dinsdag 11 januari 2022

Mijmering 3 De beestjes, diepvries duiken en "topinamboer eh aardappel anders" maar dan anders...

 Beste mensen,

Als je de moed hebt onvolmaakt te zijn,
en niets te verbergen hebt,
Is het leven een stuk eenvoudiger
 
Annemiek.
 
Mijmering 3 2022.
 
Tip.
Je wil de tuin al opruimen? Wacht liever want tussen takken en bladeren in je borders overwinteren vele insecten. 


Tussen de bladeren komt al bieslook op zag ik en zuring, zelfs piepkleine blaadjes munt. Munt is een woekeraar dus altijd teveel en kan je best al thee maken van die kleine blaadjes. Het komt toch altijd weer ergens boven.


Tip 2
De aarde is weer van het slot en toegankelijk. Tijd om flink topinamboer te oogsten voor gebakken topinamboer...Mooie
grote schoonmaak van je darmen...en goede afslank kuur. 

Mijn hulp neemt vele voorraden mee voor nu al drie gezinsleden voor een goede stofwisseling. Gratis en het helpt beter dan welk duur gekochte spul dan ook.
 
Tip 3
Ik ben weer in de vriezer gedoken en heb de soepzakjes en doosjes
met groente afsnijsels eruit geplukt. 

Die werden in een liter water in een pannetje tot groente bouillon. Ondertussen werden stukjes paprika die ene tomaat en een schijf knolselderij  in stukjes gesneden. 

Die tomaat even in de hete bouillon laat vanzelf zijn jasje vallen. Met de schuimspaan eruit en bij de al gesneden groente apart gezet...


De afsnijsels eerst maar gezeefd uit de bouillon en een bekertje  linzen erin. Aan de kook en de groenten plus wat zout. Mooi linzensoepje voor morgen als lunch.
 
Tip 4
Twee vegaburgers werden uit de vriezer opgedoken en een restje erwtjes. 


Met wat wortels uit de inkuil wordt dat geglaceerde erwtjes en worteltjes. Hoe je glaceert? 

De nodige worteltjes schillen of schrappen, wassen en in vingerkootjes lange stukjes snijden. 

Eventueel middendoor. Koken in weinig water met iets zout. Haverwege kooktijd  de diepvries erwtjes erbij doen. 


 Meekoken tot beetgaar, eventueel afgieten en een klontje boter erbij. Het afgietvocht kan je opdrinken want je riool wordt niet beter van vitamientjes en jij wel. 

Klontje boter erbij en een schepje suiker. Als je hebt peterselie maar hoeft niet... 

Heel wat lekkerder dan die vreselijke potten en blikken erwten
en wortels...
 
Tip 5
Helemaal gek van topinamboer en niet alleen omdat ze een steeltje hebben om aan vast te houden. 

De aarde weer open heb ik een vergiet vol geoogst. De voor mij het beste te schillen exemplaren heb ik uitgezocht en de rest zal de hulp morgen wel meenemen. 

Zwaar van de aarde werden ze droog afgeborsteld met een oude afwasborstel en hoeft geen sloten water voor verbruikt.

 Kort afspoelen en werden ze geschild. Het recept verder als volgt:
 

Topinamboer in de oven:
 
 Ingrediënten:
Kleine kilo topinamboer
half doosje slagroom
1 of twee afbakbroodjes
of half stokje afbak
of enkele sneden brood
verse tijm of oregano
1 citroen of scheut uit flesje citroen
geraspte kaas
peper/zout
scheut olijfolie


 
Werkwijze:
 De topinamboer schillen, wassen en in schijven snijden. In een kom mengen met citroensap of scheut uit flesje citroen plus half pakje slagroom. 

Ik heb nog steeds oregano in de tuin en werd het nodige afgeknipt en fijn geknipt. 

Wat geraspte kaas van het blok erop en alles husselen met de topinamboer... 


Beetje peper en weinig zout want die zit ook al in de kaas.
 
Het stok afbakbroodje heb ik gehalveerd en werd een helft tot broodkruim geplukt en gemengd met nog wat geraspte kaas. (De andere helft werd later een broodje kaas...) 

Terug naar het recept... De aardpeer in een ingevette ovenschotel mooi verdelen en het broodkruim bovenop.

Besprenkelen met een flinke scheut olijfolie en in een voorverwarmde oven op 220 graden... 

Dertig minuut baktijd was genoeg voor beetgaar en halverwege heb ik een vel aluminiumfolie erop gelegd... 

