maandag 2 januari 2023

Mijmering 1 Terug in het gareel met haalbare voornemens, haalbare klusjes en energiezuinige wetenswaardigheden…

Beste mensen,

Ik voel mijn ziel verwant met vastgelopen mensen
die op onze wegen komen als bloemen in het veld.
Verdoken in het gras, door weinigen geteld
groeien en bloeien vele van mijn kinderen...

Mijmering 1 2023

Tip… Te hoog gegrepen goede voornemens stranden meestal de eerste week van januari.

Laten we eerst maar eens starten met terug in
het gareel en kijken waar we staan. 

Misschien willen we wel veranderingen aanbrengen. Beter voor de aarde energiezuiniger zijn. 

Het is maatwerk en ieder heeft haar/zijn persoonlijk genoegpunt…

Mijn terug in het gareel was niet zo’n grote sprong want ik ga
meestal niet ver van wat ik me eigen heb gemaakt, maar toch… 

Geen lekkertjes meer in de avond maar een appel. De portfles in de kast en eenmaal per week een glaasje. 

Ik voel me opgeblazen en ben dan ook twee kilo bijgekomen van al dat lekkers…

Die “losse” kilo’s raak je in een week kwijt door directe aanpak,
met soep van topinamboer met prei (of uiensoep) en verder weer regelmaat in soberheid. 

Weet je het recept van de soep nog?

Ingrediënten topinamboersoep met prei:

Ongeveer 10 topinamboerkes

1 dikke prei

3 tenen knoflook

klont crème fraiche

2 groente bouillonblokken.

Werkwijze: De prei wassen en het witte stuk in de lengte doorsnijden en in schijfjes. 

Het groene stuk prei per blad wassen en kan helemaal opgesneden. 

De topinamboer schillen met de dunschiller, wassen en in stukjes snijden.

De prei fruiten in iets olie en iets later de gesnipperde knoflook toevoegen. 

Afblussen met 1 liter water. De topinamboer toevoegen en de bouillonblokken. Gaar sudderen en de staafmixer erdoor.

In de soepkop de crème fraiche op de soep.

Ik had een rest slagroom die nog op moest. Floor mocht het doosje uitlikken. Bij de soep werd donker brood geserveerd…

Verder werd bij terug in het gareel een regiment klussen op een rijtje gezet, de korte klussen het eerst, dat ruimt lekker op… 

Bij elke klus kan een eventuele verbetering bedacht als goede voornemen.

Ik zet mijn klussen voor je op een rijtje en wellicht komen ze overeen met de jouwe. Daar tussendoor wat tipjes die klussen kleiner maken.…

Klusje 1…


De koelkast nakijken wat op moet en even schoonmaken. Leg een stukje dubbelgevouwen closetpapier in de flessenbak van de koelkastdeur. 

Het kunststof bakje lijdt niet en de eventuele troep wordt opgenomen door het toiletpapier (stukje goede voornemen.)

Bespaartipje… De vriezer leeg eten en mede daardoor de maand januari tot spaarmaand verheffen (stukje goede voornemen).

Enne...misschien weer SUNSODA
MAKEN? https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2014/05/mijmering-81-mocca-taart-en-sunsoda.html 

Het emmertje van de mezenbollen werd hergebruikt. Daar past een dubbele hoeveelheid SUNSODA in. 

Toch bezig met SODA leg een klont op alle afvoeren in huis en giet kokend water erop. ( Goede voornemen) voor elk begin van de maand en hoef je nooit het dure gootstenenontstopper te gebruiken.

Dat niet goed voor kunststof afvoerbuizen is.

Spaartipje …De mensen die maandelijks de eigen bijdrage zorgverzekering af laten houden van hun bankrekening hoeven dat pas vanaf maart. Hetzelfde geldt voor de BSGW oftewel gemeentelijke belastingen en waterheffingen. 

Dat is rond de 70 euro minder betalen in januari en februari en kan al


op je spaarrekening
om misschien het gat te dichten van de feestdagen? (Stukje goede voornemen).

Wetenswaardigheid: Het prijzenplafon: Start vanaf begin januari met de meterstanden bij te houden. Wie schrijft die blijft en je gasverbruik zal onder jaarverbruik 1200 kuub moeten blijven om het betaalbaar te houden. Het stroomverbruik onder jaarverbruik 2900 KWh.

Het verbruik wordt per dag gemeten. Het meeste verbruik je in de wintermaanden en als je in mei juni, juli augustus enz. de jaarafrekening hebt zal op DAT MOMENT je VERBRUIK niet boven het prijzenplafon  van 1200 kuub gas en 29 KWh stroom uit mogen komen. Want je jaar is om bij de jaarafrekening (goed lezen!!)

