donderdag 2 februari 2023

Mijmering 10 Chili sin carne of con carne, spaarmaand, energiezuinig koken en Sam van Meander…

Beste mensen,

Het grootste geschenk dat je iemand kan geven is
oprechte aandacht tijdens een persoonlijk gesprek

Daar komt geen telefoon WhatsApp of mail aan te pas...

Annemiek

Mijmering 10 2023.

Tip… Januari spaarmaand voorbij heb ik het resultaat bekeken. In vier weken plus 3 dagen heb ik 177,31 euro aan huishoudgeld uitgegeven. 

Dat is prima gezien de hogere prijzen boodschappen. De vriezer is leeg gegeten en voorraden verwerkt. Dat hielp enorm met besparen. 

Van jongs af aan heb ik geleerd na de feestdagen de restjes opmaken. Om de spaarpot weer te vullen.

Van de houdbare  voorraden in november ingeslagen, is nog de helft over. 

De prijzen waren toen een stuk lager en was inkopen op dat moment
een goede zet. Bovendien hoef je bij slecht winterweer niet steeds erop uit.

Verder wordt in januari geen eigen bijdrage zorgverzekering en BSGW afgehouden. 

Dat start pas weer in maart. 

De AOW werd verhoogd en bij velen de uitkering of salaris. Al bij al toch 200 euro extra gespaard… 

Januari spaarmaand is dan ook helemaal geslaagd.

Bij jou wat minder? Begin in februari…met opmaken van voorraad die je nog hebt. 

Als bonus heb je in februari drie dagen minder…scheelt niet in de huur maar wel in stroom/gasverbruik en voedsel.

Een spaarpotje brengt rust en kan je inslaan bij aanbiedingen. 

Je kan sparen voor o.a. duurzame energiezuinige apparaten als je koelkast of wasmachine de geest geeft, of een onvoorziene ramp je overvalt…

Tip 2… Voor twee dagen een warme maaltijd koken, spaart tijd en
energie. 

Een kilo spruiten van de markt (in Eygelshoven) werd schoongemaakt en in een pan met 1 beker water en iets zout aan de kook gebracht.

 Vanaf kookpunt 8 minuut aan de kook houden. Dan zijn spruitjes het lekkerste. 

Bij de spruitjes kwam nootmuskaat en een klontje boter.

Tegelijkertijd werden de aardappels opgezet en neem naar verhouding dezelfde hoeveelheid als de spruiten. 

We koken voor twee dagen en is het menu de tweede dag toch weer heel anders.

De aardappels schillen wassen en klein snijden. 

Opzetten in een pan met 1 beker water en iets zout. Aan de kook brengen en garen. 

Bij mij gaat daar een handvol voorgekookte witte bonen bij uit de vriezer. Je vind ze later niet meer terug maar het eiwit (vleesvervanger) zit  wel in de puree…

Maak van de aardappels een puree met de stamper, klontje boter en nootmuskaat. Een scheut havermelk (of melk)kwam daar nog bij.

Van de champignons ging een plakje van het steeltje en werden ze afgeborsteld en kort afgespoeld. 

De champignons in stukjes gesneden bakken in iets olie met snuf zout en kerriepoeder.

Een heerlijk menu… met appelcompote erbij…

De rest van de puree en spruitjes werden verenigd en gestampt tot een stamppotje… Voor morgen en bleef nog een bakje over voor in de vriezer…

Tip 3… Chili sin carne of…con carne.

Ingrediënten:

1 beker gedroogde kidneybonen (of 2 blikjes)

Wat gedroogde kievitsbonen als je hebt (hoeft niet)

Twee uien

Drie tenen knoflook (ik nam knoflookstengels uit de tuin)

Anderhalve of twee paprika

Gedroogd of vers pepertje

Eventueel blikje mais (had ik niet)

Eventueel blikje ananas (had ik niet)

Zout/paprikapoeder

Halve theelepel kaneel, korianderzaad en komijn

Ik nam alleen kaneel

Klein blikje tomatenpuree

1 pakje gezeefde tomaten

Er lagen nog wat champignons die ik erbij heb gedaan maar hoeft niet.

