zondag 5 februari 2023

Mijmering 11 Tuinbonen in een zaaibedje, spitskool stamppotje met omelet, wanneer ben je minima en maak zelf vanilleyoghurt…

Beste mensen,

Elke gesloten deur brengt een open raam...

Wees niet bang langzaam te gaan

wees alleen bang stil te staan...

Nog even dan komt de lente

en kan je nu al "ijsbeertjes" zaaien...

 Annemiek

Mijmering 11 2023.

Tip… Begin februari kan je al tuinbonen zaaien in de koude kas buiten. Die heb je niet? 

Ik ook niet… maar zo gemaakt van hergebruikt spul, zoals een doos, een bak of krat. 

De krat staat onder het afdak, een glasplaat erop of een stuk plastic en je “koude kas” is zo geruimd na gebruik. 

Zoals je ziet heb ik tussen krat en bakjes rondom opgevuld met hooi tegen de vorst.

In plastic bakjes een cm potgrond en zoveel mogelijk closetrolletjes. 

De bak moet hoger zijn dan de rolletjes. 

Potgrond op de rolletjes verdelen en de bakjes enkele keren hard neerzetten zodat de aarde in de rolletjes zakt. 

Herhalen tot de rolletjes vol zijn.

In elk rolletje een zaaiboon drukken (zie foto) tot het puntje nog net zichtbaar is. 

De rolletjes met een laag potgrond afdekken en aandrukken. 

Een beker water over (23 rolletjes) verdelen en in
de “koude kas” zetten. 

Glasplaat erop en enkele weken niet meer naar omkijken en zeker geen water geven. 

Wordt vervolgt en vragen staat vrij... emailadres

a-vandeursen@home.nl

 Tuinbonen zijn de enigste bonen die je zo vroeg kan zaaien. 

Ze hebben gewoon een verkeerde naam en moesten ijsbeertjes heten. 

Het zijn kou kiemers en in maart als menigeen  pas begint te

zaaien zijn mijn ijsbeertjes al flinke planten die in de volle grond willen…

Verder kan je binnenshuis in bakjes op de vensterbank zaaien. 

Tomaten en paprika en peterselie… 

Alles heeft zijn tijd en kijk goed op de achterkant van de zaadzakjes,

 voordat je van alles binnenshuis gaat zaaien.

Tip 2… De geraniums op de vensterbanken eerste etage heb ik
de winter door gehard, 

door eenmaal per week per pot een eierdopje water te geven. 


Daarom zijn het korte stevige planten en de knoppen werden steeds verwijderd. 

Eind  april mogen ze pas buiten.

Tip 3… Spitskool stamppotje met omelet.

Ingrediënten:

Spitskooltje  

Aardappels.

Klontje boter zout en nootmuskaat.

Ingrediënten

Voor de omelet:

2 eieren zout/peper en verse kruiden zoals tijm en oregano.


Werkwijze: De aardappels schillen, wassen en klein gesneden met 1 beker water en zout aan de kook brengen.

Het kooltje middendoor, wassen en in dunne reepjes gesneden bij de bijna gare aardappels in de pan (niet eerder.) 

De aardappels weer aan de kook brengen en acht minuut aan de kook houden. 

Dan is de spitskool beetgaar en vol smaak licht verteerbaar.

Als je het goed hebt gedaan is het kookvocht van de aardappels opgenomen en kan je zonder afgieten stampen. 

Boter en nootmuskaat erbij, omscheppen en de deksel op de pan.

Twee eieren in een kommetje loskloppen en de verse kruiden erbij met iets zout en peper. 

De omelet bakken omkeren, oprollen en in stukjes snijden.

Tip 4…Vanilleyoghurt.

Ingrediënten:

Halve liter melk

35 gram custard

35 gram suiker

Volle yoghurt.

Werkwijze: Breng in een pannetje 2 cm water aan de kook en giet het grootste deel van een halve liter melk erbij. 

Meng de custard en de suiker bij de rest melk en meng klontjesvrij met de garde.

Voeg dit bij de kokende melk en blijf roeren tot een stevige custardpudding. 

Twee kommetjes werden met de warme custard gevuld waarop wat
suiker werd gestrooid om velvorming te voorkomen. 

De rest van de warme custard werd gemengd met volle yoghurt…

 Zoveel als je wil en lekker is. 

Vanilleyoghurt super de luxe…

 

Tip 5…Wanneer ben je minima?

