donderdag 9 februari 2023

Mijmering 12 Dadel/walnoot peperkoek, lentebodes voor 2,97 euro, een stek op dood punt en Freule Floortje…

Beste mensen,

Je bent nooit te oud om te ontdekken

dat wat je bent geen leeftijd heeft...

Wat je in je diepste innerlijk bent...

is ongeboren, wordt niet ouder en kent geen verval...

 

Annemiek

Mijmering 12 2023.

Tip…De laatste wintermaand weegt zwaar en we hebben behoefte aan lentebodes.


Snijbloemen zijn duur en staan niet lang. 

Een bakje vrolijkheid zoals bij de bloemist maak je gewoon zelf van hergebruik materiaal en eigen tijd die niet wordt
doorberekend in het bakje…

Kijk eerst of je een mandje of bakje hebt en hoeveel sleutelbloemen daarin passen. 

Onderin het mandje kwam een stukje plastic van een potgrond zak met een laagje potgrond erop. 

De plantjes waren 99 cent per stuk en je zoekt natuurlijk de mooiste uit.

Plantjes in bak of mandje en potgrond erbij. 

Het plastic niet te kort afknippen en de randjes naar binnen vouwen op de potgrond. 

Daar kwamen stukjes mos op. Dat mos kost ook niets…

Af en toe neem ik een plakje mos met aarde mee uit het bos of langs de weg. 

Dat leg ik in mijn tuin om verder te groeien tot ik het nodig heb…

Moeder Aarde zorgt wel verder voor haar mos kind. Onder de streep heb ik een fleurige
voorjaarsbode voor 2,97 euro…

Tip 2…Het hoeft niet allemaal tegelijk. Tussen twee buien of in een zonnestraaltje, wordt elke keer verder gewerkt aan de aardbeienbakken. 

Het dood blad weggeknipt krijgen de jonge blaadjes lucht en licht. De planten zijn tweedejaars dus geven veel oogst. 

Jonkies trek ik zelf van de oudjes middenin de zomer.

Tip 3… De geraniums van stekken van afgelopen zomer zijn op een dood punt beland. 

Tijd om ze meer potgrond en wat koemestkorrels te geven. 

Ze staan de winter door op de vensterbank van mijn slaapkamer en gingen in een mand naar beneden…

Die mand is mijn bagage lift, op mijn schoot op de traplift. 

De stekken heb ik in augustus vorig jaar in potjes potgrond gedrukt.

 Inmiddels kregen ze wortels maar de potgrond heeft geen voeding meer.

Verder willen de kleintjes ook wel groter wonen en dat kan. Onderin grotere potten kwam een half velletje van een gebruikt filterzakje op de afwateringsgaten van de pot. 

Daarop verse potgrond en 5 koemestkorrels en het jonge plantje met aanhangende aardkluit.

Rondom aangevuld met potgrond en je zal zien dat ze gaan groeien als gekken. 

Ze staan alweer op de
vensterbank in de zonneschijn voor het slaapkamerraam. 

Nog ruim twee maanden dan mogen ze naar buiten in bakken of in de
volle grond… Al die zorg voor stekjes helpen me de winter door…

Het zijn mijn kinderen, naast alle mensenkinderen die ik al heb.

Tip 4… Er zijn nog bietjes in de inkuil naast mijn keukendeur in de border. 

Ze worden  verwerkt in  bietjesstamppot waar ik alles voor in huis heb… Nog even in sneltreinvaart het recept…

Bietjes wassen en met schil koken in zoveel water dat ze onderstaan.

Als ze gaar zijn de pan omkiepen in een vergiet en tussen je handen de schillen verwijderen. De bietjes in stukjes snijden.

Aardappelpuree maken en in een kleiner pannetje twee rode gesnipperde uien fruiten. 

Even later een appel met schil in blokjes gesneden bij de uien en kort mee roerbakken.

Alles bij elkaar kieperen en mengen met klontje boter, nootmuskaat en eventueel een scheutje melk.

Mijn bietjes zijn Italiaanse bietjes en die zijn niet rood maar rood/wit. De rode zijn voor jou gemakkelijker aan te komen en goedkoop op de markt.

