woensdag 30 november 2022

Mijmering 100 Kerststuk voor 1 euro, doen met wat er is, de derde cursus grip op geld en leven en… Jean’ke.

Beste mensen,

Geluk is bij opruimen vinden,

wat je was verloren,

onder andere ruimte....

Annemiek

 

Mijmering 100 2022.

Tip… Twee pracht flespompoenen op de markt voor 2,50 euro. Van de grootste werd een pan soep gemaakt. 

Een derde wortel, twee derde pompoen in stukjes met 1 liter water opgezet en twee groentebouillonblokken. 

Twee schijven pompoen heb ik opzij gelegd in een hergebruik plastic zakje in de koelkast. 

Dat worden later pompoen pannenkoekjes.


Als de pompoen/wortel gaar is de staafmixer erdoor. In de soepkop kan een scheutje room…

De pompoenpitten werden op een papiertje gelegd bovenop de kast. Zaad voor volgend seizoen…

Tip 2… Een grote zak/net uien kost op de markt 3 euro, bulkaankoop. Ik heb ze achterop de fiets
meegetorst… 

Ze liggen nu in een mand in de schuur. Daar heb ik maanden genoeg aan, hoef ik voor ui ook niet meer eruit.

Tip 3… Weer paprika meegebracht, alle modellen en kleuren 1,50 euro de kilo. 

Ze werden een voor een uitgezocht en in een meegebracht zakje gedaan. Voor 70 cent en peanuts. 


Dat wordt boerenomelet met wat ik nog heb. Zie foto: 

Alleen de harde soort groente moet daarvoor voorgegaard. 

Nou dat is
die ene wortel en heb ik in de soep gekeild die net opstond.

De groente werd na het roerbakken even warm gehouden op een geëmailleerd bord op de soeppan. 

Dat soort borden zijn snel kokend heet. 

De deksel van de soeppan kwam op de groente en kon in de wok de omelet gebakken met ietsje olie
erbij, jawel in dezelfde wok zonder afspoelen.

Tip 5… Meestal maak ik twee kerststukken voor in mijn woonkamer. Dat is voor mij genoeg kerstsfeer. 

In de kleuren rood/goud en verschillende soorten vers groen van conifeer tot blauwspar of waar ik maar aan kan komen...

De voorbereiding voor die kerststukken was een oude verschoten boerenworm krans, in goud kleur verven met een spuitbus van de ACTION.


Je kan dennenappels en papaver ermee spuiten en lelijke potten en bakjes weer vernieuwen...Ik heb de spuitbus al jaren.

Een toefje gedroogde sedum werd zelfs goud gespoten om te kijken hoe het werd. 

Als het droog is zie je pas de echte kleur en komt de glans.

Mijn onbetaalbaar kerststuk van een euro startte met een blok oase in het water leggen. 

Een kom van een lampetstel werd opgezocht en kwam hergebruik oude oase in de kom. Met stokjes werden ze aan elkaar verbonden.

Oud oase neemt geen water meer op dus kan je alleen gebruiken voor vulmiddel. De nieuwe blok kwam daar bovenop half boven de kom uit, dat is de bedoeling.

Als een deel van de blok maar in het water ligt, dus giet maar liters water in de kom. 

Als het stuk af is water bijvullen tot de rand van de kom en eenmaal per week bijvullen. 

Het groen blijft dan fris en mooi tot driekoningen...

Steek rondom horizontaal conifeertakjes in de oase, zie voorbeeld foto:

Vul daartussen op met kortere takjes en leg snippers conifeer bovenop de oaseblok, of een stukje mos als je hebt.

Steek nog een laagje conifeer takjes iets hoger in de blok.

Bovenop steek je een mooiere groensoort zoals blauwspar of ceder. 

Mijn stuk heeft een rug dat betekend dat het niet midden op tafel staat, en niet rondom bekeken wordt. 

Dat werkt gemakkelijk zoals je ziet hogere takken aan de achterkant en lagere aan de voorkant. De foto's goed bekijken en kan niets fout gaan... 

