zondag 12 februari 2023

Mijmering 13 Minestrone maaltijd soep, linzenstukjes, handige tipjes, leven als in de 50er jaren en een verhaaltje…

Beste mensen,

Wie een gouden hart heeft,

heeft zelden goud maar veel voldoening

en rijke herinneringen.....

Mijmering 13 2023.

Tip…Soms ligt de energiezuinigheid zo dichtbij dat je het niet ziet. 

Om de afwas te doen zet ik voortaan een pannetje water op de elektrische kookplaat.

Een mijmering fan maakte me daarop attent. Waarom 5 liter koud water via de CV ketel op zolder naar de keuken laten stromen voordat  warm water uit de leiding komt.

Dat koud water werd wel hergebruikt maar hoe omslachtig en ook nog door gas verwarmt. 

De badkamer ligt direct onder de zolder dus dat kan wel want ik ga niet meer in de keuken in
een teil…

Tip 2… Een beetje klunzig gedaan maar het werkt. 

Een gat in een plastic dekseltje geknipt om op de mengkom te
leggen als ik slagroom klop. 

De eventuele spetters vallen weer in de kom als ik onhandig de knopjes van de mixer bedien. 

Voorheen hield ik een schone theedoek over de kom die een keer tussen de gardes kwam. Werd een janboel…

Tip 3… De plastic zak met rits van de gekochte gordijnen is heel
geschikt om truien in op te bergen. 

Truien op een kleerhanger bekomt ze slecht. Ik heb drie zakken…wat een mogelijkheden… 

Kerstkleedjes, gehaakte bedsprei, de mooie nachtponnetjes, liefdesbrieven, gedichten en lievelingsboeken, foto’s en…

Tip 4… De uitgaven huishoudgeld bekeken van week 5 en 6. Dat was 27,63 euro en 27,76 euro. 

Marktschatten

Niet vreemd als je bedenkt
dat geen dure menu’s werden gekookt en geen voorraden werden gekocht. 

Dat is voor twee weken samen ruim 24 euro over… en toch nergens gebrek aan gehad. 

Wie schrijft die blijft… Week 7 zal wel duurder worden…

Tip 5…Minestrone maaltijdsoep.

Ingrediënten:

2 uien

Stengelknoflook of teentjes

2 wortels

Stukje prei

Stukje bloemkool

Stuk knolselderij

1 paprika

Halve puntpaprika

2 bouillonblokjes en een derde

Witte voorgekookte bonen uit de vriezer

Gedroogd rood pepertje

Handvol pasta

Selderijblad uit de vriezer

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten en de eventuele knoflook tenen. 

Een liter water toevoegen, aan de kook brengen en alle groenten gewassen en in stukjes gesneden toevoegen. 

Van hard naar zacht verwerken, omdat de harde soort langer moet garen.

De wortels en knolselderij eerder dan de paprika. 

De groente moet beetgaar blijven en de prei maar heel kort (twee minuut) dat is het lekkerste. 

Halverwege heb ik nog een halve liter water gekookt en een bouillonblok toegevoegd. 

Die ging bij de soep anders werd hij te dik.

Tip 6… Rond deze tijd worden klussen gedaan waarvoor ik in de lente geen tijd meer wil maken. 

Met het laatste afwassop wordt elke keer een tuinstoel schoongemaakt en met water uit de regenton nagespoeld.

Tip 7… Elk weekend in dalurenstroom worden wat glasgordijnen gewassen. 

Het hoeft maar klaar te zijn. 

De logeer en rommelkamer het eerst. 

Een glasgordijn is wat te smal voor het raam en kwam ik op het idee links en rechts een platstuk aan het gordijn te maken,

 door enkele plooien los te knippen.

Naast een raam is altijd een stukje muur waar een niet geplooid stuk gordijn niet opvalt… Slimme Jetje…

Tip 8… Morgen geeft Exceline Solomons een presentatie. Thema: Wat een consuminderkring met je doet.” 

Ik verheug me gigantisch en ze spreekt natuurlijk uit eigen ervaring.

Haar PowerPoint is klaar. 

Om een feestelijke gebeurtenis ervan te maken heb ik 40 linzenstukjes
gebakken waarvan onderstaand het recept. 

Ik raad je alleen aan de ingrediënten te halveren.

Ingrediënten linzenstukjes:

1 pakje roomboter

1 pakje margarine beiden op kamertemperatuur

300 gram suiker

2 zakjes bakpoeder

Scheut melk

2 eieren

Snuf zout

Vulling en was bij mij drie potten pompoenmarmelade.

Light abrikozenjam doet het ook of abrikozenpulp bij Aveve of de boerenbont.

De nodige bloem zeker anderhalve kilo.

Werkwijze: Kieper driekwart kilo bloem in een kom en meng met de suiker de bakpoeder plus zout. 