Die kan je hergebruiken en hoeft niet weg... Je kan voor dit
recept ook aardappels gebruiken en kan je de citroen weglaten.
 
Het lijkt op "aardappels anders" zal je denken... alleen veel gezonder en goedkoper. Hoezo? 

Een kant-en-klaar veel te zoute pot “aardappels anders” kost 2,32 euro zag ik en een half doosje slagroom? Veeeeeeeel minder...

Kruiden heb je meestal wel... enne kaas rasp je van de blok (die
per kilo veel goedkoper is dan gekochte plakken.)

 Afbakbroodjes kan je combineren of twee boterhammen. In ieder geval was het recept heerlijk en met de vega burgers, de erwten en worteltjes en een potje appelmoes een volwaardig menu. 

In de vriezer vond ik nog zelfgebakken kerstbroodjes die zijn voor ontbijt morgenvroeg. Ik duik verder komende dagen... Tot ik
de vriezer kan ontdooien en weer overzicht is gekomen. Goed voor je portemonnee dat diepvries duiken...
 
Mijn leventje...
Mijn Floor en ikke doen het wat rustig aan... Het straatje in de regen lijkt wel uitgestorven. 

Ik heb een nieuwe orthese en de oude mocht ik houden en zit in
de tuinschoenen waarmee ik kan oogsten en tot mijn enkels in de prut zak... Enne die schoenen maak ik nooit schoon. 

Maakt niet uit en voelt heerlijk... Groente schoonmaken buiten aan de tuintafel is niet aan de orde in de regen...
 
Binnen aan het aanrecht kan ik zitten op de trippelstoel die omhoog kan en mijn knieën passen in het aanrechtkastje dat ik leegmaakte. Goeie tip misschien voor jou? 

Als ik hoger wil zitten kan de besteklade ook nog eruit... 

Het kastje onder de spoelbak is ook leeg en kan ik zittend afwassen al hou ik dat net nog staande vol... 

Zittend koken kan ook racend door de keuken op de sta-op-stoel heb ik gemerkt, als ik niet meer staan kan. Ik pak zo met mijn lange vangarmen het vergiet van het rek...en hopla de theedoek van de radiator of erop.

Je kan natuurlijk dagenlang TV kijken maar daar ben ik geen mens voor als ik heerlijke nieuwe receptjes kan uitproberen als topinamboer anders oftewel de commercie te slim af zijn...of Voor peanuts op de eerste rang.
 
Achter de coulissen werk ik door voor het consuminderhuis  en heb de planning voor komende week al klaar. Een zieke mevrouw pas geopereerd (geen corona) woont in een schamel gemeubileerd huisje. Daar kan wel wat bij en ze werd door verwezen door standby Heerlen. Dat gaan we oplossen. Een meneer van standby belde voor een vrouw op de vlucht die geen eten heeft. Gaan we oplossen...en eventuele inboedel... Nog een meneer heeft niets in een kale flat... eerst werken en de dag erna zijn eigen inboedel sjouwen... Voor wat hoort wat.
 
Een meneer die zichzelf bij ons meldde en geen voedsel heeft hebben we afgelopen week direct van een bigshopper voedsel voorzien en heb ik vandaag gebeld met zijn bewindvoerder. Het was een mevrouw en ze moest de zaak van meneer nog opstarten. De 25e krijgt meneer zijn eerste leefgeld van 40 euro per week. Wat hij eet tot die tijd? En de afgelopen weken had gegeten? Mevrouw wist het niet...en was niet haar werk...  

Tot de 25e zal ik zorgen dat meneer wekelijks een bigshopper voedsel heeft en na die datum zal hij moeten zorgen ermee uit te komen. Verder blijf ik in contact met mevrouw bewindvoerder die de uitgaven van meneer zal proberen te minderen.. Meneer zijn auto moet weg en budgetteren op sigaretjes denk ik wel... Dat scheelt heel veel per maand... en kan het leefgeld voor boodschappen omhoog. 

Meneer huilt veel en eens zijn we uitgehuild en zetten de schouders eronder. Ik denk aan een fiets voor meneer en een stevige winterjas enne handschoenen... Goed voor zijn energie als meneer uit de slachtofferrol is gekomen... en dat kom je vanzelf met je hoofd in de wind de berg af...weet ik. We denken mee...in mogelijkheden en ga ik achter fietsen aan...
 
Annemiek