donderdag 5 januari 2023

Mijmering 2 2022 Prijzen plafon energie, steek werende draadmetalen handschoen, de energieknip en filmsterren in mijn huis.

Beste mensen,

Aanpakken en afwerken

met wat sluwe truukjes....
en trots zijn dat je steeds een oplossing vind...

Nou ja… via die goeie vriendin…

Annemiek.

 

Mijmering 2 2023.

Tip… Omdat de energie prijzen drastisch werden verhoogd lanceerde gemeente Landgraaf Heerlen en Kerkrade (Parkstad) de energieknip. https://parkstad.energieknip.nl/#hoe-het-werkt


Elke minima kreeg een brief thuis waarop een persoonlijke QR code stond die je kan downloaden op je telefoon.

Met deze app kan je bij de woonwijzerwinkel en verschillende bouwmarkten energiezuinige artikelen “kopen.” 

Het leuke is dat je niet hoeft te betalen. Je mag voor 250 euro uitzoeken en Samira en ik hebben in de CM kringen al menigeen de
weg gewezen naar deze extra steun van de gemeente.

Bij enkelen is de brief bij het oud papier beland tijdens afgelopen drukke tijd over het hoofd gezien en/of bij vele ouderen te moeilijk bevonden. Een app installeren is niet voor iedereen te doen.

Jammer toch?  Je kan de brief met de QR code opnieuw aanvragen bij de gemeente want de actie geldt tot mei 2023. Met wat hulp moet het
lukken en je gooit niet zomaar 250 euro weg…

Een filmpje is in de maak waarin o.a. Samira en Dana de “filmsterren” zijn en ik in de moederrol de post uit de brievenbus haal. 

Jawel…een brief van de gemeente met de QR code. Aan tafel (in het filmpje) bespreken we wat we ermee kunnen doen.

Vervolgens vertelt Samira aan de “kijkers” hoe het werkt…Er was een jolige cameraman/ regisseur en Bob
van Bergen “standby” Heerlen motiveerde ons naast zijn eigen rol in de film…

Vervolgens zijn we naar de Woonwijzerwinkel gegaan waar verdere opnames werden gemaakt.

Wat hebben we daar veel geleerd en gezien wat we weer in onze cursussen kunnen uitdragen…

Als het filmpje af is zal het geplaatst worden op de gemeentelijke site heb ik begrepen…We zullen zien al wordt het hoog tijd…einde actie is in mei.

Vele minima kochten gratis met de app een elektrisch kacheltje waarmee je plaatselijk kan verwarmen.


Bij de woonwijzerwinkel hebben ze de meest energiezuinige spullen.

Je mag gordijnen “kopen” ledlampen, mengkranen die ook nog gratis worden geplaatst als je de kraan neemt die bij je leidingen passen dus meten. Radiatorfolie enz.

Tip 2… Tomaten die over waren van de feestdagen werden ingevroren en de groente die het eerst op
moet werd verwerkt in een pizza. 

Het laatste pizza bodempje werd daarvoor uit de vriezer gehaald, belegd en in het kleine oventje energiezuinig gebakken.

Kerstbroodjes elke dag twee en voor het bezoek werden de restjes bladerdeeg tot appelpunten verwerkt. 

Asperges met gekookt ei gegeten en vandaag bietjes uit de inkuil
gehaald voor stamppot… 

Spaarmaand januari beloofd nu al een succes te worden omdat voorraden worden opgemaakt en boodschappen halen amper nodig.

Tip 3… Het prijzenplafon startte1 januari en degenen die geen toestemming gaven aan hun provider om automatisch hun meterstanden uit te lezen, zullen hun meterstanden moeten doorgeven.

 Als je niet door de telefoonfile komt probeer het over een week nog eens.
Meer weten over het prijzenplafon? 

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/het-prijsplafond-voor-gas-en-elektriciteit-hoeveel-kunt-u-per-dag-en-per-maand-verbruiken/

Het is niet eenvoudig om alles te begrijpen en wil je wel alles weten? Je kan niet meer dan heel zuinig met energie omgaan zoals je inmiddels hebt geleerd als je de mijmeringen leest...