Breek de eieren boven de kom en leg de boter erbij.

Schraap ook de restjes van het boterpapier en Stella wrijft
met de boterwikkel haar benen ook nog in maar...

 heb ik achterwege gelaten. 

De wintervacht zit er nog op.

Met twee messen de boter/margarine in stukjes snijden en komt me voor

 dat het wel een krachtmeting zal zijn dit deeg te kneden. 

Verder is het wat aan de krappe kant voor die grote oven bakplaat dus kieper ik een ruime scheut melk erbij,

 dan komt er vanzelf meer bloem bij dus meer deeg.

Met de hand de deeg kneden en steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Na enkele flinke krachtinspanningen geef ik de pijp aan Maarten en halveer het deeg. 

De grootste bol wordt verder op het werkblad gekneed en komt nog regelmatig bloem erbij.

Bakpapier op de ovenplaat gelegd wordt de bol deeg uitgerold opgevouwen en op het bakpapier gelegd. 

Nog wat oprekken en bij stukkeren zie ik de tweede bol zichtbaar
kleiner worden.

Oeiii dat moeten kruimels worden om de hele plaat te bedekken. 

Alles op z’n tijd en worden drie potten pompoenmarmelade op het deeg verdeeld. 

Hoe maak je van een kom zielige kruimels ruim het dubbele?

Een flinke scheut melk erbij en een handvol suiker en een klats bloem. 

Kneden maar en nog meer bloem. 

Hoe maak je kruimels van die hoop? 

Kieper de helft op het werkblad en probeer eerst maar met de helft. 

Met twee messen kruimels snijden van het deeg en af en toe wat bloem erbij anders plakken de kruimels weer aan elkaar.

Af en toe wissel ik de messen voor een schaar. 

De kruimels over de vulling verdelen en is pas een derde bedekt. 

De kruimels moeten kleiner!

Eerst de oven voorverwarmen op 180 graden

Kleine krummels bedekken meer en wordt de rest van het deeg verwerkt tot kleine krummels en zuinig verdeeld. 

In de oven met die plaat en meteen maar aan de afwas…

Als het deeg lichtbruin is (bij mijn oven na 50 minuut) kan de plaat uit de oven

 en wordt direct rondom een smal (nou jaaa) randje gesneden en het gebak in vierkantjes (?!) 


De buitenste randjes mogen eraf en kan je alvast proeven…

Het brengt me in een flashback en sta ik weer als dertienjarig kind in de bakkerij van Bakkerij Janssen. 

Als de bakker linzenstukjes maakte mocht ik de randjes opeten. 

Alleen zitten bij de mijne geen kakkerlakken ingebakken… 

Als je daarin beet kraakte het nogal en meneer maakte geweldige meesterwerken moet ik zeggen door in brood kakkerlakken mee te bakken met de pootjes nog net onder het brood uit.

Ik waarschuwde de klanten altijd niet het brood met het mooie donkere kleurtje te kiezen want die waren van gisteren en opgebakken. 

Ik was duidelijk niet goed voor in de zaak want ik woog te ruim bij de chocolaadjes en de speculaas. 

Als een arm mens kwam en vroeg of er nog wat ouds gratis was gaf ik zomaar al de drie weken oude linzenstukjes mee. 

Mevrouw miste die dan en vroeg of ik ze verkocht had. “Daar kan je


toch geen geld meer voor vragen.” Soms kreeg ik zomaar prachtige makrons mee naar huis. Bleek daar een muffe smaak aan te zitten van oud ranzig weetikveel. 

Het is voorbij die “goede” ouwe tijd…

Mijn leventje… Hartelijkheid en een helpende hand is hard nodig in onze samenleving. Je krijgt zoveel hartelijkheid ervoor terug en inzicht. Sinds kort krijg ik regelmatig groente/fruit dat overblijft van een groentewinkeltje.

Wat een weelde voor gezinnen die het krap hebben. Ik verdeel de goede gaven eerlijk en om de beurt. Even een belletje en komen ze het halen. Er staat altijd een thermos thee klaar voor snel een kopje als de tijd dringt. Een praatje als wat meer tijd voorhanden is.

Als ik niet thuis ben vinden ze de goede gaven onder het afdak in een bakje. Maar… het gaat verder.

 Afgelopen zaterdag maakte ik een grote pan maaltijd soep waarin alles zit wat een mens nodig heeft. Die soep heb ik warm hier en daar afgegeven en mooie gesprekken kwamen daaruit voort bij een kopje koffie. 

Het voelt als in de 50er jaren waarin we elkaar beter steunden. We hebben elkaar nodig, juist ook in deze tijd waarin velen zeggen: “Als ik iets voor je kan doen, hoor ik het wel,” en velen niets laten horen.

Annemiek.