Ook ik hoor bij de minima al heb ik AOW en een klein pensioentje.

Wanneer ben je minima? Als je netto inkomen onder het volgende bedrag valt:

Huur en zorgtoeslag telt niet mee.

Alleenstaande vanaf 21 en ouder zonder AOW 1.364,00 euro.

Gehuwd of samenwonend vanaf 21 en ouder zonder AOW 1.946,00 euro.

Gehuwd of samenwonend met AOW 2.061,00.

Alleenstaand met AOW en pensioen 1.543,00 euro.

Gehuwd of samenwonend met AOW en pensioen 2.111,00 euro.

Ik zit met mijn AOW plus Pensioen (totaal 1.521,38) 21, 62  euro onder de grens zoals je ziet en ben dus nog minima. 

Minima kregen 1300 euro energietoeslag in 2022 en 2023. 

Dat is landelijk  en een genomen besluit van de regering.

Als jij na het bekijken van bovenstaande tabellen, 

ook recht op de energietoeslag meent te hebben bel de gemeente en vraag ernaar. 

Tot aan de maand mei kan je het bedrag aanvragen van vorig jaar. 

Voor dit jaar komt nog en wordt uitbetaald in juli…. 

Laat geen geld liggen waar je recht op hebt…

Mijn leventje… Het genomen besluit van de parkstad gemeenten bracht de energieknip. 

Elke minima die energietoeslag kreeg heeft ook recht op de energieknip. 

Daar heb je een brief van de gemeente over gekregen en bij sommigen is die brief bij het oud papier
beland.

Vraag maar opnieuw aan en krijg je een brief met een QR code die je kan downloaden op je telefoon. 

Je kan daarmee  tot 250 euro energiezuinige spullen “kopen” zonder dat het je een cent kost. 

Dat laat je toch niet liggen?

Ik heb afgelopen week voor 151,00 euro gordijnen “gekocht” bij KARWEI en een vierde gordijn is besteld dat kan ook nog als je meer nodig hebt dan de voorraad strekt.

Ik had wel weer eens een aanvaring met een mevrouw die een leidinggevende functie heeft. 

Ik blijf dan heel rustig, zeer beleefd en menigeen heeft me al onderschat.

Ik had drie dikke licht doorlatende overgordijnen gekozen en moest een vierde bijbesteld die niet voorradig was. 

Mevrouw gaf aan dat ik van de energieknip alleen isolerende overgordijnen mocht “kopen.” Met zo’n kunststof laag aan een kant.

Dat was niet zo beschreven op de lijst die in de winkel hing evenmin bij de woonwijzerwinkel van de gemeente merkte ik op. 

Verder heb ik vele mensen doorverwezen naar KARWEI die gewone dikke overgordijnen zonder kunststof achterkant hadden gekocht op de energieknip.

Mevrouw dacht me te slim af te zijn en vertelde dat het niet waar was… en kreeg ik de gordijnen niet. 

Ik weet dat elke aankoop bij KARWEI met naam in hun bestand staat en vroeg ik dit te controleren.

 Ze kon niet om me heen hoe ik me daar in alle lengte en breedte opstelde en vroeg namen… 

Die kreeg ze van me en haar collega’s volgden inmiddels vol interesse het gesprek.

Er waren inderdaad vele gordijnen zonder kunststof achterkant via de energieknip over de toonbank gegaan… moest mevrouw toegeven, en vertelde ik haar dat de gordijnen werden gebruikt om woonkamers kleiner te maken en als tweede gordijn voor buitendeuren.

Ik vertelde dat ik cursussen gaf in energiezuinig en blij was voor de doelgroep dat de zwarte convector kacheltjes in de reclame waren. 

Ze waren 10 euro goedkoper dan de witte en ook op de energieknip toch? Ik zet het op mijn blog…gaf ik blij aan.  

Mevrouw was inmiddels laaiend zag ik en vroeg ik of ik een foto mocht maken van haar met de gordijnen voor op mijn energiezuinige blog… Haar antwoord zal ik jullie besparen… 

En ja...soms ben ik een loeder en dan heb je het ernaar gemaakt. 

Inmiddels hangen de drie gordijnen op dezelfde rail als de crème kleurige oudjes waar al gaatjes invallen. Kleiner wonen in eigen huis…in mijn woonkamer. Als het vierde gordijn binnenkomt neem ik voor de rest van het tegoed ledlampen mee…

Annemiek