Daarna begint het tellen opnieuw… Velen weten dit niet.

Klusje 2… Werk de administratie bij die bleef liggen. Dat is in 5 minuut gedaan als je alle post direct bij binnenkomst afhandelt en de te bewaren stukken in de map legt waar het hoort (stukje goede voornemen.)

Zie mijn dossierkastje. De laatst binnen gekomen stukken leg ik steeds vooraan in de hangmappen zodat alles op datum ligt…

 Ik had afgelopen maanden veel aan het bewaard kladpapier van flauwekul brieven met onbeschreven achterkant die in de bus vielen.
Alle soorten enveloppen idem. 

Die lagen in hergebruik crackers doosjes die op maat geknipt in de lade passen (goede voornemen.)

Tegenwoordig bewaar ik ook pakpapier in een half leeggegeten pasta kastje… 

Doosjes van crackers en kattenvoer worden inzetbakjes voor in lades en kastjes tot in sokkenlade en frutsels toe… Ik voel me rijk
met al dat hergebruik…

Klusje 3… Het kaartenbakje werd op de schop genomen en alle afzichtelijke kaarten met bling bling in een zak gedaan. 

Ze zijn al doorgegeven aan de kringleden vanmorgen. 

De kaartenbak heeft nu afdelingen met stukken karton ertussen waarop resp geschreven: 

Bewaarkaarten (lieve herinneringen) diversen, 

Kerstkaarten en hergebruik kaarten. 

Dat hergebruik kan als een helft van de kaart niet beschreven is en een mooie voorkant heeft.
 

De beschreven kant knip je eraf… Soms kan je een Kerstkaart zelfs in stukjes knippen voor aan kleine kerst cadeautjes komend jaar. 

De gekregen kaarten van dit jaar kregen natuurlijk ook een plekje in de bak. En de mooiste kaart is die van Floortje...

Klusje 4… Maak een lijstje van de klussen die beslist gedaan moeten
worden. 

Ik heb inmiddels alweer een stel uitvindingen toegepast zodat ik kan blijven functioneren.


Tip 2… Een felrode kleerhanger van metaal met plastic overtrokken was buigzaam had ik ontdekt. 

Daardoor kon ik de haakjes iets groter buigen.

Rode haakjes zie ik beter dan metaal en kan daardoor staande de rits van mijn schoenen open en dicht worden getrokken.

Door de grote haak van de kleerhanger vast te zetten met tape kan ik met de haak de sportbeha omlaag trekken op mijn rug. 

Die blijft wel eens hangen omdat het ding zonder sluiting over mijn hoofd aan moet.

De stekkerdoos waarin de stekker van de schemerlamp moet voor mij goed bereikbaar zijn. 

Daarom ligt bij naast de bank met de aan/uit knop naar voor. Ik kan er net met een vinger bij als ik op de bank zit.

Vaak ligt hij omgekeerd of half onder de bank, omdat degene die stofzuigde niet bekend is met het probleem of vergeten is...

Het leek me een goed idee een schroef of haak aan de kist te maken en met een touwtje de stekkerdoos aan  de kist te hangen.

Helaas lukte het niet een schroef in het keiharde hout te draaien. 

Een zwaar glazen eendje werd contragewicht en verdween in de kist. Wat een gemak…

Tip 4… Een lang touw werd gevlochten en kwam de gesloten wasmand weer in dienst. 

Hij fungeert als “vrachtlift” om spul van boven naar beneden te laten
zakken of omgekeerd.

Tip 5…De vuurwerk troep vond ik rondom mijn huis op het hofje waaronder stokken. Die kwamen bij het rijshout en een ervan als steun voor de amaryllis.

Mijn leventje… De kerstzooi werd direct geruimd en de klokken van de poort en voordeur gehaald. 


De eucalyptus krans kreeg weer de groene raffia strik en de duurzame kerst decoratie werd in zakken gedaan en naar de rommelkamer
gebracht.

De commercie wil ons zoals elk jaar verleiden om planten te kopen om de gaten op te vullen in huis. 

De bloeiende lidcactussen vullen genoeg op dus alweer een reden om dergelijke planten aan te schaffen in de herfst.

De eerste die was uitgebloeid heeft voor de tweede keer bloemknoppen en staat op de eetkamertafel met de blommen van Suaad en de orchidee van
Fatima/Ahmed. 

Op de salontafel bloeit de roze lidcactus en de amaryllis van Juul met de hyacintjes van de meneer die boodschappen kreeg. 

Wat een pracht herinneringen…van dierbare mensen om me heen…

Annemiek