maandag 3 januari 2022

Mijmering 1 2022 Kerst eruit voorjaar erin en een hedera besjes kransje plus crumble en de troep geruimd...met de franse slag.

Beste mensen,
 
Het zijn niet de goede tijden die me sterker maakten
maar de slechte...
En de tijden zonder partner bracht de grootste groei...
 
Annemiek
 
Mijmering 1 2022.
 
Tip.
Goede voornemens geven je alleen maar een minderwaardig gevoel als ze niet lukken dus neem
alleen voor wat haalbaar is. Dat is voor mij elke dag de afwas doen voor ik slapen ga... De eerste dag van het jaar lukte dat al niet want ik had een mega klus gedaan en viel om... 

De woensdag vriend en ikke maken daar grapjes over in ons dagelijks telefoongesprek voor de nacht. “Denk je dat ik compensatie kan krijgen Johan?” ”Voor deze keer wel kind, de reden is gegrond.” Je leest het al... geen goede voornemens is beter...
 
Tip 2
Dit mens leeft dichtbij de natuur zonder buienradar en planningen wat betreft mijn privé leven. 


In de vroege morgenstond tijdens mijn ontbijt op bed bekijk ik de lucht door mijn slaapkamerraam en plan de dag. Een mooie droge dag op een januari en ben ik de schuur gaan uitmesten. Zo lang er energie is ga ik door en zoals je ziet was het hoog nodig. 

De fiets kon net nog erin omdat ik de laatste drukke tijd alles uit mijn  handen liet vallen in die schuur... Met een knijper werd alle oud papier verzameld en in dozen gestopt. 


 Alles was zo geruimd omdat ik al eerder ontspulde staat niet veel meer in die schuur. Daarin moet ik verder gaan op een zeker moment maar nu even met grove hand alles opgeruimd... Steek ik je aan? Verdiep je niet teveel in detail bij die eerste grote opruim beurt...
 
Tip 3
Nog steeds droog en ben ik de hof gaan vegen, de schuur uit, onder het afdakje en de trapjes af... de herfstbladeren lagen nog in hoeken en

gaten... Met de sneeuwschep en de brede bezem de grote hopen oprapen gaat goed.  In de borders ermee... en spreiden over de aarde.
 
Tip 4
De framboos struiken werden verder gesnoeid en hier en daar de hedera. Mooie rechte takken worden bewaard om als rijshout te dienen bij hogere planten. Je kan de blauwe regen al snoeien al stel ik dit een week uit omdat mijn energie snel minderde en ik de hof schoon wilde hebben... 


Ik heb geleerd tijdens een klus steeds mijn energie te checken... en indien nodig  uitstellen wat uitstelbaar is. Op tijd stoppen en trots zijn op wat je deed is immers beter dan teveel willen en kapot lopen... Om mijn glas halfvol te houden? Ik ga wel ver he?
 

Tip 5
Het mooiste tot het allerlaatste bewaard zijn de rode kerststrikken van de eucalyptus kransen gehaald en de kerstklokken. 

Groene raffia strikken kwamen daarvoor in de plaats en zullen de kransen tot ver in het voorjaar mooi blijven... Eucalyptus is niet kerst gebonden nietwaar en moet ik onthouden...
 
Tip 6
De sleutelbloemen die in weer en wind in de border stonden zijn binnen in de mandjes helemaal opgeknapt.  


Wat een hoop blijheid in dat ene potje op de eetkamertafel als ik binnen kom. Ik geef ze een eetlepel water per week en bloeien ze daardoor heel lang. 

Het heeft natuurlijk ook te maken met je huis temperatuur en die is bij mij niet zo hoog. Ik kleed me liever wat dikker...
 
Tip 7
De tijd doet mijn werk op vele gebieden... met hergebruik afwas sop. Zoals je ziet blijven de troepjes onderin de bak als ik het sop in een emmertje giet. 

 De plee vloer werd ermee in de week gezet want gewoon de tegels moppen dan zijn de voegen nog niet schoon. 

Mijn onwillige handen knoeien met katheteren en schrob ik tweemaal 
per week het vloertje en zet in de week. 

Met de mop werd  de tuintafel in de week gezet en de glazen tafel buiten, de raamkozijnen en de deur. 

Grof werk maar voldoende en in korte tijd gedaan met weinig energie... Dat past wel bij mij...  

Met de mop na wissen en voilà...En eigenlijk zat dat altijd al in me he
grote zus? Jij het fijne werk en ik het gooi en smijtwerk...
 
Tip 8
Aangemeld bezoek en geen boodschappen willen doen heb ik het stukje roomboter gewogen wat nog in de kast lag. 

Ongeveer 125 gram en het recept werd aangepast...voor crumble...

Ingrediënten:
125 gram boter
75 gram suiker
snuf zout
1 ei
zakje bakpoeder
kopje melk
de nodige bloem.
 
Werkwijze. 
Ongeveer een pond  bloem met suiker en bakpoeder mengen en het ei erbij plus de melk. Met twee messen de boter daarin in stukjes snijden en kneden. 

Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. Het deeg uitrollen tot een dunne plak en de vorm erop zetten en rondom uitsnijden. 