Je kan in plaats van gedroogde bonen blikjes rode kidneybonen nemen of potten bruine bonen. 

De kievitsbonen zijn van eigen oogst en kan je weglaten. 

Doen met wat er is…

Als je geen vegetariër bent kan je bij het uien fruiten wat gehakt mee
bakken. 

Dan heet je gerecht chili con carne… 

Ik hou het liever zonder beestjes en ga voor chili sin carne

Werkwijze: Als je met gedroogde bonen werkt; zet de bonen na het wassen in de week. 

Een beker bonen op drie bekers water in een kom en laat een nacht weken.

Fruit de gesnipperde uien en voeg even later de gesnipperde knoflook toe. 

Wat zout, de specerijen en eventueel stukjes champignons als je hebt
en fruit al roerende. 

Voeg het blikje tomatenpree toe en fruit nog even mee.

De geweekte bonen met weekwater toevoegen en aan de kook brengen… 

Voeg de paprika in kleine stukjes gesneden toe en het pakje gezeefde tomaten. 

Knip het pepertje in ringetjes en voeg toe inclusief zaad. 

Omdat ik knoflookstengels gebruik zolang die in de tuin groeien kwamen op dat moment de in stukjes geknipte stengels erbij.

Werk je met potten of blikjes bonen voeg die dan op het laatste pas toe en verwarm mee. 

Bij dit recept kan je alle kanten uit en naar eigen smaak…

Mijn leventje… Na acht weken zonder huishoudelijke hulp raakte mijn huis toch ietwat onderkomen. 

Uiteindelijk kwam Sam een student die in vrije dagen invalt bij Meander als huishoudelijke hulp.  

Sam was een lot uit de loterij moet ik zeggen,

want hij vond het helemaal goed het achterstallig onderhoud in mijn woonkamer weg te ruimen. 

Natuurlijk heb ik hem eerlijk gevraagd of hij de dingen wilde doen die het hards nodig waren…

Daar ging hij helemaal in mee.

Regelaar als ik ben maakte ik de weg voor hem vrij en werkte zoveel mogelijk mee in wat ik kon. 

Sam werkt heel zelfstandig en had weinig sturing nodig. 

Hij ging gewoon mee in de flow en wat ben ik daar dankbaar voor. 

Sam sleurde alles van de plaats en zelfs mijn trippelstoel werd ontdaan van een laagje kattenhaar zoals je ziet. Sam werkte met diepte reiniging. 

Ik denk dat Sam ook wel dingen heeft geleerd van deze oude rot in het vak.

Alle spinrag en kattenhaar verdween uit hoeken en gaten en vloerkleden werden omgeslagen, waar het kon. 

Jammer genoeg mag ik Sam niet houden want hij is springer...

Komend weekend komt Ahmed met hulp om op de eerste etage...wat hand en spanwerk te verrichten. 

De spiralen uit mijn bed tillen waaronder een deken van stof ligt. 

Mijn bed is een gesloten bak en dan krijg je zoiets. 

Verder is mijn trap naar boven al drie maanden niet gestofzuigd…

Het is de moderne tijd zoals u zegt…

Meander heeft zo weinig personeel dat mensen wekenlang tot meer dan een maand geen huishoudelijke hulp krijgen. 

Inmiddels kreeg ik telefoon dat vanaf komende dinsdagmiddag weer een nieuwe hulp komt die voorlopig blijft…

Dat is heel fijn en kunnen we samen verder de achterstallige zooi aanpakken…Wat fijn dat ik ontspulde en alleen hoognodig spul in mijn huis staat. Uiteindelijk komt alles goed...

Annemiek.