…

Hij weet dat elke euro door sponsors gegeven door mij PERSOONLIJK wordt ingezet op de plek waarvoor het is bedoeld…

Elke cent komt DIRECT ten goede aan de mens in nood. Door mij betaald van meneer zijn goeie geld en dat van jullie.

Een beetje een rommelige mijmering en het is even niet anders…Maar wat een hoop lichtjes bij elkaar in de donkere nacht...

Annemiek