Zo weinig mogelijk kopen, liefst niets. De rode stekers heb ik al jaren en worden steeds hergebruikt.

De dennenappels raap ik door het jaar heen na elke storm bij de Kissel waar een hoge dennenboom staat. 

De papaverbollen zijn uit eigen tuin en de kaardenbol idem. 

Het blad met besjes van de achterbuurman en de mooie blauwspar uit de tuin van de vader van een vriendin...

In de stekers werd hergebruik aluminiumfolie gestopt tegen

brandgevaar en de kaarsjes werden direct aangestoken...

Lichtpuntjes in een miezerige dag.

Verder heeft Gerda vorig jaar een kerststukje met aperitief glaasjes gemaakt. 

Gerda werkt veel met kunstspul wat ik zoveel mogelijk heb weggeknipt. 

Een paar echte blauwspar erop en is de plastic verdwenen... 

Zo kan je op een kunstkrans echte dennenappels binden met wikkeldraad en in een echt natuurstuk blad
van een kunst kerststerplant.... 

Als je spul gebruikt wat je hebt of aan kan komen...ben je de commercie te slim af gebleven...

Het goudkransje werd op een riet onderbord gelegd. In het midden kwam een vaas van glas gevuld met zand dat eens over was bij een
stoepje leggen. 

Volière zand kan ook maar hoeft dus niet als je al zoiets hebt. Een kaars in een lelijk glaspotje werd ingegraven en heb ik kopjes van papavers in het zand geprikt... Hebben die ook een goede bestemming...

Tip 6… Vorst gemeld en werden ijlings de laatste mooie blaadjes van enkele bietjes afgeknipt, die nog in de tuin stonden. Ze werden verwerkt in het recept bonte groente pasta https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2022/11/mijmering-94-bonte-groente-pasta.html 

Mijn leventje… De presentatie die Samira maandag gaf kwam hard binnen bij de mensen in de zaal.


Ongeveer 40 mensen waren gekomen hoofdzakelijk Medelanders, waarvan de meesten geen krant lezen of TV kijken. Vaak is er nog een taalbarrière en sommigen zijn analfabeet.

Samira gaf de presentatie in twee talen Nederlands en Arabisch en je zag de schrik toen mensen beseften dat de 1300 euro die in twee delen bij de bijstandsuitkering was geweest; geen extra vakantiegeld was maar bedoeld voor de jaarafrekening gas en stroom verbruik. 

Velen wisten niets van de energie crisis of dachten dat het zo’n vaart niet zou lopen.

Sommigen waren heel ontdaan met trillende handen en schrik gezichtjes. 

Enkelen hadden gemerkt dat deze maand minder maandvoorschot energie was afgehouden en ervan uitgegaan dat ze dus zuinig waren geweest…

Vele vragen werden direct door Samira beantwoord en vele aanmeldingen kwamen voor deelname aan een consuminderkring.


 Samira kan naast haar eerste kring direct een tweede starten… Wat een dankbaar werk…Silvia van Standby gemeente Heerlen ving de mensen op die de chipknip niet begrepen. 

Minima mogen voor 250 euro per gezin energiezuinige spullen kopen zoals gordijnen tochtstrip kleine elektrische  kacheltjes enz. 

Een leerzame middag voor velen...  Je kan een mens een vis geven maar hem/haar vissen leren is veel beter…

Jean’ke de eekhoorn was weer op het hofje en klom in de vogelvoermand. Helaas geen pinda’s voor het beestje en is hij aan de vetbollen begonnen die niet bepaald zijn voorkeur hebben. Schreeuwende honger natuurlijk, ocharm.

Ik ben spoorslags naar de winkel gefietst voor doppinda’s. Ik nam aan dat Jean’ke in winterslaap was en nu begrijp ik wie dat vetbolschaafsel veroorzaakt. Heeft hij natuurlijk met zijn tanden gedaan, de ziel...

De volgende mijmering weer over het gezin Ahmed en Fatima...

Annemiek.