Half Nederland zal onder het prijzenplafon blijven en daar zal ik in ieder geval bij horen...

Tip 4… Ingrediënten bietjes stamppot:


Evenveel bietjes als aardappels

enkele rode uien en 2 appels

klontje boter, nootmuskaat en scheut melk.

Werkwijze: De aardappels en bietjes plus uien en appels schillen. 

De aardappels en bietjes wassen en klein snijden. 

De bietjes kleiner dan de aardappels omdat ze langer garen. 

Met zout en een beker water opzetten, aan de kook brengen en garen.

Je kan de bietjes ook met schil apart in een pannetje garen, 

de schil tussen je handen verwijderen en klein gesneden met de aardappelpuree mengen. 

Ik ging natuurlijk weer voor de moeilijke weg…

Wat je ook doet met die bietjes… stamp de gare aardappels met de bietjes tot een stamppot, 

met de boter nootmuskaat en eventueel een scheut melk. 

De bietjes mogen best beetgaar zijn en ja de mijne zijn niet knalrood omdat het Italiaanse bietjes zijn.
(chioggia)

Fruit de uien in een pannetje en voeg de geschilde, in stukjes gesneden appels toe. 

Roerbak kort mee en kieper bij de stamppot. 

Even omscheppen en je hebt een bijzonder lekkere combinatie.

De stamppot is voor twee dagen en een deel voor in de vriezer. Morgen zal ik een gepaneerde plak knolselderij erbij bakken, voor vandaag is het wel genoeg geweest…

Mijn leventje… Vandaag kon ik weer een mevrouw die een wajong uitkering heeft de weg wijzen naar de gemeentelijke energietoeslag.

 Als je een wajong uitkering van UWV hebt of een AOW van de SVB
denk je niet zo snel aan de gemeente voor die extra toeslag. 

Daardoor laten heel veel mensen geld (1300 euro) liggen. 

Bel gewoon even naar de sociale dienst van de gemeente en vraag of je in aanmerking komt voor die extra’s. 

Vertel je netto inkomen (zonder huur/zorgtoeslag) en je komt wellicht in aanmerking.

Ik kan het niet vaak genoeg schrijven en de rest moet je zelf doen (maar niet alleen).

Ik heb me weer eens heftig in een vinger gesneden door de nagelriem heen. 

(Oorzaak inmiddels ook trillende rechterhand) 

en een ongevoelige linkerhand die alleen nog decoratie is. 

Dan hak je wel eens in het wilde weg...op goed geluk.

Zoiets als Russische roulette, maar ik hou van spannend.

Het geneest
heel langzaam omdat een stukje huid weg is gehakt en zoek geraakt.

Kon het nergens meer vinden dus zal wellicht in de soep zijn beland... maar niet echt. 

Mijn vriendin Petra denkt mee en kent de steek werende draadmetalen handschoenen die slagers
gebruiken.

Haar vader werkte een leven lang bij Appie Heijn waar de vinger besparende handschoenen 

door beginnende slagers werden gedragen.

 Ze zijn besteld en nu nog wachten tot ze binnenkomen…

Ik denk er niet aan voorgesneden of kant-en-klaar troep voedsel te gaan kopen en eten. 

Hooguit wordt “klein gesneden” een beetje ruim
gemeten. 

Heb ik geen moeite mee… 

Mijn vriendin Manuela kwam vandaag nog een mandje topinamboerkes halen.

We hebben nog steeds oogst en de kleinere worden terug gezet in de aarde op een plek waar ze mogen staan komend seizoen. 

Als ik de knol zelf gebruik gooi ik zelfs de
schillen weer in een gat op de topinamboer plek.

Zelfs die worden weer knol want de plant is heel eigenwijs en hardnekkig. 

Dat past helemaal bij mij zou ik zeggen. 

Ik heb vele mensen blij
gemaakt met de knollen en nog steeds. 

Enkelen willen pootknollen en komt voor elkaar…

We delen en ruilen en dat maakt gelukkig…

Annemiek