zondag 29 januari 2023

Mijmering 9 Havermelk, volkoren pannenkoek, snoeien, de weg van water en gewassen zipperzakjes.


Beste mensen,

Zeg dankjewel voor de liefde van vrienden die je in koude dagen ondersteunen.

Annemiek

Mijmering 9 2023.

Tip… winterse buien nodigen uit om pannenkoeken te bakken. 

Van Fatima leerde ik bloem te mengen met volkorenmeel voor stevige pannenkoeken. 


Van de Kerstman had ik luxe stroop gekregen en die past goed bij al die stevigheid...


Gezonder dan alleen bloem en je hoeft minder te bakken…

Tip 2… Al eens havermelk geprobeerd? 

Plantaardig vocht waarmee je melk kan vervangen. 

Je kan het spul zelf maken, meng 800 ml water met 100 gram havermout en laat een paar uur staan. 

De blender erdoor en het spul door een fijnmazige
zeef.

Het vocht heet havermelk en kan gebruikt voor o.a. pannenkoeken en alles waar je melk in zou doen. 

Gewoon proberen of het iets voor je is. 

Er kunnen smaakjes bij
zoals vanille.

Wat te doen met de havermout die overblijft in de zeef ? 

Daar maak je havermout pap van met een beetje havermelk aan de kook brengen en een schepje suiker. 

Smaakt natuurlijk anders dan met koemelk maar het is even wennen...

Kijk maar wat voor jou het zwaarste weegt...


Waarom zou je minder melk gebruiken, eventueel vervangen?

 Zodat de boer de kalfjes bij hun moeder kan laten waarvoor

koemelk bedoeld was…

Tip 3…Ik heb weer een voorraad sunlight zeep besteld,

al ben ik niet voor de vele busjes met bezorgers en het vele karton en papier waarin bestellingen verpakt zijn. 

Als het niet anders kan… bestel dan veel tegelijk. 

Dat is beter voor het milieu. 

Ik kan weer anderhalf jaar vooruit met de sunlight om wasmiddel/allesreiniger  van te maken.


Tip 4 de weg van water… Als je meekijkt welke weg het water neemt
in huize Annemiek, doe je wellicht een tip op.

Ik wil warm water voor de afwas en krijg eerst 5 liter koud water. 

Dat wordt opgevangen in de wolkjespan mijn waterreservoir. Het zou zonde zijn dit ongebruikt weg te laten stromen.

Met dat water maak ik thee, koffie en kook ermee.

Na die 5 liter water komt warm water uit de kraan waarmee ik de afwas doe en meestal direct naspoel terwijl de bak volloopt, want afwassen doe ik snel.

Alle af te wassen spul is immers al voorgespoeld met bewaard sop van gisteren.

In volgorde in het schone sop: glaswerk en ook mijn bril, daarna het serviesgoed en bestek. Zo zal iedereen het wel doen.

Daarna deze keer een berg hergebruikte plastic zakjes. 

Die wrijf je tussen je handen in het sop zodat de binnenkant goed schoon wordt.


Leg ze maar even apart.

Dan de pannen afwassen en tot slot komt het sop deze keer in een emmer waar de gekregen glazen potten met deksel in komen. 

In ieder geval wordt het sop altijd hergebruikt.

Vervolgens werden de zipperzakjes uit en afgespoeld met schoon koud water dat wordt opgevangen. De zakjes komen met wasknijpers buiten op een rekje. 

Na een dag worden ze gekeerd zodat de binnenkant ook goed droogt. Dat nadrogen kan eventueel binnenshuis.

Het spoelwater van de zakjes komt ook in de emmer en omdat de dichte potten met deksel boven komen drijven,

komt een vaatdoek erop en een zware deksel. 

De tijd weekt de etiketten van de potten…

En het water in de emmer? 

Daarmee wordt de vuile vaat voorgespoeld van morgen…en staat
de emmer buiten naast de keukendeur.

Tip 5… In januari de whisteria (blauwe regen) snoeien, brengt de zomer lang bloemen tussen de uitlopende takken. 

Bij mij waren de takken op het dak geklommen en aan de binnenkant van het afdak. Dat moet ik niet hebben...

De bloemknoppen
zitten al op de takken dus niet te diep wegsnoeien.

Na de bloemenzee die het eerst komt, volgt het blad met nog later de zomerbloei. Dan moet je nu snoeien weet deze vrouw met blauwe regen ervaring...

Het klimrek waar de droogbonen groeiden werd schoon geplukt. 

Tussen verdroogd blad vond ik nog bonen die zelfs in alle weersomstandigheden droogden en goed bleven.

Tip 6… Een bewaarde flespompoen werd met wat winterwortels pompoensoep. 

Een stukje pompoen werd bewaard om reifkoekjes van te maken…

De ingrediënten van de pompoensoep:

Ongeveer evenveel wortel als schoongemaakte pompoenstukken met 1 liter water aan de kook brengen. 

Twee bouillonblokken erbij en garen. 

Dat betekend na 5 minuut aan de kook houden in de kookmuts. 

Daarna de staafmixer erdoor en een scheutje room of koffiemelk op de soep in de soepkop.

De ingrediënten van pompoen reifkoekjes:

Een stuk pompoen raspen en mengen met iets zout een ei en de nodige bloem en/of havermout om compacte hoopjes te kunnen vormen.

Omdat ik een wortel teveel had geschild voor de soep kwam die bij de pompoenrasp. Daar merk je niets van...

De pompoen koekjes bestrooien met poedersuiker.

Mijn leventje… Heerlijk om weer op de fiets naar de markt te gaan.

 De bonte was buiten gehangen want het stoepje is droog en dan droogt de was weet ik… We hebben de tijd... de was en ikke.

De markt eindigde al bijna en de dikke spitskool was al eruit gehaald dus kreeg ik het midden maatje
voor 75 cent.

De spruitjes 1 euro de kilo en bij weer een andere kraam 4 kilo mandarijnen 3,50. 

Drie kilo appels 3 euro en pasten nog net de twee preitjes in mijn fietstassen.

Een dubbeltje vroeg meneer ervoor en viel ik van verbazing bijna om. 

Zo weinig voor zoveel goede
groente en fruit en ik die dacht niet genoeg geld bij me te hebben.

De weg naar huis binnendoor langs de akkers, daar knapt een mens zo van op en was nog het mooiste cadeautje van de zaterdag…

Floor die thuis op me wacht en doken we samen in de stoel. 

Zij om geknuffeld te worden en ik met een kommetje fruit… Groot is het geluk in de rijkdom van eenvoudig leven…

 

Annemiek