donderdag 17 november 2022

Mijmering 95 Energiezuinig, rijke gebakjes voor peanuts, Sinterklaas in de hergebruik modus, en elk huis zijn maatwerk in verwarmen.

Beste mensen,

Met woorden proberen we elkaar te bereiken,

maar de enige plek waar we elkaar werkelijk kunnen ontmoeten

is de stilte die achter de woorden ligt.

Annemiek

Mijmering 95 2022.

Tip… Menu bedenken voor vandaag en boodschappen doen, daar gaat altijd iets aan vooraf… 

Namelijk kijken wat er nog is. Ik vond veel wortels in de koelkast en uien in de schuur plus aardappels.

Eens kijken of de pastinaak nog iets is geworden in de tuin. 

Ze hebben klem gezeten tussen twee rijen topinamboer en
tijdens de zomer heel weinig licht en regen gekregen.

Het resultaat is er naar want topinamboer overheerst alles...

Een leermoment voor volgend seizoen…

De paar pastinaakjes die het hebben gered, werden geoogst en staat Leidsche stamppot op het menu met een schimmetje pastinaak…

Energiezuinig goed bezig ben je, als voor twee dagen wordt gekookt. 


De wortels evenals de aardappels 
(gelijke delen) schillen met de dunschiller inclusief de pastinaak. 

Wassen en in kleine stukjes snijden dan zijn ze snel gaar op gas of stroom. 

Twee uien schoonmaken en in grove stukken snijden...

Die komen bovenop de groente en aardappels.

Zoals je weet gaat het bij mij anders… 

Met een beker water en iets zout de pan met inhoud aan de kook brengen en vier minuut flink doorkoken…

Kookplaat uit en de kookmuts op de pan. Ik ben boven gaan opruimen en na een uur heb ik eens gekeken in de pan… Alles was gaar en het vocht opgenomen. 

De stamper erdoor en klaar het stamppotje…voor twee dagen…met amper 5 minuut kooktijd.

Tip 2… Het mooiste wat je iemand kan geven is tijd en aandacht… en dat hoeft geen hopen geld te kosten al voelt het schatrijk… 

Een consumindergebakje is daar een voorbeeld van…

Een kleine roombotercake bij de PLUS daar haal je zes flinke plakken dus zes gebakjes uit. (1,59 euro) 

Op elke plak werd van “home made” rijkelijk frambozenmarmelade
gesmeerd.

Even de tuin in en frambozen geplukt die op hun beschut plekje nog steeds oogst geven. Die komen op de marmelade en nog een beetje marmelade bovenop. 

De slagroom (99 cent voor vijf a zes gebakjes) was toen al geklopt en zat al in de spuitzak van een hergebruik KRUIDVAT zak.

Een mooi slingertje room bovenop en werd een pot herfst storm thee gezet. Die kwam op het theelichtje.

Je kan de gebakjes per twee of zo maken. De slagroom kwam de dag erna nog van pas… en de cake in hergebruik plastic zak verpakt blijft wel een week goed…

Ik spaar alweer frambozen aan de struiken voor de volgende verwennerij op vrijdag…

Slagroom in toefjes gespoten op een stukje bakpapier kan ingevroren. Als de toefjes hard zijn kieper je
ze in een plastic zakje waar ze per stuk uitgepakt zo op een consumindergebakje worden gezet…

Tip 3… Kelly de hulp meld dat de stofzuigerzak vol zit van de stofzuiger op de 1e verdieping. 

Ik reik haar een nieuwe aan en maak de volle zak direct leeg met een knijper. Eigenlijk gaat het met twee vingers ook. Zo doe je jaren met
stoffen stofzuigerzakken…

Tip 4… Als kelly komt steekt ze me altijd aan met haar werkdrift en gaan we samen aan de slag. 

De vensterbank in de hobby kamer heeft wat aarde sporen gekregen, toen Ahmed de potten geraniums daar neer heeft gezet. 

Ik besluit de planten nog wat terug te snoeien en maak de troep compleet. 

Kelly besluit de ramen
dubbelzijdig te wassen en komen de ingekorte planten op een schone vensterbank. Hun winterverblijf…

Tip 5… Floor kotst haarballen het liefst boven op het tapijt nadat ze een portie gras at om het kotsen op te wekken. Ze worden direct
opgeruimd al zie ik ook wel eens een over het hoofd.

Ingedroogd wordt de zooi met de stofzuiger opgezogen en blijft een vlek over. Met de poets WC borstel en pure SUNSODA wordt de plek met iets water geschrobd.

