maandag 14 november 2022

Mijmering 94 Bonte groente pasta, duurzaamheid, bleekmiddel zonder gloor, gevuld soepje van kookvocht en hergebruik theezakje…

Beste mensen,

Waar mensen in liefde leven

Is zelfs het armste huis een thuis....

Annemiek

 

Mijmering 94 2022.

Tip… Door de hoge temperatuur blijven planten groeien en heb ik nog een keertje in de moestuin het opkomende onkruid los geschoffeld. 

Het kleine grut werd bij elkaar geharkt en door vroeg ingrijpen en regelmatig onderhoud hoef je niet eens te bukken. 

Bij elkaar geveegd past het allemaal op de platte schop en kan in de compostbak…

Het laatste stukje moestuin werd omgespit en meteen de chioggia meegenomen die ik door wil geven… 

Het mooie van bietjes is, dat je het blad als spinazie kan
verwerken…

Tip 2…

Bonte groente pasta… ingrediënten:

Halve gesnipperde ui

2 teentjes knoflook

enkele dikke champignons

1 rood/oranje paprika

half vergietje klein bietjesblad

pasta naar keus.

Werkwijze: Water opzetten voor de pasta… ik nam biologische volkoren pasta. 

De gesnipperde ui fruiten en even later de gesnipperde knoflookteentjes toevoegen.

De champignons afborstelen en kort afspoelen. 

In stukken gesneden toevoegen evenals de schoongemaakte paprika in stukjes. 

Roerbakken tot beetgaar. De laatste acht minuten het kleingesneden  of geknipt bietjesblad toevoegen en
mee roerbakken.

 Peper/zout toevoegen. 

Inmiddels is de pasta zeker gaar en afgieten. Terug in de pan en
scheutje olijfolie toevoegen.

Pasta op een diep bord en de groente erop…Wat een kleurenpracht…

Tip 3… Helder groentesoepje ingrediënten:

Halve ui

teentje knoflook

oranje/rode paprika

2 wortels

2 topinamboer als je hebt

drie stengels bleekselderij met groen

bloemkool roosjes

klein bloemkoolblad

2 groentebouillonblokken

Werkwijze: Alle groente schoonmaken eventueel schillen, wassen en in kleine stukjes snijden. 

De ui snipperen en fruiten in een klein pannetje. 

De basis van de soep is het vocht waarin ik de dag ervoor de bloemkool gaarde. 

Dat vocht werd aangevuld tot een liter.

De gefruite ui en knoflook kan bij de soep. En jawel...ook het klein geknipt bloemkoolblad van de stronk.

De groente en de bouillonblokken en tot beetgaar koken. 

Een heerlijk helder soepje met de basis van het menu van gisteren. 

Weet je nog de bloemkool in jasje…

Tip 3… De goed gevulde soep wordt een complete maaltijd met een dikke snee grof bruinbrood royaal belegd met gebakken champignons.

De champignons afborstelen, kort afspoelen en in stukjes gesneden
roerbakken in wok of koekenpan. 

Iets zout erop en peper en kerrie. 

Ondertussen werd de soep warm gemaakt en werden knoflookstengels uit de border geknipt.

De champignons verdeeld op het brood kwam daar fijn geknipte knoflookstengels op en de rest in de soepkop. 

Knoflook verlaagd je
bloeddruk.

Tip 4… Zorg dat je nooit koude voeten hebt of te dun gekleed bent.

Koud thuis gekomen trek ik direct lange fleece kniekousen aan over mijn sokken en de wollen broek over de broek die ik al aanheb. 

Een dik vest aan... dat scheelt in stookkosten.

Tip 5… Er werd veel om gelachen toen de makers van de vrekkenkrant indertijd theezakjes te drogen hingen aan een lijntje. 

De zakjes werden een tweede keer gebruikt. Daar is helemaal niets mis
mee…

Elke ochtend maak ik een thermos herfst storm thee. 

Het theezakje kort in de thermos met kokend water anders is de thee te sterk. 

Het theezakje wordt op een klein schaaltje gelegd en in de middag als de thermos leeg is wordt een tweede gemaakt met hergebruik van het theezakje dat deze keer in de thermos blijft…

Tip 6… Vanmorgen had kring 51 duurzaamheid als thema en zelfs ik leer daar nog van. We bespraken o.a. SUNSODA dat we gebruiken als super allesreiniger en voor in de wasmachine. Witte was wordt misschien op den duur iets grauw omdat in SUNSODA geen bleekmiddel zit.

Bleekmiddel hoeft geen gloor te zijn. Citroen bleekt ook. 

Als je in het eten verse citroen gebruikt kan je de rest met schil in een waszakje doen in de witte was. 

Ik heb maar eenmaal per twee maanden witte was… geen probleem. De rest citroen kan in een zakje in de vriezer bewaard.

De zon bleekt ook je witte was daarom legde men vroeger katoenen


luiers met restvlekken op de “bleek” dat een grasveldje was. Vorst bleekt ook en was buiten gedroogd bij vorst bleekt en droogt…

Geurtjes verdwijnen uit kleding als je ze een nacht buiten hangt bij vorst aan de grond… 

Stinkende schoenen idem… en een plastic bak met uiengeur kan met water gevuld in de vriezer…of buiten als het vriest. 

De geur verdwijnt als sneeuw voor de zon…

Komen we op knoflookteentjes die op doorschieten staan… 

Ik stop ze in de tuin waar ze aan het groeien slaan… Heb je alleen een balkon en geen plaats voor een pot? Maak alle teentjes knoflook schoon en vries ze in… Dat wist ik ook niet en beide tips zijn van Desiree…


Mijn leventje… Terwijl de klokken luiden voor de hoogmis fiets ik naar “t laand,”  dat is de moestuin die sinds kort deze naam heeft. Ik droomde wat weg en hoorde ons pa zeggen: “Gadde mee nar t’ laand.”

Vroeg in de morgen kan ik nog een tijdje rechtop staan en zelfs een poosje spitten.

Een schop diep moet genoeg zijn… als ik zorgvuldig het onkruid omleg is het net voldoende. 


Twee dagen geleden had ik het al eerder omgespitte deel geschoffeld en dat blijf ik eenmaal per week doen tot de vorst komt…en het klein grut niet meer groeit.

Een truukje om de onkruidranden van het stoepje weg te ruimen zonder te bukken?  Met de punt van een scherpe steekschop langs stoeprand/band te schrapen. (zie foto.) Desnoods een tweede keer. Samira was net iets eerder klaar met spitten en gaan we binnenkort gezamenlijk het stoepje verder onder handen nemen.

Toen ik terug kwam van “t’ laand,” zag ik onderweg bloeiend boerenwormkruid, een zeldzaamheid half november. Ze staan nu in de kan van het lampetstel en alweer een cadeautje van moeder natuur. Ons pa bleef de rest van de zonnige zondag in mijn gedachten…”Miet, krijgen we geen koffie?” En rende het kind in mij naar binnen om koffie te zetten voor de mens die ik als kind zo lief heb gehad…

Annemiek