zaterdag 8 januari 2022

Mijmering 2 Restjes omturnen tot feest menu, geld sparen, hoe we doorgaan in crisis ruimen...en TO DO van Annemiek.

Beste mensen,

Geluk is DOORGAAN...
Als je niet eens meer weet waarvoor en voor wie....
De tijd brengt je armen vol nieuwe doelen...
Je hoeft ze alleen maar te zien en aan te raken...

Annemiek.
 
Mijmering 2 2022.
 
Tip.
KOOP NIETS WEEK voorbij gaan we aan de
slag met koop weinig. De tuin en de koelkast plus de vriezer moet leeg en in de voorraadkast staat ook nog van alles. 

Ik heb afgelopen maand wat financiële miskleuners gedaan waaronder een kerstcadeautje van 400 euro wat 150 moest zijn en een onverwachte bij betaling van 181,00 euro naar de SVB voor de huishoudelijke hulp. 

Wie schrijft die blijft en als je budgetteert valt zoiets natuurlijk direct recht te trekken. Dan ga je in de bezuiniging modus...
 
Tip 2
Januari en februari zijn bovendien de maanden dat je extra kan sparen want je eigen bijdrage van de zorgverzekering wordt niet afgehouden... 


Dat wil zeggen als je per maand het bedrag in laat houden zoals
bij CZ. Vanaf maart houden ze het bedrag in van ongeveer 38,50 euro. 

Daarnaast heb ik een regeling van maandelijks inhouden van de BSGW (waterschapzuivering en gemeentelijke belasting) van 45,23 euro. Start ook in maart. Dat is samen 83,73 euro dat je twee maanden lang al naar de spaarpot kan sluizen. 

Rond maar af naar boven en maak er 100 euro per keer van. Je
betaald jezelf het eerst uit dus zet op betaaldag maar direct al apart.
 
Tip 3
De koelkast maar het eerst leegmaken heb ik gevulde omelet gemaakt van wat ik had. Wat erin ging?
 
Ingrediënten gevulde omelet:
Enkele wortels uit de inkuil
handvol diepvrieserwtjes
stukjes knolselderij van ingevroren plakken
halve paprika
4 dikke champignons
3 eieren
peper/zout.
 
Werkwijze:
De wortels schrappen of schillen wassen en in stukjes in een bodempje water aan de kook brengen. 

Op laag gas beetgaar koken. De champignons afborstelen kort afspoelen en in stukken gesneden bakken in de wok in iets zonnebloemolie. 

De paprika in stukjes erbij en de rest van de groente. Op hoog gas aan de kook brengen/ontdooien en op laag gas sudderen.
 
Voeg de stukjes wortel toe.(eerst afgieten) Peper en zout erbij.


Van de losgeklopte eieren een omelet bakken... Omelet op je bord groente erop en omelet dichtklappen. 

Een kleurig boeket van groente zoals je ziet en krijg je alle vitamientjes binnen die je nodig hebt. Wat fruit na en/of yoghurt met fruit...
 


Tip 3
De vorst sloot de aarde en kon ik geen pastinaken oogsten. Niet goed opgelet Annemiek en vergeten voor te oogsten. 

In de inkuil lagen volop wortelen en heb ik de aardappels en uien in de schuur aangesproken. 

Wortels erbij en voor twee dagen wortelstamppot. Met vegaburgers uit de vriezer.

Een gevonden pakje roompuddingpoeder werd tot nagerecht
gekookt met een halve liter melk. 

Ook voor twee dagen en heerlijk met een tipje pompoenmarmelade...
 
Tip 4
In de moestuinborder staat nog snijbiet die door het zachte weer aan de groei is geslagen. In de koelkast nog wat groente en kan samen een groente wok schoteltje worden met rijst.
 
Ingrediënten groente/rijst/wok schoteltje:
 
Wat restjes champignons
wat restjes paprika
2 tomaten
vergietje snijbiet
half bekertje rijst.
 
Werkwijze:
De champignons afborstelen en kort afspoelen en in stukjes
gesneden bakken in de wok. 

Wat stukjes paprika erbij en ik had drie kleuren paprika met plekjes die goed nagekeken gedeeltelijk in het gerecht gingen
en de rest met een tomaat in de vriezer. 

Die gaan een keer in de soep. 
Terug naar het menu: De tomaten in stukjes gesneden erbij en heb ik het lijntje snijbiet in de tuin net boven de aarde afgeknipt.


Goed gewassen en uitgeplozen werden de mooie blaadjes in stukjes geknipt kort mee gebakken in de wok. 

Dat mag ook spinazie uit de super zijn. Op smaak maken met zout en peper. 

Ondertussen had ik een half bekertje rijst gaar gekookt en kwam de helft daarvan op een diep bord en ruim de helft van de groenten erop. 

Serveren met een kommetje yoghurt met een beetje pompoenmarmelade... 


De rest van de rijst werd in de wok omgeschept met de rest groente en bak ik straks een ei in de wok als de rijst/groenten iets opzij geschoven al een beetje warm zijn gemaakt en plaats maken voor het ei... 

Wat een heerlijkheden kan je maken van restjes...
 

