maandag 21 november 2022

Mijmering 96 Winterklaar, Rösti, stekken en kennis doorgeven en Floor en ik in compromis…

Beste mensen,

De kale kersenboom van buur

in de nachtelijke tuin,

tooit zich met sterren...

Annemiek.

 

Mijmering 96 2022.

Tip… Alle planten die buiten staan in potten kunnen bevriezen en is het beter de planten in de volle grond te zetten… 

De stekken van de lavendel (in een pot) kwamen aan de zonzijde van de tuin in de volle grond, dichtbij de voorgevel die warmte afgeeft als de zon erop schijnt…

Als je lege potten niet in de schuur zet of zo…zet ze dan op de kop zodat geen water erin kan komen, als dat bevriest verdwijnt de pot naar de eeuwige jachtvelden…

Tip 2… Een potje met een selderijgroen plant gaf ik door aan een vriendin. De plant werd gekweekt van de kop van een selderijknol. 

Ik gaf de vriendin gelijk een stuk van de lavas plant. Dat is al iets voor wintersoepjes…

Verder had ik haar twee stekken van de frambozenstruiken beloofd. Het is nu tijd om dit soort planten
om te poten. 

Gelijk meenemen maar… Mevrouw heeft ook ingekuild en gaf ik haar wat pracht topinamboer mee. 

We hadden de prijzen opgezocht op internet en ze kosten 8 euro de kilo…

We voelen ons alsof we de lotto hebben gewonnen, want de topinamboer kost ons niets. 

Alleen in maart de knollen die je nog hebt op een plek zetten waar je  zes maanden later...kilo,s wil oogsten.

Tip 4…Vrijdag was het tuin klus dag… De  chioggia bietjes werden
geoogst en ingekuild. 

De kuil was al klaar en de bodem van de kuil kon meteen belegd met rijen bietjes. 

Eerst moet het blad daarvoor afgedraaid worden tussen je handen, 10 cm boven de knol. 

Met je handend in tegenovergestelde richting een draaibeweging
maken.

Nee niet afsnijden! 

Dan schiet het blad te snel weer uit en gaat de kracht van de biet naar de bladgroei. 

Op elke laag bietjes komt een laag aarde en de beschadigde bietjes worden apart gelegd die komen direct op het menu… 

De laatste laag moet aarde zijn, met matige vorst komt daar hooi op of een jute zak met een paar stenen.

De mooie
blaadjes werden verwerkt als spinazie…

In de kuil is nog plaats voor tijdelijke opslag topinamboer als ik die binnen een week wil gebruiken en de vorst de aarde op slot zet. 

Ik ga niet met een bijl oogsten…

De chioggia bietjes gaan tijdens de winter langzaam op, nou ja… drie mooie bietjes blijven in de kuil tot het voorjaar. 

Ze worden in maart op een plekje in de border gezet om in hun tweede jaar door te schieten om zomer 2023  zaad te maken voor oogst 2024.

 “Als God beleef…”

Tip 5… Je kent het recept bietjesstamppot beslist nog wel. https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2022/11/mijmering-90-nieuw-recept.html

Als de link niet opent zoek dan mijmering 90 2022.

Tip 6… hang tuinslangen die buiten hangen maar in de schuur, Ze lijden van de kou evenals plastic gieters en bezems en borstels. 

De buitenkraan afsluiten zodat je dat niet meer vergeten kan. 

Het voorkomt kapot vriezen…

Tip 7… Vanmorgen was een consumindercursus gegeven door Samira.
De tweede ochtend alweer… Haar cursus heet: 

Grip op geld en leven. Enkele mensen wilden wel op de foto op mijn blog… 

Het thema was energiezuinig hoe doe je dat!

Maandagmiddag de 28e november geeft Samira weer een presentatie over energiezuinig in de Kunradersteenzaal van het
Broederhuis. Kerkraderweg 9 in Heerlen, zij ingang in de zaal. Entree gratis... iedereen welkom...

Mijn leventje… ADCA: Elke winter volgt steevast een nieuw stukje lichamelijke  uitval door de hersenziekte die ik heb; 

Bij dieper bukken dan 20 cm boven de grond, val ik sinds kort voorover. 


Ik zocht  en vond alweer oplossingen. 

Het dienblad met voerbakjes van Floor op de grond moest hoger.

Manuela dacht aan een klein krukje waar Floor ook nog riant op kan staan of zitten.  

Zo gezegd, zo gedaan… Het arme wicht was helemaal de weg kwijt en
diep uit haar keel komende miauwen (brullen) van protest was niet om aan te horen. 

Het gevolg was schuldgevoel bij dit mens dat veel teveel van het beestje is gaan houden…

Floor en ik sloten een compromis… 

We bukken samen minder diep, zij om te eten en ik om de bakjes te
vullen en schoon te maken. Hoezo? 

Onder het dienblad kwam een ovenschaal van 20 cm hoogte.

Nog een oplossing?

Het schilmesje werd een stevig lang mes om onkruid tussen klinkertjes uit te steken tijdens het hofje vegen. 

Dat gaat als een tierelier na een regenbui…en soms komt het tuin looprek erbij.

Het schone hofje kreeg in de moeilijke randjes een lijntje wegenzout.

Met een melkkannetje leg je daar een zuinig dun lijntje langs… zonder extreem bukken.

Verder heb ik een blik en handveger met een lange steel. 

Nee… die plastic nog langere steel setjes zijn niets voor mij. 

Ik neem wel een
sneeuwschuiver en lange bezem. 

Grof geschut ligt me beter…

Het kleine gietertje op de 1e etage werd vervangen door een grotere gieter van buiten, 

nu ik 26 planten kindjes heb te verzorgen op vensterbanken boven.

De hometrainer kwam weer in gebruik nu de verdere fietstochten wegvallen door winterweer. 

Ik zorg gewoon dat elke ochtend een uur fietsen op het programma staat. 

Naar Molenberg fietsen op de maandagochtend is al een uur heen en weer. 

Fiets ik een dag niet of minder wordt het uur gevuld op de hometrainer…

Verder kook ik rond de middag, 

was af en doe het nodige werk dat
gedaan moet worden. 

Dan even rusten en ben ik vrij…

Je merkt een strak tijdmanagement en echt nodig als je leest waarmee dit mens startte…

Ik ben “voor de echt” gestart met het schrijven van mijn vijfde boek. 

De losse flodders op mijn PC en de losse flodders in mijn hoofd worden opgeduikeld…


Het wordt een autobiografie en misschien wel een beetje een zwartboek. 

Wie zal het zeggen…

Voorlopig mag ik van mezelf niet eerder schrijven dan 15.00 uur in de middag…

Tot...ik weer in de tijd van NU ben beland...

Dat kan soms heel lang duren....een avond een nacht of een weekend.

Enne hoe je rösti maakt? Zie je op de foto's...

Annemiek