zondag 27 november 2022

Mijmering 99 Budgetteren, kleintje pizza, een iglo voor Floor, amaryllis en visualiseren langs de Maas...

Beste mensen,

Aanpakken en afwerken,

met wat sluwe trucjes.
en trots zijn dat je zo dapper bent geweest....

Annemiek.

 

Mijmering 99 2022.

Tip: Even de kassabonnen nagekeken van afgelopen week. 


Kijken of er een zak doppinda, s aanzitten om een vogeltaart te maken. 

Staat zo gezellig op de tuintafel. Ik dacht het al…dit mens is zuinig geweest, 19,02 euro uitgegeven afgelopen week.

De week ervoor 10,01 euro teveel uitgegeven en moest ik wel minderen, dat tientje komt erbij.

Dat wordt 29,03 euro uitgegeven en heb ik 10,97 euro over van 40 euro leefgeld per week.… 

Niet slecht en start ik de laatste week van november met de aankoop van een zak doppinda’s. Wie schrijft die blijft…

Tip 2… Vandaag een pizzabodempje uitproberen die ik eerder bakte en heb ingevroren. 

Ze werden gemaakt op de maat van het kleine oventje… 

Alle ingrediënten in huis zorgde de tomatensaus voor een “probleem.”

Ik maak geen heel doosje open voor een kleintje pizza en kan een klein blikje tomatenpuree ook. 

Dat kan verdund met olijfolie en zo… wat
verse kruiden erdoor… 

Bleken die blikjes driemaal zoveel te kosten dan een jaar terug.

Ik denk er niet aan en haal wel een tomaat uit de vriezer. Velletje eraf en half ontdooid kan je daar flinterdunne schijfjes van snijden.


Olijfolie erover sprenkelen en verse kruiden waar de tuin nog vol van staat…

De pizzabodem werd in bevroren toestand belegd. Dan kan hij ontdooien in de oven en iets bij bruinen terwijl de vulling gaart. Dat leek me beter…en was ook zo. Werkwijze:

oven reinigen als hij heet is.

1 De pizza bodem beleggen met heel dunne schijfjes half ontdooide tomaat zonder schil, daarop kleine scheutjes olijfolie, ietsje zout en verse kruiden… ik nam tijm.

2 Daarop de helft van een gesnipperde ui, de rest komt later.

3 Geraspte kaas en schijfjes champignons.

4 Een halve gesnipperde paprika.

5 de rest van de ui.

6. Daarop nog wat kruiden en nam ik gesnipperde knoflookstengels, die overspoelen de tuin.

7 Afdekken met geraspte kaas.

In het kleine oventje op 180 graden voorlopig 20 minuut. Ik heb het oventje niet voorverwarmd en de pizzabodem op hergebruik bakpapier gelegd.


Jawel hergebruik en wordt bewaard omdat het stukje bakpapier iets groter is dan de pizzabodem. Later komt dat weer van pas en de nog goede papiertjes verzamel ik in een zipper zakje… 

De bakpapiertjes gaan ook de vriezer in, tussen de bodempjes. Ik ben nog steeds apetrots met mijn idee van een persoons pizza’s... Die goed belegd in het kleine oventje op maat gemaakt weinig stroom kosten…

Tip 3… Oei… de tuinstoelkussens liggen nog op de vide in de schuur, daar worden ze klam van. 

Die vide is een gewoon eenpersoons beddenspiraal dat ik met touwen aan de balken bond. Een pracht extra opbergplaats.

Nu staan de kussens een dag of twee in de kamer om de klamheid eruit te drogen. 

Daarna gaan ze in plastic hero zakken, in elke zak een zit en rug kussen en worden onder het logeerbed gekeild. Floor mag ze recht leggen…

Die hero zakken worden in de zomer weer gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld… om plastic in te verzamelen.

Tip 4… Het bleef maar door mijn hoofd spoken dat een behaaglijk plekje voor Floor beter kon. Soms ligt de oplossing zo dicht bij dat je het niet ziet. 

Het rieten mandje van onder het afdak!

De mand heeft een laag hooi die eruit werd gehaald en alle stof eraf geborsteld. 

Van binnen en buiten werd het ding goed schoongemaakt en het mandje voeren zou een idee zijn, 

want de kieren tussen het riet
laat tocht door.

Wat een werk en zo moeilijk, dus kwam de “voering” over het korfje heen gedrapeerd en werd in plooien vastgezet met een grote naald met dun touw. 

Met een tangetje werd de naald door het riet getrokken. De “voering” eh “dakbedekking” is een groot dik badlaken dat ik al 20 jaar of zo heb.

Aan de onderkant weggevouwen heb ik het badlaken provisorisch vastgenaaid. 


Wat een beeldje he…, net een iglo, al staat hij scheef door die frot badstof vanonder. 

Daar heb ik een vervelend boekje onder gelegd met een te kleine schrift wat ik toch niet meer kan lezen. Onderin het mandje kwam een badstof WC matje, dat is ook al een eeuwigheid oud, nooit gebruikt en zo warm.

Daarop het kussen dat al jaren in haar mandje van de overloop ligt. Het kussen heeft een warm overtrek
dat wasbaar is. 

Wat een paleisje voor mijn prinsesje. Er komt geen tocht bij en ze ligt in eigen warmte in haar huisje ingepakt.

Nu kan ik het loslaten en hoop het mee te maken dat ze in haar paleisje kruipt… 

Mandje en kussen zijn beiden voor haar bekend…en moet ze nog dagen erom heen lopen voor ze een poot over de drempel zal zetten weet ik… Wordt vervolgt.

Inmiddels was die poot een heel lijfje dat ik al aaiende in de iglo heb gedrapeerd. Ze spinde van genot en onder enige lichte dwang verliep een momentje… Een tweede momentje bezorgde me een beet en ach… eens komt het goed.


Tip 5… In de schuur lagen vanaf begin januari de twee amaryllis bollen die uit een kerststukje waren gekomen.

Ze voelen nog hard aan dus zijn niet rot en ik heb ze opgepot in een potje met potgrond.

Flink lauw water gegeven, heb ik nog een drietal koemestkorrels in de aarde gestoken. De kracht voor blad en bloem zit meestal in de bol, misschien is dat bij de eerste bloei verdwenen nietwaar. Een wonder zou het al zijn als een groen blad uit de knollen zou komen.

De kerststukjes waarin de amaryllissen... waren indertijd gekregen en het zou een mooie hergebruik herinnering zijn als ik de foto van de bloeiende amaryllis aan de goede gever van toen zou kunnen sturen…Mevrouw zou dat zeer waarderen.

Mijn leventje… Het is al gewoon… wakker worden op de hometrainer. Mijn nacht T-shirt uit en sport T-shirt aan plus een joggingbroek. Al fietsende maak ik mijn nek los en beweeg afwisselend schouders en heupen en hou mijn buik in. Na tien minuut begint mijn gezicht te druppen en neem ik de dagplanning door. Wat te doen en in welke volgorde…Straks naar de markt (gisteren) en kan een half uur hometrainer aangevuld met fietsen buiten.

Daarna visualiseer ik op de hometrainer een fietstocht langs de Maas naar het pontje in Berg en ga toch maar niet over. Ik neem de weggetjes langs de Maas aan Nederlandse kant en meander mee door de zomerhitte die inmiddels echt duidelijk voelbaar is.

Na een halfuur is het wel genoeg en verlang ik naar een koude (korte) douche en gaat het sport T-shirt uit en over het zadel gehangen. Daar kan het drogen en vind ik het morgen wel weer.  Elke dag in de was hoeft echt niet… Consuminderen…

Annemiek