zondag 6 november 2022

Mijmering 91 Winterklaar verzorging, eenpersoons pizzabodempjes, champignonragout en een “persbericht.”

Beste mensen,

Geluk is weten dat het goed zal komen..
omdat we er niet alleen voor staan....

Annemiek

 

Mijmering 91 2022.

Tip… De tas gemaakt van een stuk vloerkleed heb ik onder het afdak gehangen. 

Dan gaat hij langer mee… In het voorjaar mag
ze weer stralen met nieuwe plantjes…

In ieder geval geef ik het plantje eenmaal per week ietsje water en wie weet blijft het leven daar in de beschutting…

Tip 2…Thee die overblijft gooi ik bij de planten in de tuin. Thee bevat tannine dat de groei van planten bevordert.

Tip 3…De sleutelbloemen waarvan ik de wortelkluitjes
scheurde, en een nieuw plekje gaf, zijn uit dankbaarheid allemaal gaan bloeien… 

Eentje heeft alweer een tweede hart en wordt in het voorjaar gescheurd…

Tip 4… De laatste lampionnetjes werden geoogst. 

De stengels kort aan de grond afgeknipt werden van blad
ontdaan en de lampionnetjes aan de spiegel gehangen in de gang… 

Enkele hortensia vond daar ook een plekje…

Tip 5… De opgehangen salie om te drogen kan in een pot, zak of blik in de kast. 

Droog is droog en hoeft geen stof te vangen. 

Salie thee maak je bij luchtweginfecties, bij keelpijn of aften in je mond. 

Je kan de thee opdrinken en/of mee gorgelen…

Tip 6… Ik kan blij worden van nieuwe schuursponsjes. 

Ongeveer eenmaal per jaar gekocht worden ze na een dag gebruikt,
gedroogd en gaan bij de bonte was op 60 graden. 

Op die temperatuur gaan alle bacteriën dood. Ik moet geen bacteriën haarden op mijn aanrecht. Met de vaatdoeken hetzelfde verhaal.

Mijn bonte was bevat Handdoeken, theedoeken vaatdoeken en schuursponsjes. 

Ik spaar de bonte was op, (droog ze op het rek onder het afdak, daarna
gaan ze in de wasmand.)  

Daarom heb ik veel schuursponsjes, theedoeken en vaatdoeken. 

Met een badhanddoek doe ik een week en washandjes zeven per week. Eenmaal per twee weken draai ik een bonte was…

De rest kan op 30 graden… Eenmaal per week heb ik een machine fijne was… topjes T-shirts onderbroekjes sokken… allemaal zwart dan kan het bij elkaar. 

Fijne was bloesjes truien enz… was ik op de hand…

Dekbed (inclusief overtrek) keer ik na twee weken om. 

De bovenkant onder. Dekbedovertrek verschoon ik eenmaal per maand. 

Het hoeslaken verschoon ik eenmaal per twee weken. Het kussensloop wekelijks.

Elke week worden dekbed hoeslaken en sprei buiten het raam uitgeklopt…

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen nou jaaaaa ik hoef geen kasteel maar mijn spul gaat langer mee… 

Linnengoed verslijt het meest van wassen…

Kleding ook dus tussendoor luchten is prima en ouwe zooi met een mouwtje… onder je goeie spul dragen…maar daar had ik het al over…

Tip 7… Alleenstaanden willen ook zelfgebakken pizza, het liefst gebakken in een klein oventje op het aanrecht. Ik vond een oplossing daarvoor…

Maak een kort snel deegje van:

250 gram volle yoghurt

8 eetlepels zonnebloemolie

4 eetlepels melk

Half  zakje bakpoeder

Snuf zout

1 ei of iets meer melk

Bloem.

Werkwijze: Alle ingrediënten met uitzondering van de bloem met een garde in een kom een minuut omroeren. 

Ongeveer 4 ons bloem toevoegen en kort snel kneden. 

Al doende bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Deeg tot een bal vormen en uit rollen tot een dunne lap.

Ik heb het roostertje van mijn kleine oventje op een stukje karton gelegd en uitgeknipt. 

Het kartonnetje neem je als mal en uit de deeg lap pasten viermaal een pizzabodempje dat in het kleine oventje past.

In mijn grote oven passen gemakkelijk acht lapjes en de volgende keer zal ik het dubbele van de ingrediënten nemen.

Tijdens het uitsnijden van de lapjes (gaat het gemakkelijkst met een schilmes rondom het karton) de oven voorverwarmen op 180 graden…

De lapjes op bakpapier leggen op een ovenrooster in de grote oven… De lapjes 25 minuut bakken en als blazen op het deeg komen met een
vork inprikken.

Wat fout ging? Ik had een zakje bakpoeder gebruikt dus teveel. 

De ribbels in het deeg bleken prima van pas te komen bij het besmeren met tomatenprut. Ze werkten als opslaggootjes.

