dinsdag 21 februari 2023

Mijmering 16 Schoonmaaktips, koekjes bakken van restjes, pastasaus, woonmantel op maat en ontroering…

Beste mensen,

Het leven is een groot pak kleine lieve dingen,

je mag ze aanrijgen als pareltjes aan een snoer...

Annemiek.

Mijmering 16 2023.

De zon schijnt en brengt een lentegevoel. 

Mijn hulp Siham wast de ramen op de bovenverdieping en ik leer haar hoe ze met autowas na het reinigen de zwarte strepen van de kozijnen kan halen. 

Door die was komt een vuil werend laagje op de kozijnen. 

Siham krijgt een grotere woning en is helemaal in de gloria met de tips.

Teamwork en gaan de inbetween gordijnen in de wasmachine. Siham
haalt het net om ze af te pakken de ramen te wassen en de gordijnen op te hangen… 

Na 45 minuut op 30 graden zijn ze weer kraakhelder, wel twee machines. Weer een stuk grote schoonmaak gedaan.

De buis van de traplift werd met SUNSODA schoongemaakt en kreeg ook een autowas laagje dus vuil afstotend… 

Ik ben zooooooo blij met Siham. Helemaal in de gloria haal ik met een ouwe dweil het water uit het waterslot van de toiletpot. 

Azijn erin en onderin aan de zijkanten closetpapier met azijn doordrenkt. 

Een uur verder is de kalk bros en kan met een oud schuursponsje
weggeveegd. Ook weer schoon…

 Ingrediënten van restjes voor een pastasaus.

1 ui en enkele teentjes knoflook.

Hele paprika en een halve puntpaprika

3 niet meer zo verse wortels (moeten ook op)

1 gedroogde peper van het rek

3 stengels bleekselderij

Handje gekookte witte bonen (eiwit) uit de vriezer

2 tomaten uit de vriezer en een half pakje tomatensaus uit de vriezer

Veel kruiden uit de tuin (oregano en tijm)

Olijfolie/zout

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten en gesnipperde knoflook erbij… 

Alle groente eventueel schillen wassen en in kleine stukjes toevoegen.

 Aan de kook brengen en de kruiden toevoegen plus de ontvelde tomaten in stukken plus de tomatensaus.

 Laten sudderen en af en toe omroeren. 

Je kan na 15 minuut de kookmuts over de pan schuiven… en suddert de saus gratis verder in eigen warmte.

Tip 2… Ahmed komt me helpen met klussen en eens kijken of ik nog restjes heb om iets lekkers te bakken voor bij de thee.

Ingrediënten voor havermoutkoekjes van restjes.

Ongeveer 210 gram margarine (aangebroken pakje)

130 gram suiker is genoeg

Rest zelfrijzend bakmeel

Half zakje bakpoeder en bloem

Beker havermout

Flinke scheut melk (ongeveer een halve beker)

Snuf zout

Werkwijze: Het bakmeel, de havermout, bakpoeder en ongeveer een beker bloem mengen met de suiker
in een kom. 

De margarine erbij en met twee messen in stukjes snijden. 

De melk toevoegen en goed kneden. 

Bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.

Het deeg tot een bal vormen en uitrollen. 

Het deeg is grof dus ronde koekjes zijn het best. 

Geen ronde koekjessteker? 

Neem een dekseltje van een potje.

Ik heb de oven voorverwarmt toen de laatste koekjes op de plaat gingen. 

Als de koekjes nog heel even moeten, de oven uitzetten… 

Het resultaat is heerlijke koekjes en restjes opgeruimd.

Tip 3… De bleekselderij stronk werd in het water gezet in een vaas op de vensterbank. 

Daarin blijft de groente weken goed en komen als toegift wortels aan de stronk. 

Wel eenmaal per week het water vernieuwen.

Tip 4… Een wollen deken nog van Janneke gekregen wordt woonmantel voor mezelf. 