De deeg/lap op bakpapier in de vorm en bedekken met
pompoenmarmelade of andere light confituur. 

Appelmoes of rabarber kan ook of stukjes appel met kaneel en rozijnen met een eetlepel water in een pannetje op het gas. Als het maar fruit is... De kruimels kan je maken door het deeg even in de vriezer te leggen en te raspen met de keukenrasp. 

Dat deeg koelen ging mij te langzaam en heb ik het deeg maar weer in een kleine kom eh pannetje dat daar net stond gesmeten.. in stukjes
geknipt en was prima... 

Een foto toen het uit de oven kwam ben ik vergeten. Ik had het baksel al doorgegeven en was direct op...
 
 
Tip 8
Weer een heerlijke droge dag en mooi weer om te knutselen. Het
kransje om de glazen stolp kan vernieuwd maar hoeft niet weg. 

Het past mooi om de pot met sleutelbloem. De maat wordt genomen voor het draad en kan het binden starten. Natuurlijk had ik al iets op het oog... 

De zaden van de hedera in verschillende stadia van rijpen... De zaadbolletjes krimpen bij het drogen dus druk ze dicht tegen elkaar.


Bind het wikkeldraad hoog aan de stengeltjes anders vallen de kopjes  opzij. Gewoon proberen rustig aan en steeds controleren of je niet breder of smaller gaat. 

Tja en ook ik maak fouten... De draad blijkt te ruim gemeten en is het houten randje zichtbaar rond de stolp. Daar leg ik gewoon losse zaadballetjes op en geen mens die het ziet...
 

Tip 9
De KOOPNIETSWEEK wil ik zolang mogelijk volhouden en het brood is op... Nou ja nog wat afbakbroodjes maar even niet.... 

Als ontbijt eet ik drie crackertjes met kaas en is genoeg. Rond de middag wordt havermout gekookt en zo gezond. 

Een grote beker melk aan de kook brengen en vier eetlepels havermout erbij. 


Daar kan fruit bij en ik heb nog appels en sinaasappels... Die eet ik liever zo en gooi ik net voor het dikken van de havermout twee handenvol diepvries kruisbessen erbij. 

Uit eigen tuin en ze ontdooien terwijl de havermout dikt... Zoooo lekker en als je wil kan een schepje suiker erbij maar beter van niet...Wat een godenmaaltje...
 
Tip 10
In een ver verleden heb ik eens potten Greetje gemaakt. Steeds weer heb ik het uitgesteld om haar te reviseren. 

Het moet er nu maar van komen. Bij het uitgraven van de paal waaraan ze staat zie ik dat ze langere beentjes heeft dan ik dacht... 

Ze is tot de knietjes in de grond verdwenen... Drie dezelfde maat potjes zijn stuk en zal ik eerst moeten vinden. 

Dat wordt de potten verzameling opruimen voordat ik verder ga... Haar overgooiertje kan al uit en het hoedje is niets meer. 

Ze heeft haaruitval en zal ik eens kijken of ik voldoende touw heb voor een blondjes kapsel... 

Helemaal bloot ligt ze daar onttakeld op tafel en heb ik de neiging een
dekentje over het wicht te leggen...
 
Mijn leventje...
Ik hoor van gezinnen dat ze de verwarming liever uitlaten omdat de gasprijzen zo stijgen. Die mensen kunnen op mijn hulp rekenen...

 Velen zal het worst wezen en denken daar niet eens aan... Die komen gaandeweg het jaar om hulp omdat ze de hoge jaarafrekening niet kunnen betalen en ik merk dat ik daar moeite mee heb.
 
Ik heb ook moeite met velen die meer inkomen kregen en dat niet hebben gemeld bij de belastingdienst afdeling toeslagen en opeens een terugvordering krijgen voor teveel ontvangen huurtoeslag. Ze komen in de knel en in de schulden omdat alle geld elke maand schoon op wordt gemaakt...
 
Toeslagen en bijstandsuitkering zijn “geleend” geld en als je ergens vandaan meer inkomen of een grote gift krijgt moet een deel van dat geleend geld terug betaald. 


Dan heb ik het niet over het tientje of de 50 euro gekregen van je ma of pa. In ieder geval is het slim als je dat in boodschappen vorm krijgt. Ik heb het niet over de klus die iemand voor je deed met gesloten beurzen. Offe... een bigshopper boodschappen als betaalmiddel.
 
Ik heb het over frauderen als je je dommer voordoet dan je bent... Er zijn mensen die een postadres heel gewoon vinden en daardoor een uitkering krijgen terwijl ze ergens anders wonen... Zo kan ik wel verder gaan en we proberen het kaf van het koren te scheiden. Met mijn levenservaring en mensenkennis lukt dat meestal wel...

Al merk ik dat ik tegenwoordig meer moeite heb met de emotie die daarbij hoort. Ook dat behoort bij het ziektebeeld van ADCA... Emotie die de pan uit rijst... en ik minder goed mee om kan gaan... Laat het dan vooral blijheid zijn... en daar zal ik voor moeten zorgen...
 

Annemiek