woensdag 18 januari 2023

Mijmering 6 filmpje “Aandacht voor energie,” was drogen bij regen, de vriezer verder leeg eten, leve vintage, en de bruidsnacht…

Beste mensen,

Voor elk stuk brood dat je eet

heeft iemand een graankorrel in de aarde gelegd,

daarom alleen al eet je ook de korstjes...

 

Annemiek

Mijmering 6 2023.

Tip… Was drogen als het regent blijft moeilijk. Bij vorst buiten drogen kan prima. Binnen drogen brengt vocht in huis. 

Dat krijg je na het drogen eruit door te luchten, dat geen optie is als het regent. Wassen maar zoveel mogelijk uitstellen tot de regen voorbij is, als je voldoende kleding en linnengoed hebt.

Blijft de wasdroger over, die stroom kost. Het drogen kost minder tijd als de was, na beëindiging wasprogramma in een losse centrifuge kan.

Als je die niet hebt, kan je na beëindiging wasprogramma de extra centrifugestand van de wasmachine laten lopen. Dat haalt weer een liter water uit de was.  

Daarna de was op draden of rekjes aan de balustrade op een overloop hangen of in een logeerkamer met het raam op kiep.

Je kiest dan voor de middenweg… beetje stroom, maar minder dan de droger verbruikt zou hebben en toch snel droog.

Beter weer gemeld? Dan in de nacht alles wegwassen en vroeg in de morgen buiten ophangen. 

Nadrogen kan altijd nog binnen als buiten drogen niet lukt in een dag.

Tip 2… Reclames zijn alleen koopjes als het spul is dat je gebruikt. Kilozak koffiebonen bij de
PLUS twee halen een betalen. 11,99 per zak. Dan sla je in, vier zakken voor 23,98 euro. Je kan alleen bij reclame investeren als je een potje geld hebt.

Dat spaarpotje krijg je door te consuminderen oftewel grip op geld. Leven op de rand van de afgrond is altijd heel duur. Sparen kan je zelfs met 40 euro leefgeld per week… Gewoon even doorbijten en een week afzien.

Tip 3…Het filmpje “aandacht voor energie” over de energieknip is klaar zie link:

https://www.euregiobizz.tv/nl/film/aandacht-voor-energie

Tip 4... Verder met leeg eten van de vriezer kom ik rode kool tegen, van die lelijke oogjes bonen en een zak kruisbessen van vorig jaar. 

Van die rode kool kan ik een stamppotje maken…en kunnen die bonen bij.  Wat aardappels schillen en met de boontjes opzetten met iets zout en een beker water.

Bijna gaar komt de voorgekookte rode kool erbij en nog even verder garen. 

Scheutje appelazijn en schepje suiker plus een klontje boter. De stamppot stampen en hoeft niet eens een scheut melk erbij.

 Goed te doen met een omeletje dat opgerold erbij werd geserveerd. Een kommetje yoghurt met frambozen confituur…

De kruisbessen op een wenerbodem heb ik geen zin in. Wel als
confituur op havermout of griesmeel of op yoghurt. 

De kruisbessen waren bijna een pond, werden aan de kook gebracht, 250 gram geleisuiker 2:1 erbij en vier minuut aan de kook houden. 

De prut kokend heet in schone potjes met schroefdeksel en even op de kop zetten… 

Het resultaat is anderhalve pot confituur en de  halve pot kan morgen al gebruikt…

Tip 3… Heb weer wat broekjes voor de bonus kleinkindjes verstelt. Leve vintage en heb bij de zwarte broekjes stukjes jeans van een versleten zwarte broek van mij onder de gaten genaaid en de franje zo gelaten.

Het zijn flinke lappen, zodat ze aan de achterkant de dunne stof rond de scheuren verstevigen… 

Bij het lichtgrijze broekje heb ik
een beige lapje onder de scheur genaaid… Dat kon best want de scheur was niet zo breed… 

Ik zie nu al de blije gezichten van weer drie sterke broeken erbij die al afgeschreven leken…

Mijn leventje… Mijn hulp is ziekgemeld en het zal wel langdurig zijn. Door het groot tekort
personeel werkt Meander nu met mensen die in de avond werken… 

Doet zich het volgende probleem voor… Ik heb op de meeste plaatsen in huis weinig licht  en ben niet van plan grotere sterkte ledlampen in te draaien.

Ik zou nog een bouwlamp kunnen aanschaffen. 

Verder lijkt het me zot mijn bedsprei, dekbed en hoeslakens om 20.00 uur in de avond door het raam uit te kloppen. 

Ik weet nog niet wat ik zal doen en ben in beraad…

Doet me denken aan toen ik de eerste keer trouwde, we waren 21… Hansje en ik... en hij kreeg een bloedneus in bed. Ik weet niet meer waarom...in ieder geval heb ik hem niet geslagen...

Nadat we de halve nacht op waren gebleven, cadeaus hadden bekeken, kaarten hadden gelezen, plus geld geteld.  

Omdat we lichamelijk niet in elkaar waren geïnteresseerd dachten we niet aan wat bruidsparen de eerste nacht deden…

Daar waren we niet mee bezig...Het was meer klein broertje en grote zus... Ik kan me niet herinneren dat hij me over de drempel sleepte en of ik ooit maagd ben geweest... 

Dat lijkt al 100 jaar geleden…

Ik heb in ieder geval de lakens met de bloedvlekken direct gewassen en hingen ze bij dag en dauw buiten. Breed uit aan de waslijnen van de balkon balustrade van de flat. De buren spraken er schande van… Wist ik veel dat je zoiets niet deed na de bruidsnacht…

Annemiek