Deze woonmantel is korter en gemakkelijker om in te stappen zodat ik niet val. 

Inmiddels nodig omdat ik moeilijker beweeg…

De sluiting is grotendeels met klittenband en er komt nog een grote drukker op. 

Ik zoek nog een ouwe wollen trui om de capuchon en mouwen van te maken. 

Die komt ook wel op mijn pad want ik ga geen goei goed verknippen. 

Voorlopig haak ik een mooi feston randje rond de woonmantel van garen dat overbleef…

Als hij klaar is wordt de langere woonmantel door gegeven. 

Ik weet al aan wie…

Mijn leventje… Er zijn mensen die van muntthee houden, een hele bos in een glas op een terras terwijl je daar een hele pot van kan zetten.

Floortje houdt van takjes of een bloem in een vaasje drinkwater. 

Uit een bakje drinken is haar te gewoon…

Voortgang Ahmeds kids…Ahmed heeft zondagmiddag wat klussen voor me geklaard en raakten we in diepgaand gesprek wat ook de bedoeling was. “Toevallig” was een mij inmiddels heel dierbare mevrouw op bezoek (ook een oorlogsslachtoffer).

Mevrouw en Ahmed herkenden stukjes trauma bij elkaar. Beiden staan bij de maandag sirene stijf van angst, omdat ze weer even in de oorlog zijn. 

Rabarber komt op.
Ze vertellen dat vuurwerk je dagenlang in herbeleving gooit, waarin Ahmed steeds weer opnieuw zijn broer in stukken bij elkaar zoekt en een deel niet kan vinden dat nooit meer gevonden werd…

Ik vraag of er meer overeenkomsten zijn en merk op dat Ahmed zo graag iets terug wil doen voor elk mens die hem en zijn gezin zomaar steunde en nog steunt. 

Dankbaar zijn en dankjewel zeggen is naar zijn mening niet genoeg. Maar hoe dan?

Bieslook komt op.
Mevrouw is al veel langer dan Ahmed in Nederland.

 Mevrouw herkent dat gevoel en kan uit eigen ervaring vertellen hoe ze in de oorlog op de grond sliepen onder een dekentje. 

Tot ze in Nederland kwamen dat hen gastvrij heeft ontvangen en ze tijd kregen om te herstellen.

Daar blijf je altijd dankbaar voor en omdat je het nooit vergeet zal je altijd mensen helpen die het minder hebben. 

Daarnaast hard werken om een waardig lid van de maatschappij te zijn…Daar zijn ze het beiden over eens en beiden zijn daar voorbeelden van. 

bleekselderij.

Ze helpen waar het kan, wie dan ook, al is het niet degene die hen hielp, maar ze helpen omdat ze geholpen werden…

Het ontroert me als ik ze hoor praten en besef…Ahmeds krijgt de mogelijkheid zijn kinderen opnieuw het leven te geven. Leren en werken in een vrij land…

Wat een mooi gesprek op een zondagmiddag tussen twee mensen die elkaar nog nooit hadden gezien…en wat een eer daarbij aanwezig te mogen zijn.

Tussendoor zaagde Ahmed een stukje van de gordijnrail maar dat interesseerde me minder omdat het mooiste werk al had plaatsgevonden…

Ahmed betekend “iemand die God voortdurend dankt” maar ook “prijswaardig.” Dat klopt wel. Tussen al die diepgang door zag ik weer lichtjes in zijn ogen en hij vertelde dat hij weer slapen kon.

Om acht uur in de avond was hij naar bed gegaan terwijl Fatima af en toe controleerde of hij niet weer in de oorlog was beland wat afgelopen nachten vaak was gebeurd… Volgens mij betekend Fatima “zorgzaam en liefdevol,” omdat het grote gezin bij al die stress gewoon doordaverd onder haar vaardige handen.

Ze doet mij meer denken aan Napoleon, een kleine fijngebouwde strijder die de wind eronder heeft…

Annemiek