Mijn leventje...
Heel Nederland in lockdown en de groep mensen in crisis wordt alsmaar groter. Mijn team logistiek en crisis hulp werken door
met mondkapjes en zoveel mogelijk op afstand. 


Ik heb groot respect voor de vrijwilligers die werken en meestal zaten ze eens zelf in de situatie die ze nu voor een medemens oplossen. 

Het ophalen van spullen gebeurd vanuit de gang van woningen en het liefst voor de deur. Ik probeer mensen zelf hun spullen te laten brengen en dat lukte afgelopen week een paar keer... 
Een pracht stevig tweepersoons bed werd aangeleverd. Duurzaam en goed onderhouden kon het direct door naar een mevrouw die in een lege flat bij mij om de hoek zat. 

Ze kreeg 1000 euro van een fonds waar ze op mijn aanraden een wasmachine koelkast stofzuiger en gasfornuis van kon kopen. 

De vorige bewoner had een bed laten staan dat nog wel een tweede ronde mee kon voor een niet te zwaar persoon. Bovendien lag nog goed laminaat in de hele flat.

Omdat ik er bovenop zat kon ik regelen dat het bed naar een meneer gaat die we deze week ook hebben ingericht. 

De mevrouw aan de maat kreeg het stevig bed en matrassen erin die daarbij pasten plus dekbedden hoeslakens en overtrekken plus kussens. 


Mevrouw kreeg handdoeken pannen bestek en keukenspul en een TV. Bij onze sponsors Stevens woninginrichting mochten we twee complete bankstellen halen ook nog van leer en prachtig onderhouden.  

We hadden nog vloerkleden en eetkamertafels. Mevrouw kreeg een glazen tafel met twee zwarte kuipjes en een dressoir en ladekast plus hoektafeltje in dezelfde kleur. Daar kwam een salontafel bij die daar wel bij kon en heb ik een zwart/wit lopertje erbij gedaan voor op die salontafel omdat de leren banken zwart waren... 

Ik sla dan een beetje door en kwam een rieten lamp erbij en een bed voor de kinderkamer in wit met een wit tafeltje en een schemerlampje in de vorm van een hond. Er kwam een bureautje voor het kind met een bureaustoel en een bont vloerkleed. Voor bij de bank een “deftig” kleed en voor in de slaapkamer van mevrouw een heel bont kleed...
 
Toen de mannen terug kwamen van dit groot geluk brengen... werd de flat van de meneer nog ingericht en had ik al sober servies en pannen klaarstaan. Een koffiezetapparaat en wat handdoeken en wat daarbij hoort. Erik had me daarbij geholpen en we waren beiden van mening dat meneer wel niet veel in de keuken zal staan. 

Meneer kreeg alvast een matras voor tijdelijk omdat volgende week het bed van mevrouw wordt opgehaald en bij hem opgezet. Meneer kreeg ook een vloerkleed en een leren bankstel en een lichte kleur houten eethoek met vier stoelen. Volgende week kan ik een lichte kleur dressoir ergens opduikelen weet ik en kan direct naar meneer...Meneer enne de mannen logistiek en Erik... we hadden allemaal een grijns van geluk op onze gezichten... 

 Een salontafel in licht hout zoek ik nog en meneer had al een TV en krijgt ook die 1000 van het fonds waarmee hij de elektrische apparatuur kan kopen... Meneer blijft bij ons werken en is wat zwakker maar sterk van lijf en leden en we zijn blij met hem...
 
Ondertussen heeft  de ziekte ADCA mijn heup en onderrug bereikt en werd de concentratiestoring groter. Afgelopen week had ik een drie uur durend gesprek met een mediator die me cadeautjes van bewustwording aanreikte. 

 Ik had een gesprek met mijn revalidatie arts en de gemeente. Het resultaat daarvan en overdenkingen bracht o.a. het volgende: 

Nog eenmaal een groep vrouwen in een themagroep gezamenlijk begeleiden naar meer grip op hun leven. Daarmee zal ik mijn energie gericht gebruiken en niet  voor taken die een ander over kan nemen. 

Deze specialiteit die ik door mijn heftig leven nog steeds beheers kan je vergelijken met een EMDR therapie maar dan op mijn manier. Ik heb meermalen tijdens de laatste 10 jaar met succes bewezen dat het werkt. 

Het zogenaamde granieten bestand oftewel de zeer moeilijk naar het arbeidsproces te bewegen mensen. Gewoon de menselijke kant en tijd nemen om te luisteren en alle trauma opdiepen, bekijken, opnieuw doorleven en in vakjes terug stoppen. Soms kon trauma met de bijbehorende karaktereigenschappen gebruikt worden in een nieuwe baan...

Ik heb hier drie of vier vrouwen voor op het oog die worstelen met trauma’s uit hun verleden... Ze zijn in verschillende stadia van verwerking en de een zal de ander helpen... Twee hebben al toegezegd en de derde zal zeker meedoen. De vierde zien we wel of ze wil en het zou haar goed doen... 

"Hij die de sla laat groeien geeft me misschien de tijd en de kracht een tweede en derde groep te leiden... Zolang de dementie niet heftiger toe zal slaan... En hoe het met Ahmed gaat en de kids? Dat komt volgende keer....
 
Annemiek