vrijdag 31 december 2021

Mijmering 96 Appelbeignets voor peanuts en gemakkelijk te maken...vervolg...

 Beste mensen,

 Met weinig tevreden zijn

is het geluk van vrije mensen....

Annemiek

 

Mijmering 96 31-12-2021.
 
Tip.
 
Mijn beloofde recept en werkwijze in beeld van betaalbare appelbeignets.
 
Ingrediënten

1 kilo kleine appels
ruim 1 pond bloem
1 zakje bakpoeder
snuf zout
1 ei als je hebt
driekwart liter melk halfvol of vol
poedersuiker kan je zelf malen van suiker.
 
Werkwijze:
Haal met een appelboor het klokhuis uit de appels en was ze.


Snij heel dun het kopje van de appel en eet dat eventueel op.


Verdeel de appel in vier schijven met een kartelmes en snij ook weer het schilletje van het laatste schijfje...


 
Kieper in een kom ongeveer een pond bloem met snuf zout en 1 zakje bakpoeder. 

Nu en kan het ei en in gedeeltes de melk erbij...
 
Zorg dat het deeg dik blijft en gebruik eventueel de mixer.


 
Dikke appelschijven gewenteld in dik deeg brengt stevige appelbeignets...
 
Wil je liever iets dunnere?

 
Snij de appels in zes schijven en maak het deeg ietsje dunner.

 
Zet de wok op hoog gas met ongeveer een klein kopje zonnebloemolie.


Wentel de appelschijven door het beslag met je wijsvinger door het gat lukt het best.
 
Zorg dat de schijf goed bedekt is met het beslag.

 
Leg de schijven in de hete olie op hoog gas en even later lager.
Keren en op laag gas laten garen en bruinen.
 


De dunnere appelbeignets zijn meer voor kinderen en de rest van het beslag?
 

Weer iets melk erbij en dunne pannenkoeken bakken die afgekoeld in de koelkast of vriezer kunnen...
 
Mijn leventje...
De appelbeignets zijn net opgehaald door mijn bonus gezin en stuur ik het recept meteen door.
 
Straks schrijf ik nog een verhaal over mijn leventje en als je op Facebook meeleest met de mijmeringen  (toevoegen als vriend

bij Annemiek van Deursen) en geniet je mee.

Mijn leventje vervolg...
Voordat ik begon te eten heb ik mijn bonus familie gebeld... Appelbeignets afhalen aan de zijkant van mijn huis. Op de oppottafel stonden ze mooi te wezen bestrooit met poedersuiker... Ze zijn onder mijn ogen uit en met zes kinderen zijn genoeg monden te vullen. Het mooiste wat er is... mensen blij maken.
 
Gisteren de 30e hebben mijn mannen en ikke nog gewerkt. Plus het crisis team dat uit wisselende vrijwilligers bestaat. Een mevrouw in Landgraaf met drie kinderen heeft nog een wasmachine gekregen. Nieuw en voor 7 kilo was tegelijk. 

Met drie kinderen op de hand wassen is een hels karwei en vroeger wisten we niet beter. Ik zie bij dergelijke vrouwen dat ze gelaten de last dragen en meestal stilzwijgend. Als ze een bad hebben gaat het nog wel, of een cementkuip buiten. Een bij mij bekende maatschappelijk werker bij WELSUN Landgraaf die doorvraagt belde me op en mevrouw luisterde mee.
 
Wat een verhaal alweer... Mevrouw had een lening bij de kredietbank aangevraagd voor de wasmachine en was afgewezen want ze lenen niet meer aan minima. Met die afwijzing weer naar de sociale dienst die mevrouw heeft doorverwezen naar Vincentius. Daar werd ook afgewezen... Waarom is me een raadsel en inmiddels maanden verder belde de maatschappelijk werker  naar het consuminderhuis.  En ja... we hebben mevrouw aan de wasmachine geholpen en wel direct! Wonderen bestaan soms...of Sinterklaas komt op 30 december...
 
De mannen hebben nog een goed eenpersoons bed opgehaald wat weer doorgegeven kan worden en brachten we een koelkast en combimagnetron bij een meneer...Je snapt het al... tijdens Lock down werken onze logistiek en crisis dienst door. Als het moet op eerste Kerstdag...of oud/nieuwjaarsdag.
 
De mannen hebben nog kapotte meubels in planken naar het milieu park gebracht en kwam nog een laatste crisis binnen. Via Standby Heerlen een doodzieke mevrouw net verhuist naar een aangepaste woning en door de verhuizing moest ze 14 dagen dubbel huur betalen en de kosten van verhuizen hakte erin. Het moest allemaal doorgaan en betaald en was er geen geld meer voor eten op eerste Kerstdag.
 
Mevrouw heeft van buren wat eten gekregen en heb ik haar telefoonnummer doorgekregen van de maatschappelijk werker van stand-by Mevrouw had een te zacht matras. Lang voor gespaard en een miskoop. Wij hadden nog een stevige topper voor erop. 

Helaas was die 20 cm te breed en heb ik mevrouw vertelt hoe je met een elektrisch mes die 20 cm eraf kan zagen... De rits van de hoes los... met een viltstift met punten de zaaglijn aangeven en afzagen. Hoes/rits weer dicht.
 
Mevrouw zou daar hulp bij krijgen... We hebben tijdelijk een vrouw aan het logistiek team van mijn mannen toegevoegd die mevrouw een beetje heeft begeleid. Ze huilde nogal en alles is goed gekomen... 

Een flinke bigshopper boodschappen en een envelop met inhoud voor brood en aardappels. Een stapel badhanddoeken en een kerstpakket met een kerstbrood... Mevrouw belde me nog om te bedanken en kan ze terugbellen als ze nog iets mist in haar huis...
 
Op de valreep hebben we nog een koelkast besteld voor een groot gezin...De oude daar liep onder water uit omdat het vriesvak niet meer vroor en de koelkast vreselijk lawaai maakte. Het was een vierdehandse en natuurlijk een vreselijke stroomvreter...
 
Nu gaan we ons barricaderen... mijn  Floor en ikke... Het huis is gelucht en de verwarming kan aan en de ramen dicht.. We blijven dichtbij elkaar en als het donker wordt sluiten we alle gordijnen rolluiken en gaan beschermd wonen in eigen huis waar het minste geluid door kan dringen voor het arme beestje...
 
Alle goeds... fijne jaarwisseling en blijf gezond...
 
Annemiek





 
Fijne ja
 
Annemiek