Net voor ik een bonte was wil aanzetten worden de gedroogde vuile was theedoeken en handdoeken gebruikt om de vloerbedekking mee te drogen. Hoe?

Ik gooi de theedoek erop en ga erop staan. Een mens wordt vindingrijk als hij niet dieper kan bukken dan tot 20 cm boven de grond zonder het evenwicht te verliezen.

Tip 6… Sinterklaas goedheiligman heeft heel goed in de gaten dat hergebruik cadeautjes heel goed kan. 

En dan bedoel ik goed onderhouden spellen en boekjes en pracht heel speelgoed waar kinderen zijn “uitgegroeid.” 

Ze worden vaak met liefde doorgegeven.

Willeke bracht stapels mee waar dit mens even mee moest spelen zo leuk als het was. 

Een laptopje van DORA was wel het mooiste stuk, waar een kindje van 5 haar hartje sneller van ging kloppen, al heeft ze nooit van sinterklaas gehoord. 

Kerst is er ook nog en moeders hadden vroeger (en nog steeds) geheimzinnige cadeau dozen ergens verstopt. 

Door het jaar heen kwam en komt daar steeds iets bij dat op hun pad komt, een “snepke” of zo…

Tip 7… Als je weinig vriesruimte hebt (twee lades is voor mij genoeg) maak je regelmatig op van wat je invroor. Je houd gemakkelijker overzicht. Vandaag was dat ragout en kwam pasteitjes op het menu.

Soms weten mensen niet eens meer wat onderin de grote vriezer ligt die maar stroom gebruikt…voor wat!

Eet het ding regelmatig leeg en ontdooi de vriezer die met een dikke ijslaag geen A++ meer is al staat het
erop…

Tip 8… Je huis luchten is beslist noodzakelijk zeker als je amper verwarmt. Doe je dit niet… dan krijg je vocht en schimmel in je huis. Hoe zo??

Elk gezinslid brengt anderhalve liter vocht per dag in huis… van douchen, wassen, afwassen, ademen… zelfs van slapen en transpireren.

Twee ramen tegenover elkaar open laat alle vocht verdwijnen. Lucht niet als het regent en in de winter kan je beter niet in de vroege ochtend luchten als buiten nog  dauw en mist hangt…

Frisse lucht in huis warmt sneller op, vochtige lucht niet die bovendien vol ziektekiemen kan zitten… Eruit ermee…

Helaas zie ik mensen steeds minder of niet hun huis luchten…bang dat het koud wordt in huis en het gas is zo duur… 

Dat is een slechte zaak. Stille armoede neemt ook toe en de schaamte daarover. 

Ik merk de onrust en de zorgelijke gezichtjes… 

Daardoor worden zegeningen niet meer geteld en die zijn er zeker wel…


Mijn leventje… In de ochtend ben ik meestal bezig en stel ik het luchten tegenwoordig uit tot rond de middag. 

Desiree maakte me attent erop dat om zes uur in de morgen luchten niet zo slim is…


Dat is ook zo… Tegen de avond zet ik de airco verwarming aan tot in mijn woonkamer de temperatuur van 17 graden is bereikt, (duurt meestal 30 minuut.) 

Met de woonmantel aan is dat een behaaglijke temperatuur. Door alle overgordijnen dicht te doen blijft de warmte goed hangen…

Het is en blijft maatwerk. Hoe goed is je huis geïsoleerd is het huis, groot of klein en hoe slim is de bewoner.


De knolselderijkopjes planten kwamen binnen op de vensterbank.

Dat vooral… Het is raadzaam een ruimte in huis goed te verwarmen, warme kleding te dragen als je zit en als je niet thuis bent of bezig de thermostaat op zeven graden te laten staan (nachtstand)…

De temperatuur in huis zal nooit zo laag zakken maar meestal rond de 15 graden blijven hangen…

Mijn Floor Ligt het liefst in haar mandje met de wollen deken.. 

De mand staat onder mijn bureau en past precies tussen een kast en een archiefkastje dat onder het bureau staat. 

Ik vraag me af of ik een verwarmingselement of lamp of zo aan de rand van het bureau moet klemmen die op haar mand schijnt… 

Heeft hier iemand ervaring mee? Natuurlijk heeft Floor haar wintervachtje maar ze is ouder en ze slaapt veel en houd van meer warmte dan toen ze jong was…

Een bezorgde Annemiek