zondag 26 februari 2023

Mijmering 18 De tuin opruimen, nagellak om mee te repareren, klusjes en erwtjes zaaien…en weer geloven dat het goed komt.

Beste mensen,

Natuur is leven…

wij zijn ook leven en energie dus begrijpen we elkaar.

De natuur is doortrokken van  vitaliteit

kom je daarmee in contact dan wordt je opgeladen

en kun je weer sterker in het leven staan...

 

Annemiek

Mijmering 18 2023

Tip… Samira en ik hebben de laatste berg onkruid (in het zaad) afgevoerd bij ons moestuintje. 

In de compostbak mag het niet, om te voorkomen dat onkruidzaad weer in de volle grond terecht komt. 

Samira kan goed bukken en op de hurken… en ik heb nog wat botte kracht in mijn rechterarm. 

Teamwork!

Het stoepje bij moestuintje “t Laand” moest dringend schoongemaakt en de pollen gras zijn met de platschop weggestoken. 

Dat gras blijft weg door direct wegenzout over het geveegd stoepje te strooien. 

Het afvoeren
van de zooi doen we in delen…

Tip 2… Voor topinamboer geldt geen wisselteelt  en we hebben een vierkante meter teelplek
voor de knollen bij het hek. 

Een bak vol oogst kwam daar uit die we in vijven deelden.

Genoeg voor drie gezinnen een maaltijd… 

Een bakje vol om als pootknollen te gebruiken bij cursisten thuis, en de rest voor de mevrouw die uit medicinale overwegingen de knol eet…

Enkele kleine knollen weer in de kuil (met wat koemestkorrels), aarde erop en kijken we een jaar niet meer naar om.

Tip 3… Meteen maar erwtjes voor gezaaid in closetrolletjes. 

In de plastic bak van Samira pasten ongeveer 90 rolletjes, die in twee cm goeie potgrond werden gedrukt. 

Potgrond erover en de bak enkele malen hard neerzetten.

Potgrond bij strooien tot je de rolletjes net nog kan zien.

Twee erwtjes zaadjes in elk rolletje en een laagje potgrond erover. 

Goed aandrukken en werd over de 90 rolletjes een halve liter water gelijkmatig verdeeld. 

Geen glasplaat voorhanden werd een plastic zak over de bak gespannen. 

Bak aan de zonzijde op de vensterbank zetten tot je groene
gebogen kopjes ziet bovenkomen.

Absoluut geen water geven… ze moeten harden om korte sterke planten te worden. 

Als ze opkomen plastic eraf, de plantjes aan de lucht en alleen bij droge grond spaarzaam nevelen met een sprayflacon.

Ik deed bij mij thuis hetzelfde en de bakjes staan al in de zon.

Natuurlijk kan je ook de zaad erwtjes laten voorweken in water.

 Daarna in een geultje in de volle grond zaaien. 

Ze kunnen heel wat kou verdragen. 

Mijn voorkeur gaat uit naar het tuttelen van voor/zaaien en op/telen tot kleuters die we langs het gaas in de aarde zetten…

Het is zo leuk al dat jong goed binnenshuis te zien opgroeien…

Tip 4… Ik stoot regelmatig met spullen in mijn handen tegen deurkozijnen…ADCA. 

Huishoudelijke hulpen zijn niet altijd voorzichtig met stofzuigers.

De stukken uit de verf van deur kozijnen ergeren me nogal. 

Tegenwoordig is nagellak in alle kleuren te koop en kocht ik een flesje witte nagellak. 

Precies de kleur van de kozijnen en radiators. 

Zelfs een stukje uit een wandtegel werd ermee gedekt… 

Bij de HEMA nagellak in vele kleuren...3,50 euro.

Tip 5… Twee preien voor een euro… 

dan pak je de dikste en/of grootste…

Afgelopen week zag ik de winterwortels in de reclame 1 kilo in plastic bak 1,49. 

De losse winterwortels in dezelfde zaak waren nog steeds 1,09 de kilo… Je zou ze toch!!

Tip 6… Gevulde omelet van restjes groente is een fijn zaterdag menu. 

Een wortel, enkele champignons, paar takjes tijm, bleekselderij stengel, peper/zout/kerriepoeder 

een handvol diepvrieserwtjes…

en drie eitjes…

De harde groente in een pannetje voorgaren. 

De champignons in stukjes fruiten in de wok met de kerriepoeder. 

De voorgegaarde groente erbij roerbakken. 

Een omelet bakken. 

Tegenwoordig peer ik de groenten op het bord en leg de omelet
“decoratief “ erop met de wapper methode…

Tip 7… Aardperensoep met prei gemaakt. 

Een flinke pan vol en kwamen de preitjes goed van pas… 

Alle blad werd gebruikt, in stukjes gefruit in iets olie. 

De laatste topinamboerkes geschild, gewassen en in stukken erbij.

Anderhalve liter water kwam erbij en dus drie bouillonblokken. 

Aan de kook nog 10 minuut aan kookpunt gehouden, 

ging de kookmuts erover en de kookplaat uit. 

De staafmixer kan erdoor maar hoefde voor mij niet…

Mijn leventje… Ahmed heeft nog wat losse rolletjes op de gordijnrail gehangen. 

Het gordijn gesloten midden woonkamer werd door de zon binnen een half uur de verkleinde woonkamer 3 graden warmer.

De glasplaat boven de buiten unit airco verwarming werd aangepast,

 en kwam een verlengkabeltje bij mijn bed en de loep opnieuw bevestigd. 

Een losse deurknop werd gerepareerd en hebben we de voortgang besproken…

Voortgang thuiskomst kids van Ahmed: De meneer die Ibtisam en Akram begeleid,

 is al in Somalië en zijn de eerste contacten gelegd met de Turkse ambassade over het aanvragen van een visum naar Turkije. 

Op dit moment ga ik daar verder niets over schrijven… 


Wordt vervolgt…

Wel een foto van twee mensen die dankbaar en gelukkig zijn…

Annemiek