Voor twee dagen alweer en de rest in de vriezer… 

In de inkuil liggen nu alleen nog wat kleinere bietjes gezellig te overwinteren. 

Over een maandje zet ik ze in de volle grond en mogen ze wortelen en
weer plant worden.

Ze zullen doorschieten bloeien en einde zomer zaad geven. Dat zaad is voor oogst 2024 als ik het nog beleven mag…

Tip 5… De zon schijnt en halen de zonnepanelen weer stroom binnen.

 Het werkt dubbel want bij zon schuif ik de gordijnen voor het raam wijd open en de gordijnen dicht in het midden van mijn woonkamer.

Dat heet kleiner wonen in eigen huis. 

Het lukt de zon om in dit kleiner kamertje de temperatuur vier graden te laten stijgen. 

Genoeg om de verwarming uit te laten tot de zon verdwijnt…

Tip 6…Luxe peperkoek met dadels en walnoten.

Je kan minder dadels of walnoten gebruiken en aanvullen met rozijnen.

 Dat doet het ook en wordt het minder duur. 

Met gember zou ook kunnen of zonder vulling, gewoon proberen…

Ingrediënten:

1 beker bruine basterdsuiker

1 beker walnoten in stukjes

ruim 200 gram dadels

en/of rozijnen

¾ beker water

50 gram boter of margarine

2 theelepels piment (had ik niet)

anderhalve beker bloem

1 zakje bakpoeder

1 ei

Werkwijze: Meng de basterdsuiker, in stukjes geknipte dadels, de eventuele rozijnen, de boter en het water in een pannetje en breng langzaam aan de kook. 

Laat afkoelen...

Meng de stukjes walnoot met een geklutst ei in een kommetje. 

In een grote kom de bloem bakpoeder en pimentpoeder mengen met de walnoten en de inmiddels afgekoelde inhoud van het pannetje.

Roer met de houten lepel en bekijk of het beslag de dikte van cakebeslag heeft. 

Er kan eventueel een beetje bloem bij. 

Het beslag in een ingevette langwerpige cakevorm scheppen die ik niet had. 

Een met bakpapier bedekte bak deed het ook. 

In een voorverwarmde oven op 180 graden in ongeveer 50 minuut garen. 

De peperkoek in plakken snijden en besmeren met boter...

Mijn leventje… Blij met de mails van mensen die de energie toeslag aanvroegen en … kregen. 

Dat kwam door de tip in de laatste mijmering “ wanneer ben je minima.”

Ik kreeg een mail van mevrouw Caty 

die in een gemeente woont waarbij de vakantietoeslag werd mee berekend en ze daardoor net boven de minimagrens kwam. 

In Landgraaf wordt het vakantiegeld niet mee gerekend. 

Zorg en huurtoeslag ook niet.

Het is intriest als je net een tientje per maand boven die minima grens zit en daardoor tweemaal dertienhonderd euro misloopt.

Iets anders: Het lievelingsplekje van mijn Floortje is tussen het dekbed van het opengeslagen bed. 

Ik probeer altijd een beginnetje te maken van haar kruip/sluip tunneltje. 

Lukt dat niet dan brult ze alles bij elkaar. Je zou niet zeggen dat er
zoveel lawaai in zo’n poezenlijfje zit.

Samen in bed is voor haar geen optie…ik moet eruit en wel meteen en het liefst om zes uur in de ochtend. 

Voor de wekker staat ze al te brullen voor mijn slaapkamerdeur. 

Ze kan uren liggen soezen op haar plekje en als mevrouw opstaat wil ze geëntertaind worden.

Toeschouwer zijn bij het kookgebeuren of een knutselarij. 

Toezicht houden en/of goedkeuring geven aan een nieuw bakje of potje en ze drinkt alleen maar water uit een glazen vaas op tafel waar takjes instaan.

Ik heb haar vreselijk verwend en ze heet inmiddels dan ook Freule
Floortje van Deursen tot Takkenbosch…en ik heb haar innig lief.

Annemiek