donderdag 23 februari 2023

Mijmering 17 Voorschot op de lente, meer doen met minder dan niets, maaltijdsalade en voortgang van de kids…


,


Beste mensen,

Weinig mensen zijn gelukkig

omdat het bereiken van geluk eigenlijk te eenvoudig is...

en meestal hoort bij meer doen met minder…

Annemiek

 

Mijmering 17 2023

Tip… In Limland schijnt de zon vertelde de weermeneer. 

Dan neem je een voorschot op de lente. 

De compostbak werd leeg gehaald en kozen twee veldmuisjes het hazenpad. 

Jean’ke de eekhoorn had onderin via een kiertje doppinda’s verstopt zag ik en takjes snoeiafval waren niet helemaal vergaan…

Onderin zit de mooiste aarde en daarmee werd een wasteil en een bak bijgevuld. 

De minder gecomposteerde aarde met half gecomposteerde takjes kwam op de dichtstbijzijnde border. 

Compost heeft een hogere voedingswaarde dan potgrond. 

Daarin ga ik pompoenen telen komend seizoen.

De zooi die overbleef kwam weer onderin de compostbak als beginnetje …

Het composteren duurt meestal een half jaar al laat ik het een jaar zitten in de bak. 

Als ik eraan denk gooi ik in de zomer een bos brandnetels in de compostbak, dat is een snel composteerder.  

Zonder wortels uiteraard… anders teel je via de compost brandnetels in je tuin…

Tip 2… Teveel tierelantijn op mijn hofje heb ik alle gaasmandjes geruimd. 


Ze zijn na tientallen jaren uit het model en ik ga voor enkele grote bakken. 

Ik heb zoveel geraniums overgehouden een en tweejarigen dat daar wel een extra wasteil mee gevuld kan worden. 

Die is er al en hangt aan de muur. 

Doen met wat er is…

Tip 3… Op het pad heb ik al wegenzout gestrooid nadat het pad werd geveegd. 

Ik wist dat het vandaag ging miezeren en daardoor spoelt het zout in de voegen en ben ik het onkruid voor…

Tip 4… meer doen met minder dan niets. Opeens komt weer een idee en wordt de verhoogde betonnen richel bewaar en teelplek voor mos. 

Wat compost op de richel en het mos erop…

Als ik het nodig heb bij de hand…

Tip 5…meer doen met niets. De sleutelbloemen die de hele winter bloeiden in de border krijgen een ereplaats. 

Achter een bak vond ik weer de mooie mand waarin compost kwam (met takjes) en vijf sleutelblommen. 

Een laag mos voor de mooiigheid als je bedenkt dat dit prachtstuk niets heeft gekost…

Sleutelbloemen verhuizen graag en zet ik weer terug in de border als ze zijn uitgebloeid. 

Wel op een andere plek waar ze de zomer door twee of meer harten krijgen.

In de herfst scheur ik de wortelkluiten en zet ze weer op een andere plek waardoor ze weer gaan bloeien zoals je ziet…

Tip 6…voorjaars salade. Het voorjaar in de bol besluit ik de laatste winteraardappels te ruimen door voorjaar salade te maken.

Ingrediënten:

Aardappels

Enkele stengels bleekselderij

Handvol rozijnen

Ongeveer halve flacon yoghurtdressing

1 bekertje slagroom

Verse tijm en de eerste bieslook als je hebt

4 eieren

Klein blikje halve abrikozen of perziken.

Werkwijze: De aardappels schillen, wassen en opzetten samen met de eieren in een pan water (eieren moeten net onder water staan.) 

Vanaf kookpunt de eieren acht minuut en uit het water vissen (was ik vergeten dus de eieren waren groen).

De aardappels beetgaar koken afgieten en afkoelen.

De stengels bleekselderij wassen en in de lengte middendoor snijden.

 In smalle reepjes snijden en in een kom mengen met de rozijnen en een halve flacon yoghurtdressing en iets zout.

De kruiden kunnen erbij en de afgekoelde aardappels en drie eieren. 

Beiden door de eiersnijder in reepjes en blokjes gesneden. 

Voorzichtig omscheppen.

De slagroom met de mixer lobbig kloppen in een kom waarbij ik het spatdeksel kon uitproberen. 

De slagroom met de salade mengen en in de koelkast zetten. 

Na het intrekken proeven of zout/peper erbij kan…

Tip 7…Meer doen met minder. Blaadjes sla heb ik van het kropje uit de tuin geplukt.

Omdat ik geen euro voor een tomaat uitgeef werden worteltjes geraspt.

 Het vocht uit potjes zoet/zuur
van augurk en uitjes bewaren. 

Je raad het al… daar kan de geraspte wortel een paar uur in. 

Even schudden en de zoet/zuur mengt zich met de wortel…

Mijn leventje… Floor is maar niet in mijn bed gekropen tijdens die “lentedag” en hebben we samen buiten geluncht. 

Ze volgde mijn werkzaamheden van vegen hedera snoeien en troep ruimen. 

Haar iglo van badlaken ontdaan staat weer buiten onder het afdak al moet er nog hooi in. 

Mijn poezekind vond weer haar stoel in de zon en heb ik haar een roos aangeboden.

Ze kon mijn zotheid niet waarderen en haalde haar neusje ervoor op. 

Ik hoorde dat bij de LIDL de groente/bloemen zaden weer te koop waren… 

Even inventariseren wat we in onze moestuin gaan zaaien Samira en ikke...

 Als het opklaart even op de fiets voordat alles is uitverkocht.

 Tot slot…

Voortgang thuiskomst kids van Ahmed: De beëdigde vertaling van
de beschikking is binnen en Ahmed heeft naar de Turkse Ambassade in Somalië gebeld. 

Daar zou ter plekke het visum worden geregeld voor de kids en kan de vlucht geboekt van Somalië naar Turkije.

De vader van Fatima zal naar Somalië reizen en de kids begeleiden tot in het vliegtuig. 

Als ze daarin zitten zijn ze veilig voor de jihadistische terreurorganisatie Al Shabaab…

De lezers van de MIJMERINGEN hebben tot vandaag 2.435,00 euro gesponsord en dat is bijna genoeg voor de twee tickets van Somalië naar Turkije. 

Van daaruit naar Nederland zal ook wel komen…

De duurste tickets bij elkaar gebracht  is heel veel gezien de dure tijd en velen die hulp vragen door rampen. 

We zijn dan ook dolblij en dankbaar. Het geeft rust moed en hoop dat het tot een goed einde zal komen…

Annemiek