Afgekoeld heb ik drie pizzabodempjes in een hergebruik plastic zak
ingevroren met de stukjes bakpapier eronder. 

Had ik op maat geknipt…

Drie weken lang kan ik zo eenmaal per week een bodempje uit de vriezer pakken en direct beleggen en in het kleine oventje… 20 minuut en je hebt je eenpersoons pizza…

Dat kost minder stroom dan in de grote oven… En je hebt geen
restdeeg over nou ja… dat ene broodje…toen ik vier bodempjes tegelijk bakte…

Wat als vulling op dat pizzabodempje kwam? 

Tomatenprut (heb ik ook altijd in de vriezer) een deel van een pakje.

Rode gesnipperde ui, halve paprika in stukjes. 1 dikke champignon, geraspte kaas, peper/zout en was ik de verse kruiden vergeten…

De pizza was heel machtig en was voor twee personen ook genoeg geweest… 

Ik heb er de hele avond over gedaan in reepjes geknipt met de keukenschaar… 

Verrukkelijk moet ik zeggen…

Tip 8…Van de rest van de bak champignons (400 gram) heb ik champignonragout gemaakt en behoorlijk rekening gehouden met hoe duur boodschappen zijn geworden... Met minder kan het ook.

Ingrediënten champignonragout:

400 gram champignons (min die ene voor de pizza)

Een vierde van een pakje roomboter

Een vierde van een pakje Zeeuws meisje margarine

Dat is samen 125 gram…

2 groentebouillontabletten

peper en kerrie

driekwart liter water

125 gram bloem

Scheut koffiemelk of room.

Werkwijze: De champignons afborstelen, een plakje van het steeltje snijden en kort afspoelen onder de kraan. 

Uit laten lekken en grote champignons in acht stukken snijden. 

De stukjes bakken in iets zonnebloemolie en klein stukje margarine.

Iets peper en kerrie erop strooien en roerbakken op laag pitje. 

In een pannetje het water opzetten met de groentebouillonblokken.

Aan de kook laten komen en overgieten in een kannetje. 

De pan drogen en de boter en margarine erin smelten, maar niet bruinen. 

De bloem op de boter strooien en met de garde mengen op laag pitje.

Even garen een minuutje en in gedeeltes de bouillon toevoegen. 

Steeds weer roeren met de garde en zorg dat je geen klontjes krijgt…

Bouillon die eventueel over is kan voor soep gebruikt…

Als de ragout naar je smaak dik genoeg is kan room of een flinke scheut koffiemelk toegevoegd worden. 

De champignons erbij en omscheppen.

De ragout is voor vier personen en kan ingevroren worden.

De pasteibakken heel even in het oventje en op het bord kwam als eetbare decoratie enkele blaadjes bloedzuring uit de tuin en plakjes tomaat. 

De rest van de tomaat ging in een klein doosje in de koelkast.

Een deel van de ragout wordt morgen verwerkt in zuurkoolschotel in het kleine oventje…

Mijn leventje…Persbericht…

Soms moet ik wat me overkomt even op me in laten werken en invoelen… 

Een en ander voelt niet goed en daarom een verklaring, oftewel “Persbericht.”

Het consuminderhuis waar ik afgelopen jaar ben gestopt geeft op hun FB pagina aan dat de oprichtster (ik dus) geen sponsorwerving meer doet om privé redenen.

De mensen die de mijmeringen volgen weten dat dit niet klopt. 

De actie om Ahmed naar zijn moeder te kunnen laten gaan heb ik
onlangs geschreven en zelfs een derde mijmering per week aangekondigd. 

Ik werk hard op de barricade om energiezuinigheid uit te dragen en mijn werk wordt voortgezet door Samira en Dana die ik volop steun…

Ik werd niet gevraagd of de tekst van “privé redenen” gebruikt mocht worden. 

Het schept onduidelijkheid en zet lezers die me volgen op het verkeerde been. Lezers gaan vragen stellen... en terecht.

Ikzelf ben altijd heel duidelijk...dus maar een "persbericht."

De reden dat ik gestopt ben bij het consuminderhuis is de volgende:

Steeds bezig met continuïteit heb ik elke keer een stuk verantwoording overgedragen aan mensen die ik heb in geleerd… 

Ze hadden een eigen idee over de organisatie die langzaam iets werd zoals ik het nooit bedoeld heb…

Dat kan gebeuren bij een vrijwilligersorganisatie. De werksfeer werd voor mij onhoudbaar en was het beter weg te gaan...

Ik doe geen sponsorwerving meer voor het consuminderhuis omdat ik er niet meer werk en niet om privé redenen.

Nu ben ik weer bij waar ik wil zijn… samen met Samira en Dana en dat voelt heel zuiver…

Ik zal hier verder niet inhoudelijk op ingaan…maar moest me even van
het hart…

Het kon niet anders en wens ik het consuminderhuis en zijn vrijwilligers alle goeds en het allerbeste...

Annemiek